Mosterdzaad

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Piet Jager
Contacteer:

Mosterdzaad

Bericht door Piet Jager »

Gisteravond 22.00 uur twee volken geplaatst op 1 hectare (= 1 bunder = 100 are = 10.000 vierkante meter) mosterdzaad + phacelia. welk mengsel daar dienst doet voor een 'wildakker' en grondverbeteraar/groenbemester.

Wat is er bekend van de dracht op de mosterd? Staat dat gelijk met koolzaad?. Uit ervaring weet ik dat de bijen op de mosterd erg lastig (kunnen) zijn.

!Piet
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Mosterdzaad

Bericht door maartenkleijne »

De mosterddracht is even goed als de koolzaaddracht zegt men, zij het dat de kleinere planten natuurlijk minder opbrengst per bunder hebben. De mosterd honing lijkt ook op koolzaadhoning maar schijnt iets minder extreem snel te kristaliseren.

In combinatie met phacelia lijkt het mij superdracht, hoewel naar verluidt phacelia later in het jaar vooral stuifmeel levert, gunstig voor de winterbijen.
laat je horen hoe het afloopt?
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Hallo Piet,
Ooit eens bij een mosterdveld gestaan met de bijenkasten,maar helemaal geen last van stekerigheid gehad.trouwens het gewas kan wel twee meter hoog worden.Sucses met het drachtveld.
Minne.
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

In mijn tuin heb ik een waaier, een golfvorm, gezaaid van gele mosterd en zonnebloemen. Een soort kitschkunstwerkje. 's Morgens vliegen de bijen druk op de gele bloempjes.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Beste Minne, Kan die mosterd van jou soms zomerkoolzaad geweest zijn. Ik heb zelf nog nooit zulke hoge mosterd geezien.
Plaats reactie