Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Jan Kruit » wo 31 okt 2001, 19:12

Voor u gelezen in het Groningerdagblad.


Groninger Dagblad 23 oktober 2001

Nieuwe kansen voor Noordelijke teelt door experiment met accijnsverlaging

Koolzaadolie in plaats van diesel

Van de redactie economie
Assen/Groningen
Biodiesel uit koolzaad is weer een interessante optie voor de noordelijke akkerbouw.
Dit is te danken aan een regionaal experiment, dat de komende jaren wordt uitgevoerd
onder de vleugels van de Noordelijke Land- en Tuinbouw organisatie (NLTO).
Belangrijk onderdeel van het experiment is een oliemolen, waar koolzaad tot koudgeperste
biodiesel wordt verwerkt. Deze molen komt waarschijnlijk in de provincie Groningen te staan.
Volgens D. Hollenga van de NLTO wordt op dit moment een haalbaarheidsplan uitgewerkt,
dat binnen enkele weken klaar moet zijn.
Aanleiding voor het experiment, die dit voorjaar in de Tweede kamer werd ingediend door
het liberale kamerlid Hofstra uit Paterswolde. De VVDér opperde het idee om biodiesel uit
koolzaad accijnsvrij aan de automobilist te verkopen. Na een kamerdiscussie werd het idee
opgepakt door staatssecretaris Bos van financiën, die in juni met een nota over '˜vergroening'
van het autoverkeer kwam en de verkoop van milieuvriendelijke brandstof wil stimuleren.
Het is nog niet zo dat alle biodiesel accijnsvrij wordt, maar wel de brandstof die afkomstig
is van de experimentele productielocatie in het Noorden, gedurende het experiment (tot 2010).

Milieuvriendelijk
Biodiesel uit koolzaad is bij uitstek milieuvriendelijke brandstof en bovendien een interessant
alternatief voor de akkerbouw in het Noorden. Er zijn twee soorten biodiesel: veresterde en
koudgeperste. De eerste is volgens Hollenga beter geschikt voor grootschalige verwerking ,
de tweede voor kleinschalige en dus regionale verwerking. De laatste is interessant voor het
Noorden, dat nu de kans krijgt om in een vroeg stadium afzetkanalen op te zetten.
Hollenga wil nog niet te hard juichen, maar duidelijk is dat de NLTO het experiment met
beide handen aangrijpt. 'Het is vooral interessant voor akkerbouwers met gesubsidieerd braakland,
die hun subsidie kunnen behouden als ze de koolzaad voor non-food doeleinden verbouwen.'

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Jan Kruit » wo 31 okt 2001, 19:14

Hierbij het artikel wat de voordelen van BIODIESEL beantwoord.
Dit is eveneens een artikel uit het Groningerdagblad.

Groninger Dagblad 24 oktober 2001

Zes vragen over biobrandstof

Het noorden moet de beschikking krijgen over een oliemolen, waar koolzaad tot koudgeperste 'biodiesel' wordt vervaardigd. Het gaat om een experiment dat wordt uitgevoerd op aandrang van de Tweede Kamer en de '˜vergroening' van het autoverkeer dient te bevorderen. Hier volgen enkele wetenswaardigheden over biobrandstof.

Door : Sjoerd Jansen.

Wat is het?
Het gaat om brandstoffen die worden gemaakt van plantaardige oliën, zoals deze verkregen kunnen worden uit koolzaad en bijvoorbeeld sojabonen. Er moet onderscheid worden gemaakt naar twee soorten: de onveresterde (ongeraffineerde) plantaardige olie en de veresterde (geraffineerde). Deze laatste brandstof wordt in de wandelgangen vrijwel altijd aangeduid als biodiesel, terwijl de eerstgenoemde onveresterde variant plantaardige olie of plantolie wordt genoemd. Het experiment dat waarschijnlijk in Groningen met een oliemolen wordt uitgevoerd moet ongeraffineerde plantaardige olie opleveren. Biodiesel is hiervoor dus eigenlijk niet de juiste term, al brengen velen voor het gemak beide brandstofsoorten onder één noemer/


Wat is het voordeel?
De biobrandstoffen op basis van plantaardige oliën zijn gemakkelijk afbreekbaar als ze in de natuur terechtkomen, bijvoorbeeld als gevolg van morsen of lekkage. Dit levert met name voordelen op in kwetsbare gebieden: waterwingebieden, landbouwgronden en recreatie- en natuurgebieden. Verder zitten er geen giftige stoffen in en ontbreken zwavel en aromaten. Er vindt daardoor een veel schonere verbranding plaats. Goed voor vermindering van CO2

Waar kan het gebruikt worden?
Biodiesel kan in veel gevallen zonder meer in dieselmotoren worden gebruikt. Wel zal in een aantal gevallen vervanging van de kunststof afdichtingmaterialen in het brandstof systeem noodzakelijk zijn. Plantaardige olie of plantolie kan daarentegen niet zo maar als motorbrandstof worden gebruikt. Daarvoor moet de motor worden aangepast.

Wat kost het aanpassen van de motor?
Voor de gemiddelde personenauto kost het 1000 gulden per cilinder. Het aanpassen van een vrachtwagen kan oplopen tot 10.000 gulden.

Wat behelst het experiment?
Het experiment moet worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de Noordelijke Land en Tuinbouw Organisatie (NLTO) en heeft een sterk regionaal karakter. Ten eerste moet er in Groningen een oliemolen worden gebouwd voor de koude persing van olie uit koolzaad. Tevens gaat de onderneming vooral personenauto's ombouwen om op de olie te rijden. De verkoop van de plantaardige olie vindt in eigen beheer plaats. Het koolzaad voor de molen wordt betrokken van landbouwbedrijven in de buurt. De om te bouwen voertuigen zijn verder van personen en bedrijven die in de nabijheid van de molen zijn gevestigd. Gezien de productiecapaciteit van de voorziening kan het hier gaan om 300 tot 350 voertuigen.

Wat moet de brandstof kosten?
Staatssecretaris Bos van Financiën wil de prijzen voor de biobrandstoffen op een ongeveer gelijk peil als die van de gebruikelijke '“fossiele- diesel brengen. Daartoe moet er voor zowel de biodiesel als de plantaardige olie voor de duur van het experiment vrijstelling van accijns worden verleend. Dat geldt ook voor de veresterde biodiesel in de recreatievaart. De vrijstellingen gelden tot 1 januari 2010. De plantaardige olie van Nederlandse bodem zal niet kunnen concurreren met die uit Duitsland. Daar ligt de pompprijs tien cent per liter lager dan die van fossiele dieselolie. Dat komt door de grotere en beduidend goedkopere landbouwarealen bij onze oosterburen, waardoor de productiekosten lager liggen. Bos ziet de olie die straks in Groningen wordt geproduceerd daarom vooral als een voorloper van nieuw te ontwikkelen biobrandstoffen, die goedkoper zijn en nog meer milieuvoordelen bieden.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 02 nov 2001, 22:25

Dit artikel is afkomstig uit de LC van dinsdag 23 oktober 2001.
Pag. 4 Buitenland.

Benzine straks aangelengd met alcohol en koolzaad.

Van onze correspondent
Frans Lindenkamp

Europa gaat in 2005 uit milieuoverwegingen benzine aanlengen met alcohol en uit koolzaad gewonnen biomassa, dit heeft Brussel bevestigd.

Bruce Vaughan, de voorzitter van het Wereldverbond voor de Liberalisering van de Suikerhandel(WLS) opperde eerder al geruchten te hebben gehoord.

Australië en Brazilië zijn belangrijke suikerproducenten, die een groot deel van hun oogst omzetten in ethanol(alcohol). Beide landen proberen de EU al jaren zo ver te krijgen om alcohol aan benzine toe te voegen. De WLS stelt dat een dergelijke maatregel ook in het kader van het verdrag van Kyoto bijdraagt aan een vermindering van de koolstofdioxide-uitstoot.

De koolstofdioxide die vrijkomt uit de verbranding van de toegevoegde alcohol wordt door het aanplanten van nieuw suikerriet bij fotosynthese weer terug omgezet in zuurstof. Bovendien vervangt ethanol het giftige toevoegsel MBTE(methylbenzeen). MBTE helpt de verbranding te optimaliseren.

Vaughan gelooft heilig dat Europa in 2003 begint met de toevoeging van enkele procenten alcohol aan de benzine. Dat percentage zal volgens hem tot 2010 oplopen tot zo'n 7 procent. Daardoor ontstaat een vraag naar 7 miljard liter alcohol waar diverse WLS landen hopen op te kunnen inspelen.

Brazilië heeft al ruim een kwart eeuw ervaring met personenwagens die op ethanol rijden. In het land wordt benzine al lange tijd aangelengd. Afhankelijk van het alcoholaanbod varieert het percentage tussen de 20 en 24.

Om minder afhankelijk te zijn van de olie-import omarmde Brazilië na de oliecrisis van 1973 een ambitieus project om een belangrijk deel van het wagenpark op alcohol te laten lopen. Dit leidde ertoe dat begin jaren tachtig negen van de tien auto's die uit de fabriek kwamen rollen, uitgerust waren met een alcholmotor.

Persoonlijke noot:
Het is heel aardig dat onzer beide paar ogen op hetzelfde onderwerp vallen Jan. Het is alleen spijtig dat dit artikel, ondanks in de titel aangehaald niet verder op '˜uit koolzaad gewonnen biomassa' ingaat. Voor ons als imker was het meer van belang geweest. Echter het artikel is denk ik een aardige aanvulling op het bovenstaande door Jan (Kruit) ingezonden artikel.
Verder schrijft de correspondent in zijn artikel: 'De koolstofdioxide die vrijkomt uit de verbranding van de toegevoegde alcohol wordt door het aanplanten van nieuw suikerriet bij fotosynthese weer terug omgezet in zuurstof.'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 03 nov 2001, 23:36

Dit vervolgartikel is afkomstig uit de LC van woensdag 24 oktober 2001.
Pag. 3 Binnenland.

Alcohol in benzine niet alleen goed voor milieu.

Uit milieuoverwegingen autobrandstof aanlengen met alcohol, zoals het voornemen van de Europese Commissie is, veroorzaakt tal van problemen. Het is duurder dan gewone benzine en vervuilt in voorbeeldland Brazilië het milieu, zo blijkt uit informatie van de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar het Braziliaanse verkeersprogramma Plan Alcool al jaren wordt gevolgd.

Technisch is er geen enkel probleem. Moderne auto's kunnen zonder aanpassingen bijmengingen van de brandstof tot 10 procent hebben, zegt onderzoeker Marcel van der berg van TNO Delft.
De Europese Unie bevestigde gisteren met voorstellen te komen om naar Braziliaans voorbeeld benzine aan te lengen met alcohol. In Brazilië gebeurt dat al sinds het begin van de jaren tachtig, op grotere schaal dan de EU nu wil. Vermindering van de koolstofdioxide-uitstoot is de belangrijkste motivatie voor de EU.

Ethanol heeft een groot voordeel boven benzine: de uitlaatgassen zijn schoner. In Brazilië dient alcohol overigens niet in de eerste plaats als brandstof om de uitstoot te reduceren, maar om - ingegeven door de eerste oliecrisis '“ de import van aardolie te beperken.

Daarom zijn veel suikerrietplantages aangelegd. De uit suikerriet gewonnen ruwe suiker wordt vergist, en de alcohol wordt eruit gedestilleerd. Alcohol uit suiker was in de jaren zeventig goedkoper dan benzine. Bovendien kan suikerriet steeds opnieuw worden aangeplant, terwijl benzinevoorraden eens opzullen raken.

Inmiddels rijdt al de helft van de auto's in Brazilië rond met motoren die geschikt zijn voor zuivere alcohol. Maar omdat de benzineprijzen weer daalden en de prijzen voor alcohol door de groeiende vraag stegen (90 procent van alle nieuwe auto's in Brazilië heeft een alcoholmotor), is alcohol als motorbrandstof op het ogenblik driemaal zo duur als benzine.

Een groot voordeel is dat in Braziliaanse steden de luchtverontreiniging minder is dan met het gebruik van gewone benzine het geval was geweest. Hier staat tegenover dat het platteland wordt opgescheept met grote hoeveelheden suikerrietafval, terwijl enorme massa's '˜vinhote' worden geloosd op de rivieren. Vinhote is de sterk verontreinigende vloeistof die overblijft nadat de gegiste suikeroplossing alcohol gedestilleerd is. (GPD)


Persoonlijke noot:
In het artikel staat: 'Een groot voordeel is dat in Braziliaanse steden de luchtverontreiniging minder is dan met het gebruik van gewone benzine het geval was geweest. Hier staat tegenover dat het platteland wordt opgescheept met grote hoeveelheden suikerrietafval, terwijl enorme massa's '˜vinhote' worden geloosd op de rivieren. Vinhote is de sterk verontreinigende vloeistof die overblijft nadat de gegiste suikeroplossing alcohol gedestilleerd is.'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 nov 2001, 12:09

Uit de Leeuwarder courant van donderdag 8 november 2001.
LC Buitenland pag. 4

Accijnzen op schonere biobrandstoffen omlaag

Van onze correspondent
Brussel -Het gebruik van biodiesel en ethanol als brandstof voor het wegvervoer moet komende jaren vertienvoudigden. De Europese Commissie wil deze ambitieuze doelstelling bereiken door lagere accijnzen op de schonere biobrandstoffen toe te staan.

De commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, stelt voor dat in 2005 2 procent van alle verkochte diesel en benzine van biologische oorsprong is. In 2010 moet dit zijn opgelopen tot bijna 6 procent. Vermengd met de traditionele uit olie gewonnen brandstof, vergt het gebruik van de milieuvriendelijkere soorten geen ingrijpende aanpassingen aan de motor.

Momenteel is nog geen 0,5 procent van de verkochte motorbrandstof in de EU biologisch te noemen. Biodiesel wordt gemaakt uit plantaardige oliën (koolzaad, sojabonen, zonnebloemen). Bio-ethanol (alcohol) ontstaat uit de bewerking van suikerbieten en granen.

De commissie wil het gebruik van dit soort brandstoffen stimuleren om minder afhankelijk te zijn van olie. Daarnaast zijn biodiesel en '“ethanol beter voor het milieu en geeft het de boeren een nieuwe inkomstenbron. In Brazilië wordt bio-ethanol al jaren op grote schaal voor auto's gebruikt.

Probleem is dat de productie van deze brandstoffen twee tot drie keer duurder is dan de conventionele benzine en diesel. Daarom wil Brussel de lidstaten de mogelijkheid geven de accijns op deze schone diesel en benzine flink te verlagen. Busmaatschappijen en taxiondernemingen kunnen helemaal van accijns worden vrijgesteld.

J.P.



Edited by - Jelte Pieter Dijkstra on 11/11/2001 12:12:12

Marion Verspaandonk
Berichten: 58
Lid geworden op: za 08 dec 2001, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Marion Verspaandonk » zo 03 feb 2002, 00:34

Welke rassen denkt men te gaan gebruiken? Sommige koolzaadhybriderassen schijnen een hogere opbrengst te geven als ze door honingbijen worden bestoven. Het mes zou dan aan meerdere kanten kunnen snijden: het milieu, de landbouw en de imkerij.
Marion

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Oude Essink » ma 04 feb 2002, 12:40

In Münster vorige week hing een groot spandoek; ik had er een foto van moeten
maken: Ohne Bienen kein Bio-Diesel!!
Ik hoop maar, dat ze niet met gemanipuleerd koolzaad werken; ze klooien wat af op dat gebied.

hennie oes

Afbeelding

Woodland
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 feb 2002, 20:08
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding Koolzaadvelden in Groningen

Bericht door Woodland » ma 25 feb 2002, 20:16

voor meer informatie t.a.v. koolzaadolie/koolzaadteelt c.q. eerste
Nederlandse oliemolen voor koudgeperste koolzaad, kunt u terecht
op de website http://www.solaroilsystems.com (lees Persbericht biobrandstoffen)

Voor geinteresserden hebben wij ca.2,5 hektare winterkoolzaad vorig jaar ingezaaid. Imkers die hun bijen hiervan willen laten profiteren kunnen
kontakt opnemen met : Hein Aberson
Alteveersweg 42, 8392 MS BOIJL (Frl.) tel. 0561-421104, email: info@woodcon.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten