vuilboom

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

vuilboom

Bericht door Oude Essink »

Over het belang van de Vuilboom als drachtplant schreef ik reeds eerder; ik heb er meters haag van in mijn tuin en het blijft maar zoemen; De bomen zijn thans aan de tweede bloei toe;
Afbeelding
De foto is ingedikt; zoek hem op de aangegeven URL, klik links tweemaal op het plaatje en er verschijnt een prachtige vergroting waarop je kunt zien hoe de eerste bloei mooie bessen opleverde en hoe thans in de bladoksels opnieuw kleine groen-gele bloempjes zijn ontstaan; de tweede bloei! dit kan zo tot vier/vijf keer doorgaan.
De plant hoort tot de Wegedoornfamilie, is bestand tegen allerlei schimmels, ook tegen strenge vorst en is goedkoop in aanleg en onderhoud; regelmatig terugsnoeien levert telkens weer nieuwe scheuten op die lang en rijk bloeien. Van oudsher gebruikt als haagplant of als windsingel; korfimkers gebruiken de takken als spijlhout.
Officiële naam:
Rhamnus Frangula (Alnus)
In de volksmond heet hij: Vuilboom; Sporkehout;Hondskers;Honzehout;Peggehout;
Duvelskeersj.
Algemeen zegt men, dat het een plant voor zandgrond is; bij mij staat hij in de volle klei en gedeid uitstekend------------------------------------------------------------------------

Oude Essink
Deelnemer
Deelnemer # 10

Deelnemer gewaardeerd:
verstuurd 11-07-2001 09:27                     
------------------------------------------------------------------------
Van Erik Speksnijder kreeg ik nog een aanvulling op mijn Vuilboomverhaal; via het klembord stuur ik het over met dank aan Erik:
Wist je trouwens, dat de vuilboom bij houtworm minder geliefd is en derhalve ook wel bij houtverbindingen werd gebruikt. Ook vormde het houtskool van de vuilboom een basisstof voor buskruit en lonten. Daarnaast werd de bast van vuilboom gebruikt om wol bruin te verven en om hoofdluis te bestrijden.
De vuilboom is ook waardplant voor de citroenvlinder.
Groetjes,

Erik

Bijgewerkt door - Oude Essink op 11/02/2002 14:29:49
Marion Verspaandonk
Contacteer:

Re: vuilboom

Bericht door Marion Verspaandonk »

Beste Hennie,

Waar kan ik deze door jou eerder geschreven gegevens over de vuilboom vinden? Voor mijzelf schreef ik vorig jaar een uitgebreid artikel over deze veelzijdige drachtboom bij uitstek. Misschien dat ik hier en dar nog wat kan aanvullen zodat we samen tot een volledig beeld kunnen komen.
groetjes marion.
Plaats reactie