Bladraket

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bladraket

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

"Ik weet niet meer precies de naam, ma-ar-ar-ar, stammerde de Ulrumse boer, het is fa-fa-fa-milie.......van de aardappel.'
Frans vanTongeren

Re: Bladraket

Bericht door Frans vanTongeren »

Nou.. J.P., die boer staat bij jou niet hoog in het vaandel!
Je omschrijft die Ulrumer met woorden als 'lapzwans' en 'stotteraar', maar ...J.P.. experimenteren doet ie wel. Voor een boer is het inzaaien van iets geheel nieuws toch een financieel risico! Vraag..: Wie is er nu eigenlijk de lapzwans?
-
De bladraket zal tot de familie van de nachtschade behoren. De STEKELNACHTSCHADE, met blad dat op blad van brassica lijkt, heeft een bloemkroon van twee cm welke geheel geel is. De bes wordt door een stekelige kelk omsloten. De stengel is aan zijn voet enigszins houtig en dicht met stekels bezet.
De nachtschade bevat GEEN merkbare hoeveelheid honing.
Dus.., moeten jij en je buurman maar op zoek gaan naar een veldje bloeiende distels!
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

HEREN, IS DIT DE TIJD?... te zien waar het was. Ik was bezig een klit van de stekelnachtschade uit de woestijn van me af te trekken. Ik zei: "Nu, ik weet ...
http://www.vrijezending.nl/docs/N62-101h.htm

!Piet
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Piet,
Dit:

-95 Ze keken naar het oosten en ik was in Tucson, Arizona, in het visioen. Want Hij deed het opzettelijk zo, dat Hij niet wilde dat ik in gebreke zou blijven te zien waar het was. Ik was bezig een klit van de stekelnachtschade uit de woestijn van me af te trekken. Ik zei: "Nu, ik weet dat dit een visioen is en ik weet dat ik in Tucson ben. En ik weet dat die kleine vogels daar iets voorstellen." Ze keken naar het oosten. Plotseling kregen ze de ingeving te gaan vliegen en weg gingen ze, naar het oosten.-

is niets voor mij;
gelóven gaat aan mij voorbij.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Piet en Frans hebben ook via internet gezocht omdat ze over de door Frans benoemde stekelnachtschade nix konden vinden, en komen dus
uit bij een onzin artikel.
De Nederlandse oecologische flora wijdt maar vijf pagina's aan de familie der nachtschade. Toch zegt ze dat het een grote familie betreft met wereldwijd tussen de twee- en drieduizendsoorten. Zoals onze aardappel ook uit Amerika komt ligt het zwaartepunt van de verspreiding van deze plantenfamilie in Latijns-Amerika.
Van de stekelnachtschade staat in de Flora niets vermeld. Maar in welk boek staat deze plant wel beschreven?
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Op sprak 09-07-02 sprak ik u toe:
Twee en een halve hectare met allemaal kleine tomaatbloempjes. Oftewel bladraketjes van zo'n 15 cm groot. In sommige grote exemplaren zaten enige miniscule bloemkoppen, die inderdaad op de bloemknoppen van de tomaat leken. Toen ik een plant er wilde uittrekken, voelde ik scherpe stekeltjes in mijn handpalm. De Bladraket is geheel bezet met fenijnige prikkertjes. Verder rook de plant precies hetzelfde als een tomaat ruikt.
En zo is de plant uiteindelijk geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie foto's verbeelden meer dan een forumbericht met drie aanhangels.
De twee testplantjes zijn in de buurman zijn tuin tot twee ferme planten uitgegroeid. (Trouwens nooit verwacht). Het lijkt zo op het eerste gezicht een mengelmoes van tomaat, een (wit bloeiende) aardappel en (de blaadjes) brassica. En dan de stekels, waar ik die moet onderbrengen?
Dit aparte plantje is (voor mij) een en al mysterie. Zaad zet het niet. Volgend jaar dus geen Bladraketten meer. Voor de eerste nachtvorst zal ik tegen haar vaarwel zeggen.
Bladraket, een mengelmoes van tomaat, een (wit bloeiende) aardappel, en met blaadjes van brassica. Een rare stekelige snuiter.

J.P.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Dit aparte plantje is (voor mij) een en al mysterie. Zaad zet het niet. Volgend jaar dus geen Bladraketten meer. Voor de eerste nachtvorst zal ik tegen haar vaarwel zeggen.
Bladraket, een mengelmoes van tomaat, een (wit bloeiende) aardappel, en met blaadjes van brassica. Een rare stekelige snuiter.
J.P.
Aan tomatenplanten komen ook geen vruchten als de bloem niet fors " is bewogen" door hommeles of zoals het vroeger ging met een stok tegen de stam van de plant te tikken. Dus J.P. even de bloemen, de plant aantikken zodat het stuifmeel los kan komen.

Ik wilde zaad hebben van de aardappel "Ronde Opperdoes". (een lekkere aardappel) Dit lukte alleen door vroeg in de ochtend de net geopende bloemen even met duim en wijsvinger zodanig te bewerken alsof ik een propje papier wegschoot.

Je kunt ook gaan kijken bij het veld van die stotterde boer, maar dat zal zijn omgeploegd. Of zelf voor dikke hommel spelen. Als de vrucht is gezet plant uitgraven, in een pot zetten. Als de vorst komt plant in je bijenschuur.
Hans.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Dank je Hans,

Ik zal het zeker gaan doen.

~~~
Over zelf voor dikke hommel spelen gesproken. Medewerkers van een vakgroepje van de faculteit plakken bijen aan afgebrande lucifersprikkers. Het schijnt dat ze nog een beter bestuivingsresultaat leveren dan hun levende soortgenoten. Ik vond het maar een raar gezicht die dooie bijen vastgelijmd aan luciferstokjes.

J.P.
Plaats reactie