Phacelia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Phacelia

Bericht door maartenkleijne »

De hoofdbloei kan in drie weken klaar zijn. Als er op het juiste moment regen valt kan daar nog een paar weken nabloei bijkomen. Als je de ruimte hebt is het aanbevolen om elke drie weken te zaaien tot eind juli. Het is een zeer betrouwbare dracht. De planten die in juni bloeien kunnen als het weer meezit in september nogmaals nabloei geven. Ze zaaien ook zichzelf uit maar meestal niet in hetzelfde jaar. Bovendien zijn de muizen er dol op dus vaak blijven de zaden niet liggen. Een veld phacelia in een natuurgebied kan in het najaar zoveel muizen aantrekken dat zij op hun beurt weer roofvogels en uilen lokken. Bij Renkum was jarenlang zo'n veld waar de trekkende roofvogels en uilen met tientallen konden pleisteren.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Maarten van Herwerden (imkerij Westland),
Ik zal de administratie er even bijpakken!
Phacelia van het vorig jaar, had zich zelf weer doen opkomen(via zaad) en op 21 mei bloeide het. HET BLOEIT NOG..en we zijn nu dik drie weken verder. Ik verwacht dat er één weekje bloei bijkomt.
Nieuwe phacelia zaaide ik uit op 17 april. Op 10 juni begon het te bloeien( Na 7 weken ongeveer)
Als ik heb gezaaid, besproei ik het 's morgens om de twee dagen. Dat houd ik vol tot het gaat ontkiemen. Dan komt alles in één keer op!
*
Vandaag (14-06-02)heb ik weer een partijtje phacelia gezaaid. Ik zal je melden hoeveel dagen dat heeft gekost.
Vandaag (17-06-02)kwam het zaaisel op. Na DRIE dagen dus al!!
*
**
vrijdag 14 juni
Heimans, Heinsius en Thijsse noemen de bloeiwijze van de phacelia:
.. Een 'aan de top opgerolde schicht',
Zojuist ben ik eens in de bijenwei gaan kijken en zag dat een uitgebloeide en dus inmiddels uitgerolde schicht(spiraalvormige bloeiwijze)wel veertig zaadjes bevat.
De planten dragen gemiddeld zo'n vijftien schichten, wat neer komt op 600 bloemen per plant.
Als de plant vier weken bloeit krijgen de bijen dus IEDERE DAG per plant zo'n vijfentwintig verse bloempjes aangeboden.

Bijgewerkt door - Frans vantongeren op 17/06/2002 20:57:44
Imkerij Westland
Contacteer:

Bericht door Imkerij Westland »

Maarten & Frans,
Bedankt voor jullie reactie ben benieuwd naar Frans zijn resultaten.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

resultaat:
zie boven
Plaats reactie