vandaag bloeit er van alles in de tuin voor de bijen, maar ze vinden niet alles even interessant:
een paar pollen marjolein: voortdurend vol bijen.
een grote pol aarereprijs: vol bijen
idem: dropplant
de eerste bloemen in de callamintha gaan vandaag open en zitten meteen vol bijen. Dat is mooi want dat gaat tot in oktober zo door.
een veldje facelia: bijna geen bijen
het is grappig om te zien dat de fouragerende bijen tussendoor ook even stoppen bij bastaardwederik en robertskruid, ook al is dat in strijd met de bloemvastheid van de honingbij.
dracht vandaag
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
dracht vandaag
gr,
m
m
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Re: dracht vandaag
Bij mij wordt de Bijenboom (Euodia hupehensis of Tetradium daniellii) druk bevlogen. En niet alleen door bijen; een hele variëteit aan insecten bezoeken de bloemenschermen van deze bomen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Hoewel facelia en borage geroemd worden als drachtplant als er een paar hectare van staan,wordt er hier op enkele vierkante meters van beide soorten weinig gevlogen. De andere genoemde drachtplanten hebben de voorkeur.
gr,
m
m
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
maartenkleijne schreef:Hoewel facelia en borage geroemd worden als drachtplant als er een paar hectare van staan,wordt er hier op enkele vierkante meters van beide soorten weinig gevlogen. De andere genoemde drachtplanten hebben de voorkeur.
Ik heb deze lente de verwachting van de Phacelia ook al proberen te temperen . Meestal zijn die gegevens en verwachtingen gebaseerd op gegevens van jaren her , en er is sindsdien vele malen aan vele bloemen gesleuteld .
De selectie van de meeste bloemen en planten is gericht op meer financiële opbrengsten en niet op dracht of honing opbrengst .
Ook heeft dracht niet alleen met Bloem te maken . Ik denk aan Temperatuur bij opkweek . Vocht in de grond . Temperatuur tijdens dracht . Hoeveelheid wind . Luchtvochtigheid . en ga zo maar door .
Later dit jaar zal ik ook op Bloemen Bijen en Stuifmeel over dit onderwerp iets laten zien .
Jaap v P