Witte luzerne?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Witte luzerne?

Bericht door Erik Speksnijder »

In de buurt van mijn bijenstalletje (±300 meter "ver") staat een veld met witbloeiende klavers (±10 hectare). De planten lijken op een soort kruising tussen luzerne en de gewone witte klaver; de plant heeft de bouw van luzerne en de bloemen van een witte klaver. Ik scheld het nu maar uit voor witte luzerne, maar misschien weet iemand iets meer te vertellen over deze plant. Hoe heet deze plant en zijn de bijen hier net zo gek op als op de gewone luzerne?

Erik
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Witte luzerne?

Bericht door maartenkleijne »

Zeker weten kan ik het niet, maar ik denk dat je instinctief de juiste keuze hebt gemaakt.
Witte klaverachtigen zijn met name: Witte klaver, honingklaver enWitte luzerne.
De witte luzerne wordt graag gekweekt als groenbemester of veevoer omdat ze veel groen maakt in verhouding tot de bloeiwijzen. Dat zou weer kloppen met jouw waarneming dat de bloemtrossen aan de kleine kant zijn. Maar nogmaals: echt weten is anders. Het kan ook nog een aparte agrarische bastaard zijn. De variabiliteit van de diverse gekweekte luzerne rassen is trouwens ook heel groot. Het zou ook nog sikkelklaver kunnen zijn, met straks sikkelvormige peulen.
Een verslag of een waarneming of de bijen er enthousiast naar toe vliegen is natuurlijk welkom.

Bijgewerkt door - maartenkleijne op 06/07/2002 00:05:49

Bijgewerkt door - maartenkleijne op 06/07/2002 00:07:01

Bijgewerkt door - maartenkleijne op 06/07/2002 00:08:55
Plaats reactie