de apistan discussie uit 1999

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » zo 21 nov 1999, 00:03

Beste Ed,
Maar als de hier toegestane strippen gebruikt komt er geen fluvalinaat in de honing, dat is bij mijn weten nog nooit aangetoond!!!
Bedankt voor je antwoord dat me aanspreekt.
Wat betreft de fluvalinaat in de honing. Ik heb vanaf het begin gewezen op de risico's van metabolieten van fluvalinaat in de honing. Toen jij met je uitdagende opmerking kwam dat je 100 gulden over had voor diegene die fluvalinaat in de honing kon aantonen heb ik de zoemlijst een rapport gestuurd waaruit bleek dat dit wel het geval kon zijn. Je gaf me op die wijze de mogelijkheid te wijzen op het verkeerde gebruik van fluvalinaat. Ik heb overigens nog wel meer informatie op dit gebied. O.a. mededelingen van Sandoz zelf, waarin ze waarschuwen voor fluvalinaat in de honing bij verkeerd gebruik.
Maar jij zelf waarschuwt daar eveneens tegen, dus je kent inmiddels het probleem. Ben je niet met mij van mening dat wij geinformeerd hadden moeten worden over de metabolieten die in honing terecht komen. Jij bent te snel met je vaststelling dat er geen sprake is van toxiciteit van de reststoffen. Ik ga daarom de volgende uitdaging aan. F100,- voor degene die aantoont dat de reststoffen van apistan in de honing niet toxisch zijn. Ik hoop die 100 gulden te verliezen, en zal ze ook echt overmaken aan de gelukkige winnaar. Ik vind dat een toelatende instantie die info zo uit een laatje moet kunnen halen.

Verder ben je nu enthousiast in de Russiese bijen gedoken. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Stel je hebt die 2 Primorskiy moeren. Dan neem ik aan dat je evengoed de mijten blijft bestrijden (?). Hoe neem je dan waar dat die moeren een varroabelasting langdurig kunnen weerstaan. Bovendien bekruipt me het onbehagelijke gevoel dat als jouw bestrijdingslijn in Rusland gevolgd was, er nooit een aanpassing tussen bij en mijt in dat gebied tot stand was gekomen.

Doe je nog mee met het bijenmonitoring projekt. Als blijkt dat alle volken doodgaan gaat daar een waarschuwende werking van uit naar al diegenen die er lichtvaardig over denken. Bovendien vallen jouw eventuele P. moeren er vermoedelijk ook onder,
met vriendelijke groeten van
Romee
die het oprecht van het hart moet dat ze je bijdragen waardeert.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Harm van de Pas » zo 21 nov 1999, 00:06

Beste Jan,

Ed mag zijn geld op zak houden. Concentraties meet je tot een bepaalde grens bijvoorbeeld in microgrammen (1 duizenste miligram) of nanogrammen (9 cijfers achter de komma)
Wordt er van een bepaalde stof niets in een monster aangetroffen dan wil dit nog niet zeggen dat er niets van die stof in dat monster aanwezig is. In dit geval zeg je dan ook dat de concentratie van die stof nihil of nul is. Of zoals de Amerikanen zeggen; low or null.

Harm van de Pas
Berichten: 35
Lid geworden op: do 23 nov 2000, 00:00
Locatie: Angeren

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Harm van de Pas » zo 21 nov 1999, 00:08

Beste Romee,

Die honderd gulden kun je niet verliezen. Elke (chemische)stof is toxisch. De giftigheid is (voor de mens) gerelateerd aan hoeveelheid.
Van mircrotoxides (uitscheidingsproduct van bepaalde schimmels) zijn al enkele tientallen milligrammen voldoende om een mens te vloeren. Om hetzelfde effect te bereiken met water heb je 13 liter of meer nodig.

Met vriendelijke groet,


Harm van de Pas

jtemp
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 17 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door jtemp » zo 21 nov 1999, 00:14

"E.R. Pieterse" schreef op zaterdag, 20 nov 1999:
Maar als de hier toegestane strippen gebruikt komt er geen fluvalinaat in de honing, dat is bij mijn weten nog nooit aangetoond!!!
>

Ed kan niet lezen of heeft het niet willen lezen of heeft het lezen en snel vergeten??????????

stond er toch... op donderdag, 18 nov 1999
E.R. Pieterse schreef:
Al tijden terug heb ik eens Fl 100,= uitgeloofd voor een wetenschappelijk rapport, dat aangaf dat er fluvalinaat in de honing is gevonden.
---------------------------------------
>
rvdzee schreef:

-------raport--------
The analysis of eighteen honey samples collected from treated beehives
(3 and 6months old) showed that fluvalinate content is low or null.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » zo 21 nov 1999, 00:15

Beste Jan,
Zoiets geldt niet als je bewust oplosmiddelen gebruikt, of had je dat niet door.
Zo kun je ook water en olie mengen.
Ed

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » zo 21 nov 1999, 00:24

Beste Romee,
Het middel op strippen is hier toegestaan, dus ik denk dat er hier ook proeven zijn genomen met de residuen, die er vrijkomen. Ik kan niet geloven dat men dat achterwege zou laten. Daar vertrouw ik dan ook op. Ik zal eens proberen er achter te komen hoe dat getest wordt, maar ik ben daar haast zeker van dat het gebeurt, want bij een aanvraag ter goedkeuring van een geneesmiddel worden gegevens gevraagd met betrekking tot analytisch (fysisch-chemisch, biologisch of micribiologisch) onderzoek. Voor gegevens met betrekking tot het onderzoek aan residuen moeten het metabolisme en kinetiek van residuen opgegeven worden. Het bureau registratie diergeneesmiddelen laat zich niet met een kluitje in het riet sturen. Het zou dus opvraagbaar moeten zijn voor Apistan strippen.

je schreef:
Ben je niet met mij van mening dat wij geinformeerd hadden moeten worden over de metabolieten die in honing terecht komen.
Als er van die Primorskiy-moeren komen op mijn stand behandel ik ze natuurlijk niet. Maar mijn andere volken wel, of er moet een zeer afgelegen stand zijn waar ze zouden kunnen staan zonder nieuwe besmettingen van buitenaf.
Dat is best moeilijk in Nederland, want we zijn een grote volkstuin aan het worden. Behandelen heb ik indertijd ook niet gedaan met die ELGON-koninginnen, die het helaas niet overleeft hebben.
We moeten nog veel te weten zien te komen over die Russische meiden. Ook geloof ik niet in een aanpassing van de bij met mijt binnen 100 jaar, al staat dat in een krantenartikel. Volgens mij is die aanpassing al veel langer bezig. Hadden wij maar zoveel tijd. Het kan ook wel eens aan de broedcyclus liggen. Ik heb wel eens gehoord dat als de werksters een halve dag eerder geboren worden er ook al weinig mijten naar het werksterbroed gaan.
In Zuid Afrika vertelde een beroepsimker me, dat ze proeven aan het nemen waren met kleinere cellen voordrukken in kunstraat en dat dat volgens hun verwachtingen hielp (erg vaag). Alleen hadden ze wel veel last van slechte darren, maar er waren er toch nog wel voldoende.

je schreef:
Verder ben je nu enthousiast in de Russiese bijen gedoken. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Stel je hebt die 2 Primorskiy moeren. Dan neem ik aan dat je evengoed de mijten blijft bestrijden (?). Hoe neem je dan waar dat die moeren een varroabelasting langdurig kunnen weerstaan. Bovendien bekruipt me het onbehagelijke gevoel dat als jouw bestrijdingslijn in Rusland gevolgd
was, er nooit een aanpassing tussen bij en mijt in dat gebied tot stand was gekomen.
Waarom vermoedelijk, je moet nooit doemdenken en alle opties openlaten. Als ze er zijn, krijg je een F1 van me.

je schreef:
Doe je nog mee met het bijenmonitoring projekt. Als blijkt dat alle volken doodgaan gaat daar een waarschuwende werking van uit naar al diegenen die er lichtvaardig over denken. Bovendien vallen jouw eventuele P. moeren er vermoedelijk ook onder,
Verder begrijp ik het gezeur niet over de fluvalinaat in de honing, alsof dat nu aangetoond is, dat dat kan.
Dat is natuurlijk niet aangetoond, want ik kan met een oplosmiddel ook water en olie mengen (zowel plantaardige olie, die al bijna emulgeert, maar ook olien die uit de kraaktoren komen). Ik heb dat in mijn vroegere beroep regelmatig gedaan, want zonder oplosmiddel gaat het echt niet. En dat mag dan ook terecht niet in de bijenhouderij.
Wat met deze discussie wel aangetoond wordt, is dat men voorzichtig moet zijn met niet toegestane middelen.
Beter nog is die niet te gebruiken, want het verbod is er niet voor niets. Dat zal ook wel zo zijn met mierenzuur, maar daar worden we helaas niet over ingelicht.
Zou dat nu alleen maar aan het geld liggen, dat we geen alternatieven krijgen, ik kan het me niet voorstellen. Er moet meer concurentie komen.

Verder denk ik dat je het resumee van een paar dagen geleden ook nog maar eens moet bekijken, want als je niet alle opties vermeldt, zou het wel eens kunnen zijn dat je veel te onvolledig bent. Dan is de waarde van het verhaaltje ook niet zo groot meer. Het is een resumee van stellingen, waar best nog wel aan gesleuteld kan worden. Maar je moet geen stellingen weglaten.

Ik begin vierkante ogen te krijgen.

mvg Ed

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Ed Pieterse » zo 21 nov 1999, 23:59

Hallo Romee,
Al eerder heb ik geprobeerd om die afdeling wat op papier te laten zetten. Dat was met welke temperatuur de bacil van de AVB zou overlijden, ook in ingekapselde toestand. (De AVB bacterie is een zusje van de mildvuurbacterie, die zich ook kan inkapselen). Zij beweren dat dat al bij 70 graden celcius zou gebeuren, maar dan in een waterige omgeving (stoomwassmelter). De duur zou dan een half uur moeten zijn. Hoe hoger de temperatuur, hoe korter de tijd, dat begrijp je wel. Toen heb ik een stoomwassmelter gekocht, die volgens Carl Fritz tot 110 graden celcius kan. Nu weet ik redelijk veel van thermo dynamica en ben ik toch zo kritisch om dat niet te geloven. Want dan zou de druk in de stoomwassmelter hoger moeten zijn als de atmosferische druk. Maar 100 graden haalt hij wel en dat kan is ook voldoende. Als je larfjes en aangenomen doppen verspreidt moet je voorzichtig zijn en ik wil schoon werken.

Maar om terug te komen op de AZU, ze willen niets op papier zetten, omdat ze niet van plan zijn om wat voor commentaar dan ook te verwerken, ze hebben het al druk genoeg. Ik mag zo af en toe wel eens iets vragen wat weinig tijd kost. Ik hoop dat ze me nu over hetzelfde onderwerp nog eens willen aanhoren, als ik het complete rapportje heb.

Overigens zijn er buiten Mavrick nog meer middelen, die dezelfde structuur hebben. Ook Klartan is zo'n product dat met een oplosmiddel en water gebruikt wordt.
In Spanje gebruikt men Mavrick (niet de kleine imkers, maar de grote)
In Zuid Afrika gebruikt men Klartan (ook alleen de grote jongens)
In Nederland schijnen er dierenartsen te zijn, die een of ander schapenmiddel verstrekken aan imkers.
Waarom???, omdat als je 50 volken hebt en meer de strippen een dure aangelegenheid schijnen te zijn voor deze mensen. Daarom pleit ik voor concurentie, want dit is bij de wet verboden en geen normale zaak. Waarschijnlijk heeft men in Spanje er maar eens een proef aan gewaagd om te kijken of het kwaad kan, want in Spanje mag/kan alles lijkt het soms.

Maar als de hier toegestane strippen gebruikt komt er geen fluvalinaat in de honing, dat is bij mijn weten nog nooit aangetoond!!!

Ed

jtemp
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 17 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door jtemp » ma 22 nov 1999, 00:25

Beste Harm,

dat wordt een vreemde wereld. Staat er "fluvalinate content is low"
vertaald dus "fluvalinate aanwezigheid is laag" {tog...r'dam ;-) } En nou moet ik daar voor in de plaats lezen volgens jou : low is "niets"

Romee help....


gr, jan

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » ma 22 nov 1999, 09:39

Beste Ed,

"E.R. Pieterse" schreef:
Het middel op strippen is hier toegestaan, dus ik denk dat er hier ook proeven zijn genomen met de residuen, die er vrijkomen. Ik kan niet geloven dat men dat achterwege zou laten. Daar vertrouw ik dan ook op. Ik zal eens proberen er achter te komen hoe dat getest wordt, maar ik ben daar haast zeker van dat het gebeurt, want bij een aanvraag ter goedkeuring van een geneesmiddel worden gegevens gevraagd met betrekking tot analytisch (fysisch-chemisch, biologisch of micribiologisch) onderzoek.
Ik ben benieuwd, en wacht af, in de hoop dat je vertrouwen terecht is.
Als er van die Primorskiy-moeren komen op mijn stand behandel ik ze natuurlijk niet. Maar mijn andere volken wel, of er moet een zeer afgelegen stand zijn waar ze zouden kunnen staan zonder nieuwe besmettingen van buitenaf.
Je hebt je opgeworpen als iemand die vond dat bestrijding verplicht moest zijn. Je bent gelukkig van mening veranderd, en vindt dat je daar zelf over mag beslissen. Staan we nog dichter bijelkaar.
Waarom vermoedelijk, je moet nooit doemdenken en alle opties openlaten. Als ze er zijn, krijg je een F1 van me.
-Vermoedelijk- sloeg op het feit dat ik aan mijn theewater wel aanvoelde dat je de mijten bij je P. moeren niet zou bestrijden en dat ze daarom een interessant observatie volk zouden worden.
Verder begrijp ik het gezeur niet over de fluvalinaat in de honing, alsof dat nu aangetoond is, dat dat kan.
Jammer dat je het gezeur noemt. Het is aangetoond. Je rept zelf ook van je bezwaren tegen imkers die fluvalinaten op verkeerde wijze, nl zoals in het bedoelde onderzoek, inzetten zodat het in de honing terecht komt. Niet voor niets wordt voorgeschreven om apistan niet te gebruiken als honing in een volk aanwezig is. Uit het door mij geleverde onderzoek blijkt dat na 20 dagen nog 10% van het fluvalinaat in de honing aanwezig was. Dat doet niets af aan de conclusie die ik zelf vanaf het begin onderschreven heb, nl dat fluvalinaat snel afbreekt. Ik meende dat er eveneens een uitspraak gedaan moet worden over de reststoffen in de honing.
Verder denk ik dat je het resumee van een paar dagen geleden ook nog maar eens moet bekijken, want als je niet alle opties vermeldt, zou het wel eens kunnen zijn dat je veel te onvolledig bent. Dan is de waarde van het verhaaltje ook niet zo groot meer. Het is een resumee van stellingen, waar best nog wel aan gesleuteld kan worden. Maar je moet geen stellingen weglaten.
Help even met die stellingen. Ik heb jouw voorstel niet overgenomen om verplichtstelling van bestrijding erin te verwerken. Terecht blijkt nu. Voor iedere verbetering sta ik open, als het beter weergeeft waar de meeste imkers het met elkaar vermoedelijk wel over eens zijn.
Ik begin vierkante ogen te krijgen.
Je ogen zijn ok, de wereld verandert
Romee

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: de apistan discussie uit 1999

Bericht door Romée van der Zee » ma 22 nov 1999, 09:42

Beste Romee,
Die honderd gulden kun je niet verliezen. Elke (chemische)stof is toxisch. De giftigheid is (voor de mens) gerelateerd aan hoeveelheid. Van mircrotoxides (uitscheidingsproduct van bepaalde schimmels) zijn al enkele tientallen milligrammen voldoende om een mens te vloeren. Om hetzelfde effect te bereiken met water heb je 13 liter of meer nodig.
Met vriendelijke groet,
Harm van de Pas
Bedankt Harm,
De nieuwe versie wordt:
wie toont aan dat de reststoffen van apistan in de honing in hoeveelheden voorkomen die ongevaarlijk zijn voor menselijke consumptie.
Ik verbind er geen 100 gulden meer aan, maar gewoon een hartelijke dank aan degene die het verlossend woord spreekt. Zonder geld komt de boodschap ook wel over.
Romee

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten