de apistan discussie uit 1999

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

de apistan discussie uit 1999

Bericht door Bob de Graaf » wo 10 nov 1999, 18:14

hallo Hugo,
Hugo (de halve bij die zijn rommel om zelf waswafels te maken maar weer eens bijeen zou moeten beginnen zoeken)
Je kunt het volgens mij beter op de plaats laten waar het ligt. Zelf steeds je eigen was omsmelten is een risico. Je was blijft in een klein circuit rondcirkelen en de Fluvalinaat van de Apistan of een ander middel hoopt zich op en kan contamineren naar de honing. Ik lever mijn was in bij het bijenhuis in Wageningen en koop nieuwe terug. Zo heb ik het gevoel (of tenminste de illusie) dat ik was heb waar
minder gif (of medicijn) in zit.

Beebob

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 nov 1999, 18:18

Hier heb ik even tijd voor. Wat er in Wageningen gebeurt hoor je nog wel
denk ik. Maar wij, imkers kunnen onze was, zegelwas en braamraat omvormen voor waswafelen, kunstraat(NL). De oude broedramen, deze zijn te gebruiken voor kaarsen. Zo doe ik het al jaren.
Groet Hans van der Post
Oegstgeest ZH

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » za 13 nov 1999, 18:21

Beste zoemers,
Al tijden terug heb ik eens Fl 100,= uitgeloofd voor een wetenschappelijk rapport, dat aangaf dat er fluvalinaat in de honing is gevonden. Dat kan ook niet, want ook fluvalinaat breekt af, kijk maar op de site van JT, daar staat er een stukje over.
Het is hooguit mogelijk dat er residuen in de was zitten, maar ik heb ook nooit gehoord welke residuen en in hoeverre die schadelijk voor de gezondheid zouden zijn, als je was zou consumeren. Het middel Apistan is goedgekeurd door het Bureau Registratie Diegeneesmiddelen te Wageningen. Die zijn niet gek!!!
Om nog even te vertellen hoe men dit middel als geneesmiddel formuleert, het volgende:
Een middel valt onder artikel 1 van de diergeneesmiddelenwet als het bestemd
is om al of niet na be- of verwerking te worden gebruikt voor: het genezen,
lenigen en voorkomen van enige aandoeningen, ziekte ziekteverschijnsel,
pijn, verwonding of gebrek aan een dier; het herstellen, verbeteren of
wijzigen van het functioneren van organen van dier en/of het onderkennen van
een ziekte of gebrek bij dieren door toepassing bij een dier.
Blijkens de informatie zijn fluvalinaatstrippen bedoeld ter bestrijding van
de mijtziekte bij bijen.
Derhalve is het produkt, gelet op artikel 1 van de DGW, naar onze mening een
diergeneesmiddel met registratieverplichting.

Tot slot wil ik graag opmerken dat een ieder, die bijen houdt een plicht heeft zijn levende have goed te verzorgen. Imkers die hun volken blootstellen aan verwaarlozing en niet of te weinig doen aan
varroabestrijding doen aan dierenmishandeling, hetgeen volgens het wetboek van strafrecht strafbaar is. De wet zou voor alle helderheid beter ook een verplichte bestrijding van de mijt moeten voorschrijven.

Ed Pieterse

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » zo 14 nov 1999, 18:31

Ed,

"E.R. Pieterse" schreef:
Al tijden terug heb ik eens Fl 100,= uitgeloofd voor een wetenschappelijk rapport, dat aangaf dat er fluvalinaat in de honing is gevonden. Dat kan ook niet, want ook fluvalinaat breekt af, kijk maar op de site van JT, daar staat er een stukje over.
In bovengenoemd stuk wordt gesproken over de afbraaktijd in diverse grondsoorten. De context is de angst dat fluvalinaat het grondwater zou kunnen verontreinigen. Omdat fluvalinaat in water slecht oplosbaar is, is die kans klein. Het is echter heel goed in vet oplosbaar en over de afbraaktijd in was (een vet), worden geen gegevens vermeld. Die zijn mij overigens ook niet bekend, ik heb er niets over kunnen vinden. Maar er is reden genoeg om te veronderstellen dat dit aanzienlijk veel langer is. De strips die jij koopt onder de fabrieksnaam Apistan, zijn een voorbeeld van lange termijn opslag van dit bestrijdingsmiddel zonder dat het uit elkaar valt. Overigens kun je lezen in het door jou aangehaalde stuk op Jan Tempelmans pagina dat fluvalinaat in de VS onder pesticide wetgeving valt.
Die 100 gulden van jou zijn trouwens niet zo moeilijk te verdienen, maar op een wat flauwe manier. Fluvalinaat wordt in de landbouw gebonden aan verschillende dragers. Apistan laat de onoplosbaarheid in water intact. In andere landbouwtoepassingen is Fluvalinaat soms gebonden aan dragers die binding aan waterige oplossingen wel mogelijk maken. Door imkers is regelmatig geexperimenteerd, uit kostenoverwegingen, met deze vormen van fluvalinaat en dit heeft tot contaminatie van de honing geleid. Sandoz waarschuwt daar tegen, en als je wilt kan ik je daar verder over informeren.
Het is hooguit mogelijk dat er residuen in de was zitten, maar ik heb ook nooit gehoord welke residuen en in hoeverre die schadelijk voor de gezondheid zouden zijn, als je was zou consumeren. Het middel Apistan is goedgekeurd door het Bureau Registratie Diergeneesmiddelen te Wageningen. Die zijn niet gek!!!
Residuen in de was zijn op de eerste plaats schadelijk omdat daardoor de resistentie bevorderd wordt. Daarnaast moet je was niet consumeren omdat daar een reeks van bestrijdingsmiddelen in voorkomt, te beginnen met DDT. Verder raad ik je aan het Bureau Registratie Diegeneesmiddelen te Wageningen te vragen of ze een uitspraak willen doen over lange termijn effecten van Apistancontaminatie in de was. Gaarne in dat geval even vermelden wat hun antwoord was aan de zoemlijst.
Een middel valt onder artikel 1 van de diergeneesmiddelenwet als het bestemd is om al of niet na be- of verwerking te worden gebruikt voor: het genezen, lenigen en voorkomen van enige aandoeningen, ziekte ziekteverschijnsel, pijn, verwonding of gebrek aan een dier; het herstellen, verbeteren of wijzigen van het functioneren van organen van dier en/of het onderkennen van een ziekte of gebrek bij dieren door toepassing bij een dier. Blijkens de informatie zijn fluvalinaatstrippen bedoeld ter bestrijding van mijtziekte bij bijen. Derhalve is het produkt, gelet op artikel 1 van de DGW, naar onze mening een diergeneesmiddel met registratieverplichting.
-Op de eerste plaats zou je het Bureau Registratie Diegeneesmiddelen te Wageningen, en Sandoz, de fabrikant, net als je aan mij deed, kunnen verzoeken niet meer over bestrijding van de mijtziekte bij bijen te spreken, maar 'eleganter' als genezing van bijen.
-Als je de tekst goed leest staat er dat het middel registratieplichtig is. Dit biedt bescherming tegen ongeoorloofd en ongewenst gebruik van een pesticide. De reden dat het wel gebruik mag worden is het belang van de instandhouding van de bijenhouderij. Jouw conclusie die nu volgt valt hieruit in het geheel niet af
te leiden.
Tot slot wil ik graag opmerken dat een ieder, die bijen houdt een plicht heeft zijn levende have goed te verzorgen. Imkers die hun volken blootstellen aan verwaarlozing en niet of te weinig doen aan varroabestrijding doen aan dierenmishandeling, hetgeen volgens het wetboek van strafrecht strafbaar is. De wet zou voor alle helderheid beter ook een verplichte bestrijding van de mijt moeten voorschrijven.
En daarna gaan we de hommels redden die door mijten en luizen geparasiteerd worden. De vliegen beschermen tegen de wespen. De bijenwolf roeien we uit. Een mooie wet gaan we daarvoor maken. De dierenliefdewet. Centraal daarin staat dat alleen die dieren beschermwaardig zijn die wij mensen daarvoor uitkiezen.
Romée

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » di 16 nov 1999, 18:34

Beste Romee,

Dat bedoel ik nu, ook de werkzame stof van Apistan, de pyretroiden breken af. Die afbreektijd is verschillend, afhankelijk van de stof waarin ze voorkomen. De Apistanstrippen zijn na drie jaar in de winkel liggen ook niet meer te gebruiken, dan is de werking door afbraak dusdanig teruggelopen, dat het gevaar bestaat, dat er resistentie mee in de hand gewerkt wordt. Verder had ik al eens geschreven dat men een geneesmiddel als Pyretroide niet in een andere vorm dient te gebruiken als met de strippen zoals die van Apistan. Men kan er een oppervlaktespanningsverminderaar aan toevoegen om het met water te kunnen vermengen. Dat deden de fruitboeren vroeger. In Frankrijk doen ze dat bij mijn weten nog.

Je vindt de residuen in de was gevaarlijk. Maar wat zijn dat dan die residuen en in welke hoeveelheden komen die dan voor. We mogen nog steeds honing met stukjes raat erin verkopen, dus voor de mens lijkt het niet schadelijk.
Hoe kunnen die residuen dan resistentie veroorzaken als er geen werkzame stof tegen de mijt meer is of kun je de mijt ook met residuen bestrijden.

Pyretroiden zijn een geneesmiddel voor bijen en doodt de mijt.
Geneesmiddelen voor mijten bestaan bij mijn weten niet. De reden dat het gebruikt mag worden in de bijenhouderij is het belang van de bij in zijn economische context, maar ook in de natuur doet de bij goede dingen ook al is hij volgens enkelen een concurent van andere bijensoorten in diezelfde natuur. Maar ook omdat de bij niet zonder ons kan overleven in onze streken. De bij is afhankelijk van de mens.
Hommels, wespen, vliegen en dergelijke zijn in evenwicht in een natuurlijke omgeving. Die wordt mogelijk ook nog wel door de mens verstoort, maar die hebben voorlopig de mens niet nodig om te overleven. Was dat ook maar zo met bijen.

Daar de bijen dus van de mens afhankelijk zijn en wij ze zo graag willen houden, moeten we er ook adequaat voor zorgen. Ik blijf er dus bij, dat de wet een beheersplicht oplegt, die een bestrijding van de mijt tengevolge moet hebben.

Ed

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » di 16 nov 1999, 18:43

Beste Ed,
Dat bedoel ik nu, ook de werkzame stof van Apistan, de pyretroiden breken af. Die afbreektijd is verschillend, afhankelijk van de stof waarin ze voorkomen. De Apistanstrippen zijn na drie jaar in de winkel liggen ook niet meer te gebruiken, dan is de werking door afbraak dusdanig teruggelopen, dat het gevaar bestaat, dat er resistentie mee in de hand gewerkt wordt.
Het is de vraag in hoeverre ze na drie jaar uiteen gevallen zijn. Daar loopt nu onderzoek naar. De strips geven maar heel langzaam fluvalinaat af. De eerste generatie strips gaf dat veel sneller af, met als gevolg een grotere mijtendoding. Daarmee nam het resistentiegevaar toe, en daarom zijn ze vervangen door de huidige. Wat je heel scherp ziet is dat te traag werkende strips eveneens resistentie opleveren omdat ze te weinig mijten doden. Het gaat om het juiste midden. Er is trouwens inmiddels zoveel apistanresistentie dat het middel aan het eind van zijn levenscyclus aan het komen is.
Verder had ik al eens geschreven dat men een geneesmiddel als Pyretroide niet in een andere vorm dient te gebruiken als met de strippen zoals die van Apistan. Men kan er een oppervlaktespanningsverminderaar aan toevoegen om het met water te kunnen vermengen. Dat deden de fruitboeren vroeger. In Frankrijk doen ze dat bij mijn weten nog.
We vinden beiden dat imkers daarin niet op houtje moeten experimenteren met fluvalinaat toepassingen). In je vorige post loofde je honderd gulden uit voor fluvalinaat in de honing. Daarom ging ik ook op andere fluvalinaattoepassingen dan apistan in. Niet voor die honderd gulden hoor.
Ik wil je bij deze ook nog wel op de hoogte brengen van de twee belangrijkste metabolieten (=omzettingsprodukten) van fluvalinaat in de honing:
2-chloro-4-trifluoromethyl-aniline(I),methyl2-[2-chloro-4-trifluoromethyl-aniline]-3-methyl butanoate (II), N(2-chloro-4-trifluoromethyl phenylvaline (III), and 3-phenoxybenzaldehyde.

Deze stoffen worden een halfjaar na apistangebruik in hoge concentraties in de honing aangetroffen. Fluvalinaat zelf is dan bijna (!) geheel uiteengevallen. Deze gegevens ontleen ik aan serieus onderzoek. Ik wil het je wel opsturen. Deze lijst laat geen attachments of te lange berichten toe.
Je vindt de residuen in de was gevaarlijk. Maar wat zijn dat dan die residuen en in welke hoeveelheden komen die dan voor. We mogen nog steeds honing met stukjes raat erin verkopen, dus voor de mens lijkt het niet schadelijk.
Raathoning kan probleemloos geconsumeerd worden omdat het geproduceerd is als nieuwe was in een apistanvrije periode. Dat geldt voor alle was die aan honing wordt meegegeven. Oudere was is voor consumptie ongeschikt, en kun je beschouwen als chemisch afvalprodukt.
Hoe kunnen die residuen dan resistentie veroorzaken als er geen werkzame stof tegen de mijt meer is of kun je de mijt ook met residuen bestrijden.
Je neemt aan dat het fluvalinaat in de was snel afbreekt. Ik doe dat niet. Ik heb inmiddels contact met een onderzoeksinstituut in de VS dat onderzoekt wat de afbraaktijd in was is. Gerekend moet worden met een langere tijd, waardoor resistentie vanuit de was een reele optie is. Het zou aardig zijn als een van de meelezende Nederlandse onderzoekers die meeleest zich hier eens over uit zou laten. Heb je overigens nog doorgevraagd bij het Bureau Registratie Diergeneesmiddelen te Wageningen naar wascontaminatie.
Daar de bijen dus van de mens afhankelijk zijn en wij ze zo graag willen houden, moeten we er ook adequaat voor zorgen. Ik blijf er dus bij, dat de wet een beheersplicht oplegt, die een bestrijding van de mijt tengevolge moet hebben.
De wet legt dat niet op, de wet beschermt tegen verkeerd gebruik van
bestrijdingsmiddelen met een registratieplicht. Dat heb ik in mijn vorige reaktie al aangegeven. Jij zou een wettelijk instrumentarium -willen- om jouw standpunt over bestrijding bij anderen af te dwingen. Gelukkig kan dat niet. In de praktijk hebben zowel jij als ik onze bijen met apistan behandeld, daar ligt geen verschil. Dat doen we omdat we onze bijen willen beschermen tegen de varroamijt. Dat heeft wat mij betreft niets met dierenliefde te maken, maar met het niet willen verliezen van mijn bijenvolken. Het onderzoeken van de mogelijkheid tot aanpassing tussen bijen en varroamijten, en daarmee het verminderen en misschien afzien van bestrijdingsmiddelen, dat raakt bij mij wel een gevoelige snaar. Iets als liefde is het, alsof je omgang met bijen op een ander niveau komt. Voor mij tenminste. Ligt dat voor jou nou zoveel anders. Die hele enkele imker die zijn bijen niet behandelt (en die zijn uitzonderlijk zeldzaam), die verliest zijn bijenvolken toch na een paar jaar. Of niet, maar
dan heeft hij, of zij, voor ons een prachtige oplossing aangedragen.
Romee,
die net als jij (?) af en toe een bijenvolk in het wild tegenkomt.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » di 16 nov 1999, 18:53

Beste Bob,
Het is werkelijk zo, want de fabrikant vertelde me in Vancouver, dat er een maximum bewaardatum aan zit verbonden. Als het goed is staat op de doos hier wat over, maar dat weet ik niet precies, want ik koop losse strippen zonder doos(totdat er iets is gevonden wat beter en vriendelijker is).
De Apistanstrippen zijn na drie jaar in de winkel liggen ook niet meer te gebruiken, dan is de werking door afbraak dusdanig teruggelopen, dat het gevaar bestaat, dat er resistentie mee in de hand gewerkt wordt.
Bob: Is dat werkelijk zo?
Beste Bob,
Ik vind het zo ongelofelijk hypocriet om maar van chemie te spreken en niet van geneesmiddel, terwijl de hele wereld om ons heen, inclusief de imkers, allerlei produkten waaronder geneesmiddelen gebruiken en deze produkten geen chemie noemen. Maar de bevlogen imkers, die hun bijen niet adequaat tegen de mijt beschermen of een aanslag op hun volken plegen met de darrenraatmethode of erger, vinden die middelen chemie. Alsof men het millieu wil redden door die miniscule hoeveelheid pyretroide. Want met 240 gram fluvalinaat, wat nog geen 240 gram pyretroiden zal zijn, kan men 2 miljoen bijenvolken behandelen. Als nu de dienst registratie diergeneesmiddelen over een geneesmiddel spreekt, wie ben ik dan nog.
Verder had ik al eens geschreven dat men een geneesmiddel als Pyretroide niet in een andere vorm dient te gebruiken als met de strippen zoals die van Apistan.
Bob: Als jullie nu eens, om de discussie zuiver te houden, in het
vervolg over HET MIDDEL zouden praten i.p.v. te kissebissen over de vraag of het nu geneesMIDDEL dan wel bestrijdingsMIDDEL genoemd zou moeten worden, dan kunnen jullie deze discussie misschien nog een tijdje voortzetten. Het zou jammer zijn als er een gepikeerd zou afhaken omdat hij of zij met alle geweld zijn gelijk wil halen. Met alle respect, het interesseert de meesten toch geen F..... hoe het wordt genoemd of hoe men het zou moeten noemen omdat dit nu eenmaal zo staat geregistreerd. Ik vind dat jullie
deze discussie niet zouden moeten houden. Daar is niemand bij gebaat, ook de bijen niet. Hou je bij de les (Kernthema) en ga geen zijwegen bewandelen!
Wij, simpele en eenvoudige zielen, hebben al moeite genoeg om jullie discussie te volgen. Regelmatig moet ik een beroep doen op de Dikke van Dale!
Beste Bob,
Als je die potjes raathoning kritisch bekijkt, zul je zien dat verreweg de meeste potjes een stukje raat hebben, met die dikke "mittelwand", zoals de duitsers kunstraat heel terecht noemen. Van jou wil ik wel raathoning kopen dus, want afgezien van het feit of je zoiets lekker vindt is zo'n dikke wasplaat niet om te kouwen.
Je vindt de residuen in de was gevaarlijk. Maar wat zijn dat dan die residuen en in welke hoeveelheden komen die dan voor. We mogen nog steeds honing met stukjes raat erin verkopen, dus voor de mens lijkt het niet schadelijk.
Bob: Raathoning is gemaakt van maagdelijk zuivere was. Je verkoopt toch geen honing met raat die op kunstraat is uitgebouwd. Ik zou het in ieder geval mijn klanten niet willen verkopen!
Beste Bob,
Het moet me van het hart, maar als je het bestrijdingsmiddelen noemt, zijn alleen de hoeveelheden beduidend anders. De werkzame stof kan vaak hetzelfde zijn, bovendien is het doel anders.
Pyretroiden zijn een geneesmiddel voor bijen en doodt de mijt. Geneesmiddelen voor mijten bestaan bij mijn weten niet.
Bob: Pyretroiden worden in de sector ongediertebestrijding insecticiden genoemd en worden er mieren, wespen en soms ook bijen mee vernietigd. Dus het zijn zeker geen geneesmiddelen voor bijen. Ze gaan er hardstikke dood van!
Beste Bob,
Dat vind ik volkomen juist!!
De groeten van Beebob, die vind dat elk geneesmiddel GIF is.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » wo 17 nov 1999, 23:23

Beste Romee,
Je schreef:
Er is trouwens inmiddels zoveel apistanresistentie dat het middel aan het eind van zijn levenscyclus aan het komen is.
Alhoewel de berichten anders zijn, denk ik dat dat nog wel mee zal vallen. Ik ben daar niet zeker van maar als we maar gelegenheid krijgen ook met andere geneesmiddelen te werken, wil ik hier nog wel eens op terugkomen, want ook ik kan niet in de toekomst kijken.
We vinden beiden dat imkers daarin niet op eigen houtje moeten experimenteren met fluvalinaat toepassingen
Daar ben ik het voor 200% mee eens en ik wil er aan toevoegen dat men met geregistreerde geneesmiddelen moet werken, met de nadruk op "moet".
Raathoning kan probleemloos geconsumeerd worden omdat het geproduceerd is als nieuwe was in een apistanvrije periode. Dat geldt voor alle was die aan honing wordt meegegeven. Oudere was is voor consumptie ongeschikt, en kun je beschouwen als chemisch afvalprodukt.
Was het maar waar, dat er overal nieuwe raat gebruikt wordt. Bovendien vindt ik de term chemisch afval te ver gaan.
Ik gebruik al 8 jaar mijn eigen was. Ik laat nu weer van 17,5 kg was nieuwe raten gieten. Ik heb er nog nooit iets van gemerkt bij mijn bijen, dat ze daar moeite mee hadden. Het blijven natuurlijk zoals de duitsers het terecht noemen tussenschotten of "Mittelwande", die kunstraten.
Heb je overigens nog doorgevraagd bij het Bureau Registratie Diergeneesmiddelen te Wageningen naar was contaminatie.
Daar ben ik zeer nieuwsgierig naar, daarom ben ik aan het zoeken, maar dat vergt tijd. Voorlopig weet ik dat er vier onderzoeksbureaus met dergelijke zaken bezig zijn. Geen goedkope onderzoeken en langdurige.
A) Het rijksinstituut voor geneesmiddelenonderzoek voor wat betreft de
fabrikage, de samenstelling en de analysemethoden van niet-immunobiologische diergeneesmiddelen.
B) Het rijkskwaliteitsinstituut voor land- en tuinbouwproducten voor wat betreft de toxiciteit en de analysemethoden van de residuen van
niet-immnobiologische diergeneesmiddelen en omzettingsproducten daarvan alsmede voor wat betreft aspecten verband houdende met de verwerking van niet-immunobiologische diergeneesmiddelen in diervoeder.
C) Het rijksinstituut voor volksgezondheid en milieuhiegiene voor wat betreft de ecotoxiciteit, de toxiciteit en de analysemethode van residuen van diergeneesmiddelen en omzettingsproducten daarvan alsmede voor wat betreft de effecten voor de gebruiker en de resistentie-inductie.
D) Het instituut voor Veehouderij en Diergezondheid voor wat betreft de effectiviteit en toxiteit voor de doeldieren van diergeneesmiddelen alsmede de aspecten genoemd onder a en b voor wat betreft immunobiologische diergeneesmiddelen.
Een commisie regelt de onderzoeken. Voorlopig heb ik nog geen contakten in deze richting, maar het lijkt op een weloverwogen procedure.

Ed

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » wo 17 nov 1999, 23:26

Hallo Romee,
Ik vergat nog wat, ik zou graag dat rapport van je ontvangen, om het eens te bestuderen. Stuur het maar per post, dat is mischien het makkelijkste, maar anders mag ook.
Ed Pieterse
Esdoornlaan 3
3951 DB Maarn
tel 0343.441651
fax 0343.442652
e-mail erpmaarn@tref.nl

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 nov 1999, 23:29

Ook ik wil reageren aan deze interessante discussie tussen Romee en Ed.

Hoewel ik het veel meer eens kan zijn met de uitspraken van Romee is het ook zo dat juist de uitspraken van Ed, Romee hebben geprikkeld om tot deze zinnige discussie zijn gekomen.
Romee, laat Ed in de waan dat het een geneesmiddel is en dat bijen zo afhankelijk zijn (ik weet wel beter kom ook "wilde" bijen tegen) en Ed laat Romee in de waan dat ze het anders ziet ga vervolgens verder met bij het bij elkaar harken van kennis en laat ons zoemers die het wel kunnen volgen, bobee ook hij heeft geen woordenboek nodig, het meemaken.

Groet Hans van der Post.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten