Hydrangeas (een soort Hortensia)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Hydrangeas (een soort Hortensia)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Op 29-07-02 schreef PieterPut het volgende:
In mijn tuin staat een van de vele soorten Hydrangeas (een soort Hortensia) met zeer gote bloemen, waarop de bijen in korte tijd zeer veel blauw stuifmeel verzamelen. Jammer dat ze er zo driftig op vliegen, want in no time hebben ze de bloemen verkracht/geruineerd.
Piet!

En zo ziet de heester eruit:

[img]../imkers/jelte/hortensiagroot.jpg[/img]

Hydrangea aspera ssp. sargentiana

[img]../imkers/jelte/hortensia.jpg[/img]

Jammer van de verkrachting vind ik het niet. De roestbruine kleur die overgebleven is na de paarse is ook best nog wel decoratief. Gelukkig blijven de lintbloempjes hun kleur behouden. Het is voor de bijen een buitengewone nuttige plant. Immers in de tijd dat stuifmeel schaars is, maar nodig is voor de aanwas van winterbijen, bloeit de Hydrangea
Het is een leuke struik, die eigenlijk wat solitair, in de schaduw en vochtig moet staan. In de Burgumse zandgrond laat ie de blaadjes altijd wat hangen, totdat ik hem weer kom opfleuren met wat regenwater.
Verder wist Hans mij te vertellen dat je hem goed kunt stekken (zoals ook andere Hortensias).

J.P.

P.S. Een winterstekkie vind de hydrangea het leukst.

Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 05/08/2002 17:22:25
Piet Jager
Contacteer:

Re: Hydrangeas (een soort Hortensia)

Bericht door Piet Jager »

Hallo Jelte Pieter,

Ja, deze Hydrangea heb ik ook maar ik bedoelde nog een andere variant die er wel veel op lijkt maar toch wat anders in elkaar zit. Elk jaar komen er nieuwe lange scheuten op uit de grond en worden dan zo'n 1,50 meter hoog. Hij staat bij mij in de schaduw onder een 60 jaar oude appelboom (Belle Fleur) en laat bij droogte inderdaad zijn viltige bladeren gauw hangen.

Hydrangea betekent eigenlijk "waterstruik" en er zijn -tig soorten/ varianten van. De Latijnse namen laat ik voor wat ze waard zijn. Verder een leuke foto, Jelte. Ga zo door!

!Piet
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jelte Pieter,
Ik wil jouw fraaie afbeelding niet verbeteren; ik zou niet kunnen; maar ik kom in de knoei met de veel gehoorde uitspraak, dat het stuifmeel van deze plant blauw zou zijn.
Ik heb dezelfde hydrangea als die jij toont, alleen staat hij bij mij in de volle zon en is bijna uitgebloeid, terwijl jouw plant in de schaduw zijn kleur beter bewaart en op moment van de foto nog volop moet gaan bloeien.
Ik laat eerst een aantal stuifmeelverzamelende bijen zien:

Afbeelding

De kleur van het stuifmeel is derhalve niet blauw; ook Kirk geeft een meer lichtgelig/groenige kleur op.
De helmknoppen hebben als zij niet rijp zijn een blauwig kapje, dat verdwijnt bij rijping van de pollen die ook op de helmknoppen wittig aanzien.Ik denk, dat het blauwe kapje de suggestie van blauw stuifmeel geeft; denk jij ook niet?
Andere waarnemingen??
hennie oes

Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hoi HOE

Mijn privé fotografe heeft deze foto op 17-07-02 genomen. De Hydrangea stond toen al enige dagen te bloeien. Op dit moment is de Hydrangea al weer een flinke tijd uitgebloeid. De buitenste bloempjes zijn nu niet meer wit maar purper en staan niet meer overeind maar zijn wat naar beneden gaan hangen.
Ik betwijfel overigens dat jij, Hennie, dezelfde soort struik op de foto hebt gezet. Het is vreemd dat de Hydrangea bij jouw nog in volle bloei staat en hier al is uitgebloeid. Ook andere struiken hier rondom Burgum, onder andere de plek waar ik in deze vakantie werk, zijn al uitgebloeid. Naar ik meen is de struik van jouw ook wat rozer in plaats van paars/blauw, maar dat kan ook fotobedrog zijn.
Ik denk dat jij een andere variant in je tuin hebt staan. Eén met wat roze-achtige bloemen en dat lichter stuifmeel produceert. Ik meende bijen op mijn struik toch echt met blauwpaars stuifmeel waar te nemen. Of het zou toch niet waar zijn dat ze van de Gewone Wilgeroos linea recta naar de Hydrangea zijn gevlogen '¦'¦'¦'¦'¦..
Heb geduld Hennie, want volgend jaar bloeit de Hydrangea weer.

J.P.

P.S. Ik heb ook al een Nederlandse naam bedacht: Schijfhortensia!!
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Beste Hoe

Hoe moeten wij bespeuren wat er met jouw stukjes stond te gebeuren?????
Wat heb je in vredesnaam nu weer veranderd????????

J.P.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Wees gerust J.P.. Ik heb alleen maar de URL van mijn afbeelding omgezet van mijn eigen website naar die van ons Forum. Dat daarmee de hele reutemeteut weer vooraan komt te staan, ontsnapt aan mijn invloed.
Over de Hydrangea zullen wij het weer uitgebreid hebben als hij weer bloeit!
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie