Honing ? BAH

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Hugo
Contacteer:

Honing ? BAH

Bericht door Hugo »

Beste,

Gisterenavond zijn wij (de leden van de SABME) voor het eerst na het zomerreces terug samengekomen. Het was een prettig weerzien, en natuurlijk werden aan de toog de nodige pinten gepakt (en werden de sterke verhalen alsmaar straffer).

Een van onze confraters zat echter met een serieus probleem : hij had twee potjes honing van zijn zomeroogst 2002 meegebracht.
    • Kleur : amberkleurig, goudbruin (bestaat die kleur wel ?)
    • Reuk : vrij normaal, niet onaangenaam
    • Smaak : NIET TE VRETEN
Een collega-imker vond dat de honing een houtsmaak had (waarop prompt de vraag volgde of hij regelmatig hout at). Zelf kan ik de (na)smaak nog het best omschrijven al "doef" (voor de vlaams- en zuidnederlands-onkundigen onder ons : "doef" is duf, verdufd, muf ..). De imker in kwestie vind de honing zo slecht smaken, dat hij hem zelf niet aan z'n bijen terug wil opvoeren.

Is er iemand op deze lijst die dit fenomeen ooit heeft voor gehad, of die enig idee heeft waar die slechte smaak vandaan kan komen ? De mens heeft dit probleem nog nooit voorgehad, en constateerde de slechte smaak reeds tijdens het slingeren.

Enig idee ?

mvg,

Hugo (de halve bij, die nooit had gedacht dat hij ooit zouzeggen "BAH,honing")

ps. SABME = Sint Ambrosius Bijenhoudersvereniging Mortsel en Edegem (of toch zoiets in de aard)

Nobodies prefetc

Bijgewerkt door - Hugo op 17/09/2002 16:04:32
Romée van der Zee
Contacteer:

Re: Honing ? BAH

Bericht door Romée van der Zee »

Twee "dracht"planten leveren nectar met een onaangename smaak op die voldoet aan je beschrijving:
- jacobskruiskruid. kan massaal voorkomen.
- polygonum-soorten. Bij deze laatste is ook een zeer witte afdekseling een kenmerk.

Ik zou benieuwd zijn wat een stuifmeelanalyse oplevert.
Heeft hij met zijn bijen in een speciale gebied gestaan?
Romée
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

Ik zou benieuwd zijn wat een stuifmeelanalyse oplevert.
HOOO, maar daar zeg je wat ! Stuifmeelanalyse in Vlaanderen? Dat is zoeken naar een pinguin op de Noordpool.

Heeft hij met zijn bijen in een speciale gebied gestaan?
Nee, of misschien toch wel ! Hij staat met zijn bijen over 't Water (en in Antwerpen ligt alles wat niet in 't Stad zelf ligt, ofwel over 't Water (Schelde) ofwel in DE Limburg. En in dat opzicht is het wel een beetje een 'speciaal' gebied). Maar afgezien daarvan, zit hij met zijn bijen in een vrij gunstig drachtgebied waar heel wat wilde begroeiing terig wielt, eh welig tiert.

mvg,

H.

Nobodies prefetc
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Als we nou eens stuifmeelanalyses via bijenhouden.nl zouden gaan verzorgen. Uiteraard tegen enige vergoeding, zou daar belangstelling voor bestaan in bv Antwerpen en over de water?
Romée
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

En wat te denken van LEVERKRUID?????

!Piet
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

Hoi Hugo,

Op de keuringen hier in de regio zijn een aantal keren minpunten uitgedeeld aan honing vanwege de slechte smaak; het betrof dan meestal teunisbloemenhoning.
Ook heb ik zelf een keer een potje lamsoorhoning gekregen en dat voldeed ook erg aan jouw beschrijving van muf en niet te vreten. Later las ik dat deze honing in verse staat zo kan proeven en eigenlijk wat tijd nodig heeft om lekkerder te worden.
Wie weet?

Erik
Hugo
Contacteer:

Bericht door Hugo »

Erik,

teunisbloem & lamsoor kunnen volgens mij niet in augustus geoogst worden.

mvg,

Hugo (h.b.)

Nobodies prefetc
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Smaken verschillen. De lamsoorhoning die op Texel in de tweede helft augustus wordt geoogst is mijn op een na favoriete honing (na Heide). De paardebloem honing van mijn neef uit Italie waarover ik elders schreef als mijn no. 3, werd door mijn zuster onsmakelijk bevonden en zij was blij dat ik hem graag wou ruilen voor honing die haar beter beviel.
Erik Speksnijder
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door Erik Speksnijder »

teunisbloem & lamsoor kunnen volgens mij niet in augustus geoogst worden.

mvg,

Hugo (h.b.)
Hugo,
Waarom niet? De lamsoor was eind augustus reeds voor 90% uitgebloeid. Misschien ben je in de war met zee-asterhoning. De zee-aster (zulte) bloeide de afgelopen week pas op z'n top.
Teunisbloemen kunnen ook heel goed; het bloeitijdstip is afhankelijk van het tijdstip van inzaai en locatie. Bloeiende teunisbloemen kun je van het late voorjaar tot het eind van de zomer aantreffen.
Ik heb bijvoorbeeld zelf volgende week een stukje bloeiende phacelia staan - gewoon wat later ingezaaid.

Maarten,
De lamsoorhoning, die ik eens van een waddeneiland (Terschelling?) kreeg was niet niet-mijn-smaak, zoals voor mij bijvoorbeeld de veel geprezen heidehoning, maar was echt muf en oneetbaar.
Deze, qua uiterlijk, mooie honing had, naar ik heb horen vertellen/ergens las, enige tijd nodig om deze mufheid kwijt te raken.

Erik
Plaats reactie