Prestaties bijenrassen
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Prestaties bijenrassen
Hallo allemaal,
In Duitsland wordt al sinds jaar en dag serieus geteeld. De teelt is gebaseerd op prestatietest, waarbij zusterkoninginnen met elkaar en andere zustergroepen worden vergeleken. De informatie (honingopbrengst, zachtaardigheid, zwermtraagheid etc.) van de tests, zijn heel transparant op internet te vinden. Het is niet moeilijk te zien hoe de verschillende koninginnen het gedaan hebben. Al zoekende vind ik deze gegevens eigenlijk alleen maar voor het ras Carnica. Als ik graag zulke gegevens over Buckfast in wil zien kan ik niets vinden. Het enige wat ik tegenkom is de afstamming van koninginnen.
Mijn vraag is nu of ik niet goed kijk, of dat deze informatie niet (of nog niet) voorhanden is.
Wie weet hierover meer?
Groeten,
Tieme
In Duitsland wordt al sinds jaar en dag serieus geteeld. De teelt is gebaseerd op prestatietest, waarbij zusterkoninginnen met elkaar en andere zustergroepen worden vergeleken. De informatie (honingopbrengst, zachtaardigheid, zwermtraagheid etc.) van de tests, zijn heel transparant op internet te vinden. Het is niet moeilijk te zien hoe de verschillende koninginnen het gedaan hebben. Al zoekende vind ik deze gegevens eigenlijk alleen maar voor het ras Carnica. Als ik graag zulke gegevens over Buckfast in wil zien kan ik niets vinden. Het enige wat ik tegenkom is de afstamming van koninginnen.
Mijn vraag is nu of ik niet goed kijk, of dat deze informatie niet (of nog niet) voorhanden is.
Wie weet hierover meer?
Groeten,
Tieme
Re: Prestaties bijenrassen
Ik denk dat het niet voorhanden is.
In Hohen Neuendorf worden de afstamming en de prestaties per computer bijgehouden voor de Carnica en is gestart met de Ligustica en de Mellifera.
Dat zijn "ras" bijen en hebben een zekere homogeniteit.
De bucfast is een hybride, na Br. Adam hebben telers van alles en nog wat ingekruist, het is een beetje zinloos om dat Europees te selecteren. Bijkomend euvel: de buckfast telers hanteren het Deense beoordelings systeem, Hohen Neuendorf gebruikt het Apimondia systeem.
E.e.a. wil nog niet zeggen dat je met de bucfastbij geen resultaten kunt halen, maar die zullen niet blijvend zijn ben ik bang.
In Hohen Neuendorf worden de afstamming en de prestaties per computer bijgehouden voor de Carnica en is gestart met de Ligustica en de Mellifera.
De bucfast is een hybride, na Br. Adam hebben telers van alles en nog wat ingekruist, het is een beetje zinloos om dat Europees te selecteren. Bijkomend euvel: de buckfast telers hanteren het Deense beoordelings systeem, Hohen Neuendorf gebruikt het Apimondia systeem.
E.e.a. wil nog niet zeggen dat je met de bucfastbij geen resultaten kunt halen, maar die zullen niet blijvend zijn ben ik bang.
Groeten, Willem 

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
willem schreef:In Hohen Neuendorf worden de afstamming en de prestaties per computer bijgehouden voor de Carnica en is gestart met de Ligustica en de Mellifera.
Wat een onzin. Moest er in Duitsland tegen de Buckfastbij zo veel geld tegenaan gegooid worden als tegen de Carnica dan zou je eens wat zien.
Het probleem waar de de buckfastbijen oa mee te kampen hebben is dat ze geen vaste kleur hebben. Carnica bijen zijn grijs, Mellifera bijen zijn zwart en Ligustica bijen zijn geel. De buckfast bijen zijn een mengeling van de laatste twee. Dan kan je ook nog beginnen over vleugelindex etc.
Wat mij interesseert is dat ik aan mijn bijen kan werken zonder enige vorm van bescherming zonder veel steken te krijgen en dat mijn buren nog nooit gestoken zijn en ook dat de honingpotten gevuld zijn op het einde van het jaar zodat ik mijn klanten niet moet teleurstellen. En daarin wordt ik zeker niet teleurgesteld door mijn Buckfastbijen.
Is het niet opmerkelijk dat deze bijen ontstonden door de gedrevenheid van één man en verdergezet werden door enkele volgelingen en dat ze desondanks nog steeds bestaan. En dat ze voor de bij, die gekweekt werd en verbeterd door de inzet van zo vele instituten en zo veel geld nog steeds niet moet onderdoen, in tegendeel zelfs.
joselito schreef:Wat een onzin.
Joselito, een reactie rechtstreeks uit het hart van een bucfast-fundamentalist.
Kun je ook aangeven waar mijn "onzin" begint.
Je aanvullend betoog is roerend, maar geeft geen antwoord op de vraag:
is deze informatie niet (of nog niet) voorhanden ?
Groeten, Willem 

- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Buckfast fundementalist?? nou nou
ik denk dat het met je laatste regel te maken heeft en dan met name hetgeen achter de komma.
een hybride is een kruising tussen twee rassen als je die intern blijft natelen onstaat een ras (bedenk hoe snel de bijengeneraties elkaar opvolgen).
De buckfastbij is onstaan uit lijnteelt en niet lukrake kuisingen, nieuw bloed wordt geintroduceert, apart gehouden van de kern populatie, vervolgens jarenlang gestabiliseert en dan pas in de groote genenpoel opgenomen. Het belangrijkste is dat bepaalde eigenschapen binen de groep zuiver overerven en broeder Adam heeft zich nooit zo druk gemaakt over de kleur, maar meer over de ekonomische en praktische eigenschapen. Kleur is een aspect in de natuurlijke variatie binen een ras en heeft weinig met de andere eigenschapen te maken, sukses in telen op kleur is dan ook geen garantie voor de andere eigenschapen.
op kleur telen is wel leuk maar heeft niet zoveel te maken met de waarde van de bij voor imkers (behalve het oog dan) een voorbeeld hiervan was de amerikaanse goudbij (kruising ligustica en de cyprische bij)die ondertussen imkersgeschiedenis is. De Bukfast is een bij die al tientallen jaren beschikbaar is en wordt geteeld met groot sukses.
heb zelf verschilende rassen geprobeert oa, de nieuwzeelandse, de zwarte en even de kaukasische maar ben in mijn situatie toch het meest tevreden met de Buckfast dat anderen in hun situatie een andere keus maken is hun goed recht.
Laat de Buckfastbij zichzelf maar verkopen dat is een gezond kriterium, en dan zien we over 100 jaar wel weer.
vriendelijke groet
Semar (Dominique)

ik denk dat het met je laatste regel te maken heeft en dan met name hetgeen achter de komma.
een hybride is een kruising tussen twee rassen als je die intern blijft natelen onstaat een ras (bedenk hoe snel de bijengeneraties elkaar opvolgen).
De buckfastbij is onstaan uit lijnteelt en niet lukrake kuisingen, nieuw bloed wordt geintroduceert, apart gehouden van de kern populatie, vervolgens jarenlang gestabiliseert en dan pas in de groote genenpoel opgenomen. Het belangrijkste is dat bepaalde eigenschapen binen de groep zuiver overerven en broeder Adam heeft zich nooit zo druk gemaakt over de kleur, maar meer over de ekonomische en praktische eigenschapen. Kleur is een aspect in de natuurlijke variatie binen een ras en heeft weinig met de andere eigenschapen te maken, sukses in telen op kleur is dan ook geen garantie voor de andere eigenschapen.
op kleur telen is wel leuk maar heeft niet zoveel te maken met de waarde van de bij voor imkers (behalve het oog dan) een voorbeeld hiervan was de amerikaanse goudbij (kruising ligustica en de cyprische bij)die ondertussen imkersgeschiedenis is. De Bukfast is een bij die al tientallen jaren beschikbaar is en wordt geteeld met groot sukses.
heb zelf verschilende rassen geprobeert oa, de nieuwzeelandse, de zwarte en even de kaukasische maar ben in mijn situatie toch het meest tevreden met de Buckfast dat anderen in hun situatie een andere keus maken is hun goed recht.
Laat de Buckfastbij zichzelf maar verkopen dat is een gezond kriterium, en dan zien we over 100 jaar wel weer.
vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Ik schreef:
Semar, je geeft ook geen antwoord op de oorspronkelijke vraag.
De bucfast is een hybride, na Br. Adam hebben telers van alles en nog wat ingekruist, het is een beetje zinloos om dat Europees te selecteren.
Semar, je geeft ook geen antwoord op de oorspronkelijke vraag.
Groeten, Willem 

- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
De vraag is dus of de Buckfast wel bestaat.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hallo allemaal,
Het was eigenlijk niet mijn bedoeling de Buckfast bij ter discussie te stellen. Mijn vraag komt uit een nieuwsgierigheid hoe Buckfast op niveau gehouden wordt. Vooral omdat ik niets kan vinden over de eigenschappen van de verschillende ouders die bij een kruizing gebruikt worden. Hoe weet je wat bij elkaar past?
Tieme
Het was eigenlijk niet mijn bedoeling de Buckfast bij ter discussie te stellen. Mijn vraag komt uit een nieuwsgierigheid hoe Buckfast op niveau gehouden wordt. Vooral omdat ik niets kan vinden over de eigenschappen van de verschillende ouders die bij een kruizing gebruikt worden. Hoe weet je wat bij elkaar past?
Tieme
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Tieme schreef:Mijn vraag is nu of ik niet goed kijk, of dat deze informatie niet (of nog niet) voorhanden is.
Tieme
Die informatie zal niet voorhanden komen omdat er geen geld tegenaan gegooid wordt zoals met de Carnica door allerlei instituten.
Maar waarom heb je die informatie nodig? Laat de bijen je het maar vertellen wat ze waard zijn was een uitspraak van Broeder Adam.
Het zijn niet de papieren die er bij een teeltkoningin zijn, die mij overtuigen. Het zijn de dochters die mij vertellen wat een teeltmoer waard is.
Wat is trouwens de waarde van informatie als honingopbrengst of zwermtraagheid? Breng je bijen naar een andere plaats en je krijgt een heel andere uitkomst.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
zover ik weet bestaat er niet zo´n database vor buckfast.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)