Knagen bijen hout af ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Knagen bijen hout af ?

Bericht door Els Kleijnendorst »

Vandaag zag ik bij een van m'n broedkamers op een volk iets heel vreemds. In het midden aan de onderkant van de voorzijde over een centimeter of 15 zat een gleuf van een millimeter of 7 hoog, niet geheel door naar binnen, maar toch een goede centimeter diep. Je kijkt er eerst heel verwonderd naar, en dan dringt het tot je door dat in die bak dit jaar de veger heeft gezeten. Nu zet ik m'n vegers altijd bovenop de hoofdvolken, met een separator er tussen. Dat doe ik al jaren zo en per jaar wel met een stuk of 8 vegers.

Deze broedkamer afgenomen en met een separator de plaats van het verdwenen hout gecontroleerd. Het klopte precies.
De bijen van deze veger moeten het hout hebben weg geknaagd om het vlieggat te vergroten. Heb nog nooit eerder meegemaakt dat de bijen aan het hout begonnen. Wist zelfs niet eens dat bijen, als wespen, aan hout knaagden.
Afbeelding

Kan iemand mij zeggen of bijen dat vaker doen? En wat kan de oorzaak zijn dat dit volkje hier wel toe is overgegaan? Er is geen sprake van een ander bijenras, kastmateriaal of bijenstand.

Els
Frans vanTongeren

Re: Knagen bijen hout af ?

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Els, kunnen het geen muizen zijn geweest. Die donders zijn dol op zoete raten en willen naar binnen dringen. Vooral bij een volk dat nog niet veel verdedigers kent of een volk wat klein is en dus dicht bijeen blijft.
Als het vlieggat nauw was (7 a 8 mm) , willen de muizen hier 1 cm van maken en dan ..kunnen ze naar binnen. Ooit zag ik een muis een colablikje binnenschieten.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Knagen bijen hout af ?

Bericht door Els Kleijnendorst »

Nee Frans, muizen zijn het volgens mij niet geweest. De afgelopen maanden geen schade aan de raten gezien. En zou je dan ook geen tandafdrukken op het knaagvlak zien? Dat is hier op een klein stukje na, vlak. Bovendien zijn mijn vegers geen '˜tandenborsteltjes' maar hebben altijd ongeveer 16 ramen bijen en 12 ramen broed (en vaak nog meer). Die kunnen echt wel zo'n klein vlieggat verdedigen.
Wespen lijkt mij ook geen goede verklaring, in de omgeving is voldoende oud hout aanwezig waar zij op makkelijker wijze nestmateriaal kunnen halen.
Plaats reactie