Heeft u uw

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Heeft u uw

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 10 feb 2002, 16:13

Bedrijfsmethode: algemeen, Renson

Nu de sneeuwklokjes volop bloeien en ook de krokussen hun bloemen al tonen zal bij velen van jullie, net als bij mij, ook het verlangen naar de bijen toenemen. Veel te vroeg natuurlijk, net als de natuur op dit moment.

Toch is een ieder van ons in gedachten al met de bijen bezig: blijft het 'Aalsteren' of stap ik over op afvliegen of broedafleggers of separeren? Wellicht ingrijpender methoden als die van Renson of werken met meerdere koninginnen in een kast? Of terug naar korf ? Een holle boomstam?
En m'n koninginnen, kweek ik ze zelf van m'n beste moeren of haal ik een aantal larfjes via het doppenproject? En worden/blijven het Carnica's ? Buckfast ? of huis-tuin-en-keuken bijen ?

Vragen en oplossingen die momenteel nog door ieders hoofd dartelen. Met sommigen daarvan zullen onze bijen 'kunnen leven', andere, door de mens bedachte plannetjes zullen ze genadeloos afstraffen door vroegtijdig zwermplannen te maken of minder prettig gedrag.

Voor mij wordt het in ieder geval weer 'Rensonnen' met een paar volken, ook m'n zelfgetimmerde bodemplank, goed voor 3 broedkamers met moeren naast elkaar en gezamenlijke honingkamers, haal ik na jaren weer te voorschijn. De koninginneteelt gebeurt op dezelfde wijze als altijd, succes verzekerd, daar verander ik niets aan. Plannen..... hoop dat ze de goedkeuring van m'n bijen krijgen.

Nu ook onze winterrust ten einde loopt wordt het tijd om over de te volgen bedrijfsmethode na te denken en eventueel voorbereidingen daarvoor te treffen.
Mijn vraag is dan ook: heeft u een afwijkende imkermethode van imkers bij u in de omgeving of vermeldt in de boeken, of wilt u iets nieuws proberen op dit gebied, meldt het svp. Ongetwijfeld zijn er imkers elders in het land die jouw methode ook eens willen proberen. Uitwisseling van voor- en tegenspoed of vragen via het forum helpen je jouw manier van imkeren voor jou en anderen tot een spel te maken.

Mijn eerste vraag:“Wie gaat er dit jaar ook de methode “Renson” (weer) toepassen? Of is er zelfs al mee begonnen?(beschrijving van deze methode treft u aan onder: hoofdmenu > imkermethoden > de methode Renson).

Met vriendelijke groet,
Els Kleijnendorst

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door Peter Bal » di 12 feb 2002, 21:30

Hallo Els,
ik wil dit jaar zeker Renson gaan proberen. Wat mij aanspreekt is met name de tijdswinst. Slechts een bak om na te kijken scheelt een stuk; Ik heb een baan en een gezin dus tijd is kostbaar.
Het openkrabben van het voer vindt ik nog een beetje griezelig. Volgens de beschrijving kun je daar begin februari al mee beginnen, als de temperatuur voldoende hoog is. Ik wacht toch nog een paar weekjes.
Ik ben wel geinteresseerd in jouw tijdschema!

Groeten,




Peter

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door Frans vanTongeren » wo 13 feb 2002, 13:54

Ik denk dat meneer Renson niet van onderstaand stukje houdt!!
(vooral niet van coupletje vijf)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=113

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 13 feb 2002, 21:29

Beste Peter,

leuk dat je van plan bent te gaan '˜Rensonnen'. Je vertelt dat je het nog te vroeg in het jaar vind om met het openkrabben van het wintervoer te beginnen. Een simpele vraag waarvan het antwoord van een heleboel factoren afhankelijk is.

Het allerbelangrijkste is, en dat geldt eigenlijk voor alle bedrijfsmethoden: doe een ingreep altijd alleen wanneer jij denkt dat het volk er baat bij heeft, of in ieder geval geen schade van zal ondervinden. En, zeker zo belangrijk, wanneer jijzelf er een goed gevoel over hebt. Handelingen die noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat je omgeving geen last heeft van jouw bijen, zoals bijv. de zwermverhindering daargelaten.
Ook heel belangrijk is om altijd de drachtmogelijkheden en het weer te volgen, wij zijn tenslotte Bieboeren, en boeren houden het weer en oogstmogelijkheden nauwlettend in de gaten.

De Renson-methode stamt uit de Ardennen en wordt ook al een aantal jaren vooral door imkers uit Zuid Limburg uitgeoefend. Pas 2 jaar geleden heeft Bob de Graaf deze methode via de zoemlijst geïntroduceerd bij de rest van imkerend Nederland. In die zuidelijke streken is de temperatuur in februari al aanzienlijk hoger dan in de rest van Nederland. En hogere temperatuur en ook meer zon geeft meer activiteit in een bijenvolk, mede door een eerder stuifmeelaanbod. Daar komt nog bij dat in Limburg heel vroeg in het jaar de wilde kers gaat bloeien, en wil je die overvloedige nectardracht benutten, dan is een kunstgreep noodzakelijk. Om in korte tijd die grote dracht binnen te halen heb je immers veel bijen nodig, vooral jonge vliegbijen. Zou je de broedaanzet niet al heel vroeg stimuleren, dan zullen je bijen van het vorig jaar echt wel op deze drachtbron vliegen. Maar door de verhoogde activiteit ook iets eerder sterven dan zij anders gedaan zouden hebben. En zware dracht laten de bijen over het algemeen prevaleren boven broedverzorging.
Het gevolg: zonder stimulatie heb je weliswaar enige kersenhoning in het volk zitten, maar hierna klapt dat volk direct in elkaar; oude bijen sterven en er is te weinig broed aangezet om de rest van de voorjaarsoogst binnen te halen. Het duurt maanden voordat zo'n volk weer op sterkte is.
Door nu vroeg in februari met het openkrabben van het voer te beginnen, heb je 6 weken later al een aanzienlijk aanbod van jonge bijen. En die kunnen de sterfte van oude bijen opvangen.

2 jaar geleden bleek, door intensieve e-mailwisseling tussen een aantal “Rensonners” in het gehele land dat er gemiddeld 5 weken verschil in bloeitijd zat van dezelfde planten tussen het noorden en zuiden van het land. Het tijdstip om te beginnen met voerkrabben is dus ook afhankelijk van je woonplaats in Nederland.

Voor deze manier van volksbehandeling (geen mishandeling Frans) moet wel aan een aantal punten worden voldaan:
- het volk moet groot zijn en heel veel jonge bijen bevatten. De broedmogelijkheid wordt immers voor lange tijd ingedamd.
- het volk mag absoluut niet in zwermstemming zijn. Dus nog voor ieder zwermteken de moer in de ‘Rensonbak” opsluiten tussen 2 roosters. Een jonge leggende moer kan je op elk moment opsluiten, mits het volk over voldoende bijen beschikt.
- de “Rensonbak” is geen honingkamer zoals soms is beschreven, maar een bak van broedkamerformaat.
Voor het overige moet je de instructies maar bekijken.

Je volk(en) op “Renson” zetten kan het gehele jaar, mits er een ruim drachtaanbod is. Zelf heb ik verleden jaar deze methode pas begin juli bij 2 volken met jonge moeren toegepast en de roosters er begin september pas uitgehaald. Het leverde een zeer overvloedige oogst op in verhouding met de andere volken op deze stand en deze 2 volken hadden in september nog steeds meer dan 20 ramen bijen.

Ik denk dat een waarschuwing dit jaar absoluut nodig is om het openkrabben van het wintervoer dit jaar wellicht over te slaan. De afgelopen januarimaand gaf immers absurde temperaturen aan, door het warmere weer is de natuur massaal uit haar winterslaap ontwaakt. Volop sneeuwklokjes, winterakonieten, scillia’s enz. zorgen sinds midden januari voor een ruim stuifmeelaanbod, in de omgeving van mijn bijenstand bloeien in een strook van de plantsoenendienst zelfs al de sierappeltjes, een stuk van 40 meter lang, 2 meter breed. Ze werden al druk bevlogen door de bijen.
Maar ook de moeren zijn veel vroeger dan anders met hun broednest begonnen, bovendien zal de hoeveelheid broed veel meer zijn dan andere jaren. En meer broed = grotere warmtebehoefte = meer voergebruik.
Krijgen wij nu nog een koudeperiode de komende tijd – en dat is immers half februari helemaal niet denkbeeldig – dan zullen de bijen zich op het broed samentrekken en wellicht losraken van het voer. Ga je nu nog eens extra voer openkrabben, van vermeerder je deze kans.
Zelf wacht ik dus maar even met dat krabben, liever een latere start dan dode volken door honger.

Peter, laat eens weten of /wanneer je tot openkrabben van voer overgaat?

Met vriendelijke groet,
Els

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door e.hoebrechts » do 14 feb 2002, 20:07

Beste Els en Peter,

Ik ben sinds 5 jaar imker (midden Belgie).Gedurende 3 jaar pas ik de methode "RENSON" toe. Ik heb ze geleerd van de meester zelf.
Ik kan alleen maar beamen wat Els reeds schrijft:
Het is m.i. gevaarlijk om te vroeg in de kasten "voer" open te krabben. Ikzelf begin er eerst aan begin maart, omdat mijn eerste dracht (appel) zich rond midden april situeert.Vanaf maart is er volgens mij weinig kans op "losraken van het voer". Ik probeer ook steeds om dezelfde tijd een plakje voederdeeg boven op de ramen te leggen.
Wat het inballen van de koningin betreft en het afkoelen van het broednest:
Dit probeer ik te voorkomen door mijn bijen in te winteren op een broedkamer + één hoogsel.(ik werk met DADANT-CLAMBI kasten). Op deze manier hoef ik enkel te krabben in de hoogselramen en stoor ik het eigenlijke broednest niet.Ik heb de ervaring dat slechts vanaf eind maart de koningin in het hoogsel begint te leggen.
Ikzelf gebruik wel degelijk de honingkamer als "renson" kast. Volgens mij kan dit ook, want 1 clambi hoogsel zal ongeveer 40000 cellen bevatten alle 10 ramen meegerekend. Als je ervan uitgaat dat de buitenste ramen nauwelijks belegd worden en dat ik ook nog met één darrenraam werk, zit ik ongeveer met 30000 belegde cellen.
De voordelen van de methode zijn deze die jullie ook reeds aanhaalden: tijdswinst bij kontrole (Ook ik ben een weekend-imker), maar ook zwermverhindering, en de mogelijkheid om in een moergoede kast aan koninginnekweek te doen, perfect te kombineren met de renson methode.
Zelf stop ik met de opsluiting van de koningin rond 15 juli, omdat op dat ogenblik ook de dracht in mijn streek voorbij is, en omdat ik dan met een nasserheider verdamper de varroavrienden te lijf ga. Ik hang mijn verdamper dan in de voormalige "renson" kast, waarbij de koningin onderaan in de broedbak wat uit de "damp" kan gaan zitten.
Ikzelf begin altijd met het opsluiten van de koningin omstreeks midden april, afhankelijk van de volkontwikkeling soms vroeger en soms later.
Ik vind het gevaarlijk, Els, om in Juni of later je koningin nog op "renson" te zetten, omdat, wanneer je een aanzienlijke varroa populatie hebt, en je op dat ogenblik je broed gaat beperken, er rekening mee moet houden dat de varroabelasting per broedcel plots drastisch gaat toenemen, en dit met catastrofale gevolgen.

Erwin

Peter Bal
Berichten: 141
Lid geworden op: do 15 feb 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door Peter Bal » do 14 feb 2002, 21:29

Hallo Erwin,
ik ben blij een echte kenner, grootgebracht door de meester zelf, te leren kennen.

Voor wat betreft het openkrabben, ik herken de argumenten van Els en jou en zal er rekening mee houden.
Ik werk met Segeberger kasten en ramen in Duits Normaal. 11 ramen in een bak.
Daar moet ik tzt nog eens goed naar kijken, waarschijnlijk is dat veel te veel. Nou ja, een paar sluitramen zijn natuurlijk zo gemaakt.

Je schreef over de nassenheider verdamper; heb je toevallig ervaring met de "horizontale" uitvoering?

Groeten



Peter

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw

Bericht door Els Kleijnendorst » do 14 feb 2002, 23:01

Hallo Erwin,

Je moet eens vertellen of de richtlijnen van maestro Renson identiek zijn aan hetgeen op het forum is gesteld. Had dhr Renson nog hier en daar foefjes achter de hand? Als ik wel heb imkert hij, net als jij, met Dadant kasten, daar zaten tenminste in 2001 zijn darrenvolken op het bevruchtingsstation in Zuutendaal in (rustige bijen overigens).

Weet niet of jij de afgelopen 2 jaar de discussies over deze manier van imkeren op de zoemlijst en het forum hebt gevolgd. Maar de afgelopen 2 jaar hebben ongeveer 10 imkers zich geprobeerd deze methode eigen te maken, met als grote promotor Bob de Graaf (die nu zo bang is voor zijn duiven :D )(+ een groter aantal in Zuid Limburg, maar die hadden al eerder aan het Rensonnen geslagen).

Het eerste jaar resulteerde dit bij een groot gedeelte van de volken tot moerloosheid, wij allen hadden het opsluiten van de moer in een honingkamer (hoogsel bij jullie) letterlijk genomen, en een HK-raam Spaarkast is slechts 34 x 12 cm, en dat is aanzienlijk kleiner dan de honingkamer van Dadant. En net als jij ook nog met 2 sluitblokken en een darrenraam, dat was dus veel te klein. Bij een evaluatie bijeenkomst dat najaar bleek dat men in Limburg broedkamers gebruikte voor de honingopslag, maar ze wel honingkamers noemde. Die te kleine broedruimte heeft de werksters hoogstwaarschijnlijk de indruk gegeven dat de koninginnen op hun retour waren en nodig vervangen dienden te worden.
Het afgelopen jaar is er, nu imkerend met de moeren in een BK opgesloten, voor zover ik weet nergens sprake geweest van verdwenen moeren of stille moerswisseling. De volken hebben zich in 2001 geheel aan de Renson-regels gehouden, en met het beoogde gevolg: snellere inspectie van het volk (slechts 1 bak nazien), alleen in de beginperiode soms een enkele dop, maar na wegbreken hiervan was de zwermstemming uit het volk, bovendien hogere honingopbrengst.

En dat ik nog zo laat een paar kasten ‘op Renson’ gezet heb kwam eigenlijk doordat die volken op dat moment geheel voldeden aan de richtlijnen, en er was langdurige dracht op komst. Had zoiets van: “laat ik het maar proberen, ‘k zie wel wat er van komt”. Als het in het najaar niet te koud is of te veel regent, komt hier in Den Haag nog veel nectar binnen tot half oktober, alleen onderbroken door een drachtstop van 2 weken na de linde.

Ook die varroa houd ik goed in de gaten hoor, heb dit jaar weer Apistan gebruikt. In oktober kwamen de eerste alarmerende berichten binnen dat de mijten in Limburg tegen dit middel resistentie hadden opgebouwd. Heb daarop 2 volken een controlebehandeling met Perizine gegeven (waaronder 1 van de Rensonvolken). In een periode van ruim een week viel in het ene volk nog 35 mijten (Rensonvolk), in het andere slechts 2. Een aantal van deze mijten zou ongetwijfeld ook uit zichzelf zijn doodgegaan. Heb de 2e behandeling dan ook niet uitgevoerd. Van een teruggang in bijen door aantasting van de varroamijt heb ik niets gemerkt en ook geen aangetaste bijen zien kruipen. Ondanks de broedbeperking gedurende 2 maanden, bleef het volk op sterkte, had zelfs de indruk dat het aantal bijen nog toenam. Met veel moeite heb ik de 5 BK-bakken met bijen (8-ramers) na de honingoogst samen kunnen persen in 2 bakken.

Maar vertel eens hoe dhr Renson werkt, ben daar erg nieuwsgierig naar.

Met vriendelijke groet,
Els

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door e.hoebrechts » vr 15 feb 2002, 18:21

Beste Els en Peter,

Jullie moeten me echt geen kenner noemen, mijn ijdelheid is erdoor gestreeld, maar het is volledig onterecht.Ik heb het geluk gehad om een paar lezingen door Dhr Renson zelf gegeven te volgen en ik ben mij zo in zijn methode van imkeren gaan interesseren.
De methode die hij gebruikt, en die jullie de "renson" methode noemen, is in feite een afgeleide van het principe van broedbeperking.Deze methode gaat ervan uit dat je het broednest moet beperken tot 30000 WERKSTER cellen.Dit cijfer is zeer belangrijk. Ga je minder dan 30000 cellen ter beschikking stellen, mag je rekenen op moerloosheid, boven de 40000 cellen wordt de methode minder en minder efficient.Bob heeft in zijn beschrijving zeer goed uitgelegd waarom.
De verdienste van Mr renson is dat hij deze methode populair gemaakt heeft onder een aantal Belgische en blijkbaar ook Nederlandse imkers. Zoals je zelf schrijft Els, zijn zijn bijen zeer zachtaardig. hij is dan ook een uitstekend koninginnekweker.Voor zover ik weet, heeft Mr renson geen speciale foefjes, en hij gebruikt inderdaad Dadant kasten. De laatste keer dat ik hem zag,gebruikte hij een broedkamer als rensonkamer, waarbij hij de koningin opsloot op 5 ramen D-B,
Hij gebruikt geen vulblokken, maar hij had toen een construktie gemaakt waarbij de rensonkamer afgesloten was door uiteraard 2 horizontale en één vertikale koninginnerooster.Naast de vertikale rooster plaatste hij terug ramen. de twee horizontale bedekten echter alleen de 5 ramen waarin de koningin zat.Bovendien was deze kamer in warme bouw positie.Het "koninginneverblijf" zat achteraan in de kast tov de vliegopening. Hij promootte toen deze opstelling, omdat de haalbijen in deze situatie zich niet door 2 roosters moesten puren naar de honingkamer toe. Zelf heb ik dit nooit geprobeerd, de konstruktie is mij te moeilijk en ik zeul ook niet graag met D-B broedkamers (te zwaar). Het is nu meer dan een jaar geleden dat ik hem nog sprak, maar, als je wil, wil ik hem wel bellen en hem expleciet naar "foefjes" vragen.Op vragen in de aard van "wanneer krab je voer open,..." zal hij oprecht antwoorden, maar hij zal erbij zeggen dat dat hoofdzakelijk afhangt van de streek en de drachtperioden in je streek.
Mr renson woont nabij Luik ( in Cheratte) en hij ontvangt dikwijls Imkersvereningingen op bezoek.Twee jaar geleden had hij 400 volken.
Zoals je terecht opmerkt, Els, hoef je niet ongerust te zijn dat bij de renson methode de volkssterkte achteruit gaat, omdat de gemiddelde levensduur van de bijen stijgt.(Zie beschrijving Bob)
Je moet je wel aan de 30000 cellen regel houden.

Ik ben blij voor jullie dat de APISTAN nog werkt. Bij ons is het zo dat de resistentie tegen fluvalinaat zowat algemeen is en ook APIVAR werkt nog nauwelijks.Verleden jaar hebben Belgische imkers massaal volken verloren hierdoor.Vier weken terug heb ik een voordracht gegeven in de lokale vereninging over varroabestrijding, hierbij heb ik de Nassenheider methode gepromoot voor de najaarsbehandeling, en de oxaalzuurbesprenkeling tijdens de broedstop. Een aantal imkers hebben toen nog behandeld met oxaalzuur en er werd mijtenval geteld van 250 en meer. Ik hoef je niet te vertellen wat er gebeurd zou zijn indien deze volken onbehandeld het komende seizoen zouden ingegaan zijn.Ikzelf sta huiverachtig tegenover PERIZIN, gezien de giftigheid van Coumaphos en de residuen in honing en was.

Peter, ik heb geen ervaring met het horizontale Nassenheider type, enkel met het vertikale dat gemonteerd staat in een raampje.
Wat varroa en renson methode betreft, is het waarschijnlijk zo dat je, indien je de broedmogelijkheden van je bijen beperkt, je dit ook doet voor de varroa, op voorwaarde dat je vroeg in het seizoen ermee begint.

Erwin

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 16 feb 2002, 17:47

Beste Erwin,
Deze methode gaat ervan uit dat je het broednest moet beperken tot 30000 WERKSTER cellen.Dit cijfer is zeer belangrijk. Ga je minder dan 30000 cellen ter beschikking stellen, mag je rekenen op moerloosheid, boven de 40000 cellen wordt de methode minder en minder efficient
Dat van de moerloosheid als de koningin minder dan 30.000 cellen tot haar beschikking krijgt hebben een aantal imkers dus bemerkt in 2000.
Hij gebruikt inderdaad Dadant kasten. De laatste keer dat ik hem zag,gebruikte hij een broedkamer als rensonkamer, waarbij hij de koningin opsloot op 5 ramen D-B,
Hij gebruikt geen vulblokken, maar hij had toen een construktie gemaakt waarbij de rensonkamer afgesloten was door uiteraard 2 horizontale en één vertikale koninginnerooster. Naast de vertikale rooster plaatste hij terug ramen. de twee horizontale bedekten echter alleen de 5 ramen waarin de koningin zat. Bovendien was deze kamer in warme bouw positie. Het "koninginneverblijf" zat achteraan in de kast tov de vliegopening. Hij promootte toen deze opstelling, omdat de haalbijen in deze situatie zich niet door 2 roosters moesten puren naar de honingkamer toe.

Erwin, fantastisch deze info. Het moet met een beetje geknutsel ook mogelijk zijn dit met bakken van spaarkasten uit te voeren. En wel zo:
- onderste bak, 10 ramen koudbouw,
- daarop moerrooster
- dan 2e BK bak, kwart slag gedraaid, de ramen staan dan in warmte bouw
- stuk moerrooster tussen 1e en 2e raam, het 1e raam gaat als klimraam fungeren.
- weer een moerrooster
- honingkamers in koude bouw erop.
De zeer smalle openingen die ontstaan zijn door het draaien van de middelste bak ga ik afsluiten met stroken heel dun aluminium, bijv. van het soort waarmee vroeger offsetplaten werden gemaakt. Die waren superdun en zullen dus ook niet voor bouwsels tussen de bakken aanleiding geven.
Vooral het onderste moerrooster en het staande stuk moeten m.i. goed op elkaar aansluiten, anders glipt de koningin er misschien toch doorheen. Wellicht maak ik ze enigszins scharnierbaar aan elkaar met raampjesdraad.

Ook heb ik wel eens gehoord dat wanneer de ramen haaks op elkaar gezet worden dat een koningin de haar toebedeelde ruimte niet zal verlaten. In dat geval zou je helemaal geen horizontale moerroosters behoeven te leggen.

Zelf heb ik hiermee geen ondervinding. Weet iemand of het inderdaad juist is dat een koningin in een dergelijk geval niet aan '˜kamertje verwisselen' gaat doen? (vooral omdat ze vrij krap zit)

Els

e.hoebrechts
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium

Re: Heeft u uw "plan van aanpak" al klaar ?

Bericht door e.hoebrechts » ma 18 feb 2002, 18:46

Beste Els,

Nu vrijdag 22 februari gaat er in het Belgische Houthalen/Helchteren een lezing door aangaande "imkeren met beperkt broednest". Deze lezing wordt gegeven door ir Herwig Ramon, Mr Ramon o.a. docent aan de Rijksuniversiteit Gent, is, naast Henri Renson één van de voorvechters van de 30000 cellen.Ik ga je niet vragen om vrijdag af te zakken vanuit Den Haag naar Belgisch Limburg; maar ik ga er wel aanwezig zijn.Indien jullie geinteresseerd zijn, breng ik verslag uit op het forum.

Ik heb begrepen dat je aan het timmeren gaat om de "warme bouw" opstelling te realiseren. Ik ben niet zo vertrouwd met jullie kastmaat, maar volgens mij kun je beter een andere bodem maken, waarbij je de vliegopening aan de zijkant maakt.Zodoende staat je hele kast in warme bouw.
Ik heb zelf deze opstelling niet uitgeprobeerd, omdat ik er niet zo in geloof, en wel om de volgende redenen:
1.Ik ben niet zo overtuigd dat de bijen last hebben van twee koninginneroosters, omdat de nectar normaal gesproken van mond tot mond wordt doorgegeven in de korf. In dat geval hoeven de haalsters niet door de roosters te wurmen.En dit is in tegenstelling met stuifmeel. Stuifmeel wordt wel degelijk door de haalster zelf in de raatcel opgeslagen. Als je de renson methode toepast, weet je dat de onderste broedkamer propvol stuifmeel zit.
2.In deze opstelling moet je nog steeds met broedbakken zeulen, wat niet praktisch is.
3. Ik ben een zeer slechte timmerman.

Ik heb geen ervaring met het feit of koninginnen kruiselings opgestelde raten als barriere ervaren, maar ik zou er in een renson opstelling niet op rekenen.
De druk op de koningin om eieren te leggen is groter dan in een niet-renson volk, en dit is een extra stimulans om de barriere te nemen, vooral als er vrije bijenruimte voorzien is.

Erwin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten