Wilgeroosje, wie van de twee?+ Levensverhaal Rûpke

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Wilgeroosje, wie van de twee?+ Levensverhaal Rûpke

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Romée en Frans Maarten en Hennie schreven het volgende:

Huib,
Dat blauwe stuifmeel zou ook van het wilgenroosje geweest kunnen zijn. Ik stond ooit jaren op een plek (Zeyenerveld) met veel braam, vuilboom en wilgenroosje. Als er veel wilgenroosje binnenkwam merkte ik dat ook aan de dunne honing, die nauwelijks kristalliseerde.
R.

Gisteren heb ik aan Romee gedacht!
Ik bekeek wat bloemen van het wilgeroosje.
Blauw stuifmeel zag ik niet!
Geel komt dichter bij.
Frans vanTongeren

Frans, nu is het wachten tot je een bij op die wilgeroosjes ziet. Onmiskenbaar (grijs)blauw zijn dan de pollen die ze bij zich draagt. Zo ontstaat een raadsel. Hoe kan geelachtig stuifmeel (dat neem ik van je aan), bij elkaar gepropt, toch blauw zijn?
R.

In de literatuur wordt beschreven dat imkers in het verleden wel apart naar bossen reisden waar veel wilgeroosje stond en zuivere wilgeroosjes honing wonnen. Heeft iemand daar in het echt van gehoord?
Maarten

Ja Maarten,
Ik herinner me een lezing van ons Groningse lid Hamming (1980). Hij had een aanhanger geheel verbouwd tot mobiele bijenstand. Trots liet hij op de verenigingsavond in het cafe dia's zien met grote percelen wilgenroosje. Hij liet ook potjes zien met wilgenroosjeshoning, die niet wilde kristalliseren. Hij werd een beetje geplaagd, omdat hij niet wilde vertellen waar zijn "stekkies" waren.

Van vroeger herinner ik me bovendien grote percelen wilgenroosje op de Lage Vuursche, jouw huidige gebied dus. Tegenover Groot Kievietsdal plukte ik een grote bos, die thuis natuurlijk geheel verwelkt bleek.
In het algemeen moet je zoeken naar bosplekken waar enkele jaren geleden gehakt is. Wilgenroosje hoort bij de kruidengemeenschap die zulke plaatsen graag bezet.
R.

Kleur pollen wilgeroosje:
Misschien kan ik enig licht werpen op de discussie over de kleur van de pollen van het wilgeroosje. Er zijn nl. twee soorten wilgeroosje:
"het knikkend Wilgeroosje" (Epilobium of ook Chamaenerion angustifolium); deze woekerende plant komt vooral op kaalslag of in bossen voor; de plant heeft alle eigenschappen die hommels aantrekken en het stuifmeel is blauw- tot donkerblauw.
"het Harig Wilgeroosje" (Epilobium Hirsutum); deze plant is te vinden op een vochtige, moerassige bodem (slootkanten e.d.); viltig blad en harige stengel; hierop vliegen vooral onze bijen en haar stuifmeel is geel tot groenig geel.
hennie oes
Nu wordt het toch eens even tijd dat een expert in gaat grijpen. Al dat gestuggel.
Er zijn twee soorten Wilgeroosjes. Ze komen uit het geslacht van de Bastaardwederik. Het Harig Wilgenroosje (Epilobium Hirsutum) Dit Wilgeroosje zie je altijd in natte (moeras-)gebieden langs (grotere) wateren, vijvers en kanalen. Als ik op het PM kanaal vaar ben ik omringd door een paarse bloeimentooi van HW.
Daarentegen is er ook Gewoon Wilgeroosje, Epilobium angustifolium L (nog nooit van Knikkend wilgenroosje gehoord HOE) met een wat elipse bloemtros. Dit Wilgeroosje is veel minder hyrodfiel en groeit liever op kapvlakten of hogere gelegen delen. Het is tevens een stikstofindicator.
Maar vergist u zich niet, want dit Wilgeroosje kan de stikstof opslaan in de wortelstok. De vruchtbaarheid van de grond kan dan al lange tijd zeer slecht zijn. Maar het Gewone Wilgeroosje houdt stand door zuinig om te springen met de schaarse stikstof.
Imkers die denken dat het eerstegenoemde Wilgenroosje een goede dracht zou zijn komen bedrogen uit. (Ik ben het dus niet met je eens Henie)
Beide soorten heb ik in de tuin staan. (Denk nou niet dat ik zo'n wilde tuin bezit) Op het Gewone Wilgeroosje vliegen bijen af en aan. Met'¦'¦'¦.jawel blauwgrijs stuifmeel. Tot 's avonds laat beroven zij de Wilgeroos. Het Harig Wilgeroosje ligt niet zo goed in de markt. Het wordt totaal niet bezocht.

Ik zal nog even een fotootje toevoegen. Voordat Hoe mij voor is.
Dus imkers houdt het in de gaten, voor volgend jaar.

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/j/
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wilgeroosje, wie van de twee?+ Levensverhaal Rûpke

Bericht door maartenkleijne »

Nou JP, d e term knikkend wilgeroosje is mij al meer dan 50 jaar bekend en slaat op wat jij en de meeste officiele boekjes, gewoon wilgeroosje noemt. Daat komt omdat de top van de bloeistengel zoals je weet meestal overhangt, zolang ie boven nog in de knop zit. Ik kom van de Veluwe, destijds houthakkersland, dus aan knikkende wilgeroosjes geen gebrek.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hé Jelte Pieter,
Als het mij te ingewikkeld wordt, pak ik Heukels, De Flora van Nederland erbij:
Mooi dus: de wilgeroosjes horen beide tot de familie van de Onograceae (Teunisbloemfamilie) De eerste: Epilobium Angustifolium ( ook met het synoniem Chamerion Angustifolium genaamd) heet in gewoon nederlands knikkend wilgeroosje.
Daarnaast noemt Heukels de strikte Epilobium L soort en onderscheidt daarin een tiental soorten waaronder E.Hirsutum het harig wilgeroosje.
Hij merkt op, dat elders deze soorten ook Basterdwezerik worden genoemd; hij (Heukels) geeft de voorkeur aan "Wilgeroosje".
Over het bloembezoek hebben wij verschillende ervaringen. Je foto's zijn fraai; ik zal geen moeite doen ze te verbeteren, maar verheug mij erover, zoals ik ook met plezier kijk naar opnamen van Huib of Hans en anderen.
hennie oes
Afbeelding
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Jelte Pieter houdt van scherpte..een echte wetenschapper dus.
Die 'scherpte' zou Hennie kunnen gebruiken. Zijn brillenglaasjes hebben een foutieve brandpuntinstelling.
Het wilgeroosje behoort tot de TEUNISBLOEMFAMILIE.
Die familie bestaat uit diverse GESLACHTEN. Het zijn de volgende:
Waterlepeltje, Heksenkruid, Teunisbloem, Waternoot, Godetia, Clarkia, Eucharidium, Fuchsia, Prachtkaars en...BASTERDWEDERIK (dus niet 'wezerik'). In Latijn: Epilobium
Het Wilgeroosje kent twee varianten: E.angustifolium en E.hirsutum.
Maarten loopt al vijftig jaar met een misverstand rond. Hennie volgt hem daarin.
Het KNIKKEND WILGEROOSJE heet anders...: Zij/Hij heet MOERAS-BASTERDWEDERIK.
-
(opmerkingen/bezwaren/klachten hierover?: schrijf naar Heimans, Heinsius en Thijsse!)

Bijgewerkt door - frans vanTongeren op 30/07/2002 21:47:37
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Frans ik ben me ervan bewust dat je gelijk hebt en ik weeet ook wat er in boekjes door wetenschappelijk gediplomeerden wordt gezegd, maar dat zal een hele serie enthousiaste natuurminnaars in mijn omgeving, waaronder zelfs een handvol gediplomeerde IVN gidsen, niet beletten knikkend wilgeroosjee te zeggen tegen een plant van hun keuze. De naam van een plant is in de praktijk meer afgestemd op gangbaar spraakgebruik dan op wetenschappelijkk gebastaardwederik. Mijn grote leermeester Jeswiet -jawel die van de NSB- , hoogleraar botanie, zei tegen me: je kent een plant een beetje als je hem op naam kunt brengen en de wetenschappelijke naam van dit moment kunt noemen ('want dat verandert elk ogenblik', zei hij) maar je begint een plant echt te kennen als je weet hoe de boeren hem noemen en met hen kunt praten over hun gedrag in het vrije veld, van zaadkiem tot rijpe zaadgever.Dus de flora mag hem noemen wat ie wil, maar als de boswachter tegen mij zegt dat het knikkend wilgeroosje is, ga ik ervan uit dat ie meer gelijk heeft dan welke flora ook.
De wetenschap van levende dingen is de kinderschoenen nog niet ontgroeid en dat zal in de loop van de komende eeuwen wel wat gaan worden (Als JP een beetje zijn best doet), maar ik heb zelf meer respect voor de beroepsgroepen die er al duizenden jaren ervaring mee hebben.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

En in de duinen, langs het infiltratiekanaal?
Daar heeft het harig wilgenroosje alles vernomen
en knikt het rustig in de wind!

Op de kruipwilg komt trouwens ook een wilgenroosje voor.
Een gal doet het blad rond een uitloper vervormen tot een roos.
Geen stuifmeel echter.

Huib Koel [8D]
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Niet te geloven

Jelte Pieter, gevolgd door F.v.T schrijven:
Nu wordt het toch eens even tijd dat een expert in gaat grijpen. Al dat gestuggel....
Imkers die denken dat het eerstegenoemde Wilgenroosje een goede dracht zou zijn komen bedrogen uit....
Ik zal nog even een fotootje toevoegen. Voordat Hoe mij voor is.

Jelte Pieter houdt van scherpte..een echte wetenschapper dus.
Die 'scherpte' zou Hennie kunnen gebruiken. Zijn brillenglaasjes hebben een foutieve brandpuntinstelling
Waar zijn wij nu weer mee bezig: algemeen: jullie halen je termen uit "Wilde Planten"; op pg 162 aldaar wordt de Moerasbasterdwederik vermeld, maar dat gaat dan wel over de Epilobium palustris en daar hebben wij het nu niet over.Als ik "harig Wilgeroosje"en "knikkend Wilgeroosje" noem, weet iedere plantgeïnteresseerde precies waar ik het over heb. Overigens "what is in a name"; ik ben geen wetenschapper maar wel weg van planten en bijen.
Nu even de echte "wetenschapper":volgens zijn waarnemingen ligt het harig wilgeroosje niet goed in de markt:
Imkers die denken dat het eerstegenoemde Wilgenroosje een goede dracht zou zijn komen bedrogen uit. (Ik ben het dus niet met je eens Henie)
Ik baseer mij ook op waarnemingen; ik maakte er opnamen van die ik zonder dit gekrakeel in mijn documenten zou hebben gelaten (ik wil niemand voor de voeten lopen, maar het moet wel oprecht blijven).
Een collage dus van het harig wilgeroosje:

Afbeelding
een schitterende drachtplant met nectar en pollen.

De nectar bevindt zich aan de voet van de stempel; de bijen gaan derhalve niet over de bloem heen liggen zoals de afbeelding van onze wetenschapper suggereert. Op dat soort afbeeldingen zou ik niet graag mijn waarnemingen baseren. ( sorry JP, het gaat wel over!)
Nog even dit:
Afbeelding
links boven: Het harig Wilgeroosje; rechts boven: het knikkend wilgeroosje van JP.
Onder: het bijtje van JP is overgestapt naar het harig wilgeroosje

Die vrolijke wetenschap toch!! (vrij naar Nietsche)

hennie oes.
Afbeelding
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Net als Hennie volg ik de Heukels Flora.
In de nieuwe drachtplantengids (in ontwikkeling) staat het m.i. goed vermeld.
http://www.bijenhouden.nl/dracht/drachtzoek.asp
Ik heb bij een aantal planten ook de klasse van honingopbrengst toegevoegd. Dit is ontleend aan het standaardwerk van Eva Crane, honey.
Zoals Hennie al laat zien is ook harig wilgenroosje een drachtplant, klasse 3.
Romée
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

dag Romée
Zoals Hennie al laat zien is ook harig wilgenroosje een drachtplant, klasse 3.
Romée
Lijkt mij de moeite ook dat in de gids op te nemen met name omdat dit in ons watergebied aanzienlijk meer voorkomt (ik weet, dat b.v. Kees van Holland daar zijn bijen opzette en er honing van won.)
Harig wilgeroosje; Epilobium hirsutum L
tek. pollen: Dor.Hodges pg.26 kleurnr.85 zacht/geel-groengeel
W.Kirk nr.94 zachtgeel-groengeel
hennie oes
Afbeelding
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Stond er inmiddels al Hennie. Mochten er nog meer stuifmeel-kleurverschillen zijn, dan hoor ik het graag.
Ik vind trouwens dat het stuifmeel van het harig wilgenroosje wat geel-oranje overkomen.
Romée
Plaats reactie