Oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Oxaalzuur

Bericht door Kroese » zo 10 nov 2002, 01:29

Uit een berichtje van de BEE-L list gehaald.

Een site adres van de beroepsimker P-O Gustafson uit zweden. Die pas bezig is met beproeven van Oxaalzuur verdamping. Hij heeft hier een paar informatieve foto's geplaatst.

http://www.algonet.se/~beeman/research/ ... c-1-nf.htm

Ook werd er geschreven over een zekere Cor Dewit die de Europese verdamper (waarschijnlijk de Varox verdamper) aangepast heeft om met een mobiele lage druk blazer de damp in de kast te blazen. Het is dan niet meer nodig om het 300 graden hete pannetje in de kast te schuiven. Problemen met 6/7 mm hoge vlieggaten en verkleinblokken heb je dan niet meer.


Bij mij komen dan de volgende gedachten en vragen op.
Zou het niet mogelijk om met een aquarium luchtpompje de damp naar binnen te blazen?
De Oxaalzuur kristallen kunnen b.v. in een klein goedsluitende bus verdampt worden. Aan het busje moet dan een lucht in en uitlaat gemaakt worden voor de aquaruim luchtslangetjes. Het busje kan verhit worden dmv een electrisch element, of misschien door het vlammetje van een waxine kaarsje, dat weer in een grotere bus geplaatst wordt.
VRAAG: OF IS OPEN VUUR EN OXAALZUUR GEVAARLIJK???

Waarschuwing: denk aan de gevaren van Oxaalzuurdamp (longoedeem)Gebruik handschoenen en adem bescherming voor gassen.

Hennie Kroese.........





Bijgewerkt door - kroese op 10/11/2002 01:34:50

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Hennie Peters » zo 10 nov 2002, 09:40

Hennie
Zou het niet mogelijk om met een aquarium luchtpompje de damp naar binnen te blazen?
Een aquariumpomp is een "hogedruk"pomp en die verplaatst bijna geen lucht. Voor jouw doeleinde heb je een ventilator nodig, het gaat hier om luchtverplaatsing
Op deze site staan een paar duidelijke foto's van een oxaalzuurverdamper: http://www.alfranseder.de/
Zo te zien is het geheel gemaakt van rioleringbuis, de verdamping vindt plaats met een halogenlampje en als ventilator kun je mogelijk die uit een "oude" computer gebruiken.

Met dank aan Peter Bal voor de link (uit de reeks: kunstraat).

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Ria van den Berg » di 03 dec 2002, 23:01

Cor de Wit, een Nederlands immigrant, gaf op de bijeenkomst van de bijenhouders hier in Alberta een interessante voordracht en toonde zijn aangepaste oxaalzuurverdamper. Hij komt regelmatig in Nederland/Belgie (Hugo heeft ooit naar een lezing van hem geluisterd) en is een imker met een technische achtergrond. Hij heeft een karretje gemaakt en kan twee volken tegelijk behandelen. Ik begreep, dat het oxaalzuur niet in de kast wordt verdampt (in de V.S. is er zo al een kast in de brand gegaan) maar dat de oxaalzuurdamp in het volk wordt geblazen. Hij behandelt in de vroege winter in volken die al ingepakt staan en de "druk van de ketel" is - we hebben hier een kort intensief seizoen. De volken hebben nauwelijks of geen broed, het lijkt bijna te mooi om waar te zijn !
Hij werkt met 12 volts accus en zeker niet met open vuur.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Bijgewerkt door - ria van den berg op 03/12/2002 23:03:21

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Hennie Peters » do 05 dec 2002, 13:04

Hennie,

Ik heb ergens gelezen dat een oxaalzuurbehandeling moet gebeuren bij een temperatuur boven het vriespunt. (of boven de 1 °C)
Weet jij (of een andere lezer) waarom dit niet bij lagere temperaturen mag gebeuren.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Piet Jager » do 05 dec 2002, 15:30

De behandeling mag niet plaatsvinden als er nog veel bijen vliegen. Ook mag de buitentemperatuur niet onder 2° C liggen. Het gebruik van de verdamper is vooral geschikt voor rest-ontmijting van broedvrije volken.

Zie ook:
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/varrox.doc
http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/indexvarroa.html

!Piet

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Hennie Peters » vr 06 dec 2002, 08:01

bedankt Piet,

Twee heel interessante links, maar mijn vraag is nog niet beantwoord.
Waarom niet bij temperaturen onder de 2 graden ?

Is het dan schadelijk voor de bijen ?
Wordt de tros dan verstoord ?
Als de bijen vliegen, raken ze het oxaalzuur dan kwijt ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door wilde » vr 06 dec 2002, 20:45

Dag Hennie,

Onlangs behandelde ik de eerste volken met oxaalzuur.
In de handleiding van de varrox-verdamper staat dat geen behandeling mag plaatsvinden beneden 2°C. Bij de verdamping bruisen de bijen sterk op. De temperatuur in de kast beneden het nest is, denk ik, praktisch gelijk aan de buitenlucht. Bij lagere temperatuur zou het tijdelijk verbreken van de wintertros waarschijnlijk zeer slechte gevolgen hebben voor de losse bijen. Dat is vermoedelijk de hoofdreden voor de temperatuur-aanduiding.
Een kwartier na de behandeling mag de kast weer worden opengezet. De rust was toen al weergekeerd, want er kwam geen bij naar buiten. Het was circa 7°C.
Mogelijk is ook de temperatuur van belang bij de verspreiding van de damp. Als het te koud is zal de damp sneller afkoelen en mogelijk te vroeg neerslaan.

De eerste, kleinere volken heb ik dus in de afgelopen week behandeld. De werking was prima. Bij 2 volken kon ik via een soort onderlegger alle gedode mijten zien. Er waren slechts enkele dode bijen na 2 dagen, doch dat kan ook natuurlijke sterfte zijn geweest.
Bij de andere volken zal ik de randen tussen de bodem en de dekplank nog met schilderstape van tevoren extra dichten. Er blijkt wat damp te ontsnappen door kieren. Dat was overigens wel een zichtbaar teken dat de damp er ook komt.

De behandeling heb ik met een erg handige collega-imker extra voorbereid met diverse materialen, waaronder wisselbodems met verhoogde randen en takelapparatuur om de bodems gemakkelijk te wisselen zonder de bijen te verstoren.
Wij maken bovendien gebruik van een door hem geconstrueerde transformator. Dat werkt een stuk gemakkelijker dan met een auto-accu.
De transformator zet 220 volt om in 12 volt wisselstroom met ruim 12 ampère vermogen. Dat levert dus de vereiste 150 Watt. Lager kan wel, maar dan duurt het te lang.
Wij hebben de verdamper eerst geheel open, in het zicht, uitgeprobeerd. Het duurt ongeveer 2 à 3 minuten voordat alles verdampt is. Wij gebruiken alle voorgeschreven veiligheidsmiddelen.

Op onderstaand plaatje is de takel in actie om de kast, die nog behandeld moet worden, op een wisselbodem te plaatsen. Een stal met stevige dakconstructie komt nu ook goed van pas.
Als de vorst niet doorzet zal ik de rest binnenkort behandelen. Anders moeten we nog maar even wachten. Dat is geen echt bezwaar, want de volken zijn momenteel nog niet geheel broedloos. Een vorstperiode zal daarbij helpen.
Groetend,
Albert de Wilde

Afbeelding








Bijgewerkt door - wilde op 08/12/2002 00:42:14

Bijgewerkt door - wilde op 08/12/2002 00:46:08

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Hennie Peters » za 07 dec 2002, 22:58

Albert,

bedankt voor deze zeer duidelijke uitleg.
wil je nog even aandacht aan het plaatje besteden ?
bij mij is het niet zichtbaar.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door wilde » zo 08 dec 2002, 00:54

Dag Hennie,

Zoals je kunt zien op de wijzigingsnotities bij mijn tekst heb ik 2 maal geprobeerd het plaatje te activeren. Helaas zonder succes.
Ik doe kennelijk iets niet goed of ik begrijp het gewoon niet.
Het is voor mij te ingewikkeld. Waarom kan dat niet eenvoudiger?
Jammer, maar ik houd er mee op want het is bedtijd.

Albert

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuur

Bericht door Kroese » zo 08 dec 2002, 22:30

Beste Albert en anderen,

Prima uitleg, jouw ervaring met oxaalzuur. Bedankt hiervoor.

Maar ik heb nog een vraag over de dampen die weer neerslaan op raten en houtwerk in de kast.

De damp gaat weer over in kristallen. Nu is contact van kristallen op de huid niet gezond.
Kun je de raten dan nog wel aan de oortjes vastpakken, of moeten we handschoenen aan?
Of is het na een bepaalde tijd verdwenen?

Hennie Kroese.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten