Hennie,
Ik heb je al eerder een E-mail gestuurd via het Imkers Forum maar naar ik begrijp zijn er problemen geweest met het netwerk (zie bieding op de spullen van Gerrit naar Frans van Tongeren).
Wat ik je wilde vragen heeft betrekking op je artikel op het forum m.b.t. bestuiving van pepers onder glas.
Je schrijft dat je vroeg in het jaar (jan t/m mei) hiervoor een klein volk gebruikt. Ik denk dan al snel aan een 6-ramer maar zo'n kastje is toch niet geschikt om een volkje mee in te winteren (te klein, dunne wanden).
Twee weken geleden heb ik alsnog bij een peper-kweker een volk geplaatst maar het valt mij tegen wat er aan nectar verzameld wordt, stuifmeel wordt wel ruim binnengebracht maar iets bijvoeren met suiker-water blijkt nodig.
Naar ik hoop kan je mij hier in adviseren, bij voorbaat dank.
Maarten van Herwerden
Hallo Maarten,
Je brief gelezen; hier een korte respons:
Een zesramer inwinteren is voor mij nog nooit een probleem geweest. Als ze voor paprika's (pepers) bestemd zijn, waarvan de eerste bloei al in januari valt, winter ik begin augustus al in; in januari is zo'n volkje voor de eerste bloei (je moet er vanaf het begin bij zijn!) te groot, maar ze hebben nog (winter-) voer genoeg en, zoals je schrijft, ze halen stuifmeel en daar gaat het om, als ze ter bestuiving in de kas staan. Drieramers inwinteren zou toch wel problematisch worden in verband met de wintertrosvorming.
Als na de reinigingsvlucht van je thuisvolken de zesramers in de kas inmiddels te klein zijn voor het bloemenaanbod, kun je deze gaan vervangen door (wat ik altijd deed) achtramers; deze moeten inmiddels een broednest hebben en een flink raam voer meekrijgen. Of de pepers zoveel nectar leveren dat de bijen er genoeg aan hebben, hangt af van de aantallen bijen in relatie tot het aantal bloemen. Ik heb nooit geslingerd uit de paprika kas; meestal is het aantal bloemen te gering in verhouding tot het aantal bijen dat ervan snoept; bijvoeren deed ik toch ook niet zo vaak, maar dit kan geen probleem zijn, als er bij de volken maar behoefte aan stuifmeel blijft bestaan; naar mijn ervaring draaien de volken goed op de paprika/peper dracht. Ik althans heb ze nooit hoeven vervangen omdat een volk achteruit ging; alleen een te verwachten zwerm kan hiertoe aanleiding geven. Een zwermlustige moer legt niet meer; geen larfjes, geen behoefte aan stuifmeel en dus geen bestuiving; dat kan niet en zo'n volkje moet je vervangen.
De zesramers die je weer naar huis hebt gehaald ontwikkelen zich doorgaans snel tot volwaardige volken.
Ik winter overigens, als dat zo uitkomt, zesramers gewoon in. Voor de omgevingstemperatuur maakt dat niet uit; de warmte komt uit de wintertros. Op een enkele keer na is dat bij mij nooit fout gegaan! Ben benieuwd, of er andere ervaringen zijn met het inwinteren van zesramers. Reacties op dit onderdeel, zouden in de rubriek "bedrijfsmethoden" thuis horen.
Sukses en hartelijke groet,
hennie (oes)