Hommelkastjes.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
kohajo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 03 dec 2001, 19:34
Locatie: Belgium
Contacteer:

Hommelkastjes.

Bericht door kohajo » wo 05 jun 2002, 23:07

Ik ben op zoek naar bouwtekeningen van hommelkastjes. Op het net heb ik al enkele duitse sites bezocht, maar die verkopen enkel kant en klaar kastjes. Heeft er iemand een tip voor mij? :clap:

Alvast bedankt!
Walter uit Oostende.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommelkastjes.

Bericht door Piet Jager » wo 05 jun 2002, 23:35

Hallo Walter,

Enige jaren geleden heb ik een blauwe bessenkweker eens attent gemaakt op het gebruik van hommelkastjes. Deze waren toen erg prijzig, althans met hommels er in. Op mijn advies heeft hij toen contact gezocht met drs. De Ruyter van de Ambrosiushoeve om een proefproject te starten op zijn kwekerij. Later betrok hij de kastjes van professionele hommelteeltstations. Ik herinner me nog dat de kastjes van geimpregneerd karton waren. Wellicht kunnen ze je op de Ambrosiushoeve verder helpen. Misschien kun je zo'n uitgewoond kastje op een of ander blauwe bessenkwekerij bemachtigen. Je hebt dan meteen de juiste maten. Maar wat denk je van een vogelnestkastje met wat mos en dierenhaar? Of een oud Apideakastje of ander klein bevruchtingskastje?

!Piet

kaljouw
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 25 jul 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommelkastjes.

Bericht door kaljouw » do 06 jun 2002, 16:12

Ik heb deze al eerder gezet geloof ik.....

http://www.bombus.de/hummel/Nistkasten/nistkasten.html

Buzzz...

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hommelkastjes.

Bericht door maartenkleijne » vr 07 jun 2002, 00:32

Een standaard mezenkast maar dan met eeen opening van max. 2 cm. zodat er geen vogel in kan, en die opening bovendien eerder van onderen, dus op z'n kop als het ware, dan boven lokt ook vaak hommels. Vaak heb ik gezien: twee gaten van een cm. naast elkaar, waarom dat zo gedaan wordt weet ik niet.

bergs038
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommelkastjes.

Bericht door bergs038 » ma 10 jun 2002, 22:52

Ik ben op zoek naar bouwtekeningen van hommelkastjes. Op het net heb ik al enkele duitse sites bezocht, maar die verkopen enkel kant en klaar kastjes. Heeft er iemand een tip voor mij? :clap:

Alvast bedankt!
Walter uit Oostende.
W. Bergsma

bergs038
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommelkastjes.

Bericht door bergs038 » ma 10 jun 2002, 23:05

Ik ben op zoek naar bouwtekeningen van hommelkastjes. Op het net heb ik al enkele duitse sites bezocht, maar die verkopen enkel kant en klaar kastjes. Heeft er iemand een tip voor mij? :clap:

Alvast bedankt!
Walter uit Oostende.
Hallo Walter,

U kunt hommels proberen te laten nestelen in een hommelkastje. Maak een houten kastje van ca. 35 x 20x 16 cm (l/b/h) met een voor-en een achterkamer. De voorkamer is ca. 8 cm lang een heeft een gat van 2,5 cm als ingang. De achterkamer wordt ingericht als nestruimte, die met een schot is afgescheiden van de voorkamer. Een gat in het schot verbindt beide kamers. In de nestkamer kunt u als begin van het nest een hoeveelheid mos of fijn stro leggen. Maak er een holletje in. En dan maar afwachten of er een hommelkoningin in wil komen.
Veel succes,

Wolter Bergsma

W. Bergsma

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten