Glazen drieramer
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Glazen drieramer
Twee weken geleden ben ik met de beginnerscursus gestart. Daarbij inbegrepen is een apidea kastje met een buckfast moer.
De docent leent de cursisten ook een drieramer uit en later een zesramer als het volk zich begint uit te breiden.
Ik vroeg mij af of het mogelijk is een drieramer uit te rusten met glazen zijkanten. Ik werd op dit idee gebracht door Frans zijn reeks: "Paard bijt kast".
Om te voorkomen dat ik als beginner te pas en te onpas in de kast zit te loeren en daarmee de zaak al te veel verstoor dus dit plan.
Zijn er dingen waar ik op moet letten als ik een dergelijk project begin ?
Kan ik hiervoor gewoon glas gebruiken of is perspex beter ?
groet,
Hennie
De docent leent de cursisten ook een drieramer uit en later een zesramer als het volk zich begint uit te breiden.
Ik vroeg mij af of het mogelijk is een drieramer uit te rusten met glazen zijkanten. Ik werd op dit idee gebracht door Frans zijn reeks: "Paard bijt kast".
Om te voorkomen dat ik als beginner te pas en te onpas in de kast zit te loeren en daarmee de zaak al te veel verstoor dus dit plan.
Zijn er dingen waar ik op moet letten als ik een dergelijk project begin ?
Kan ik hiervoor gewoon glas gebruiken of is perspex beter ?
groet,
Hennie
- J A Verwijmeren
- Contacteer:
Re: Glazen drieramer
Hennie ik zou geen perspex nemen, geen enkel kunststof omdat sommige hygrostatisch (nemen vocht op) zijn en daardoor krom gaan trekken. Kunststof is ook nog eens krasgevoelig. Als je toch het plan hebt opgevat om kuststof te nemen moet Polycarbonaat hebben van zeker 6 mm dikte, dit is ook nog slagvast.
Gegroet Jack
Gegroet Jack
-
- Contacteer:
Met kunststof moet je inderdaad erg oppassen voor krassen. Een glazen ruit heeft het voordeel dat je het met een verfkrabber schoon kunt maken.
Ik heb net even bij de schilder geinformeerd en ik kan het glas daar op maat laten snijden. Ook de scherpe rand kan er daar worden afgeslepen.
Tenzij kunststof om een of andere reden beter is ga ik denk ik voor glas.
Ik heb net even bij de schilder geinformeerd en ik kan het glas daar op maat laten snijden. Ook de scherpe rand kan er daar worden afgeslepen.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Neem kunststof dit heeft een betere isolatie dan glas.
Verder kan je best het eerste jaar je bijenvolk "pesten"! dan kun je wennen aan bijen!
Hans.

-
- Contacteer:
dag Hans,
Is de isolatiewaarde zo belangrijk ? Ik ging ervan uit dat de bijen niet overwinteren in een drieramer en dat er een houten kast omheen moet om het weer donker te maken op de momenten dat je ze met rust laat.
groet,
Hennie
P.S. Gebruik jij het programma nog wel eens om ci. en ds. te meten ?
Ik ben met de ontwikkeling ervan gestopt omdat ik al wekenlang niets meer hoor van gebruikers.
Is de isolatiewaarde zo belangrijk ? Ik ging ervan uit dat de bijen niet overwinteren in een drieramer en dat er een houten kast omheen moet om het weer donker te maken op de momenten dat je ze met rust laat.
groet,
Hennie
P.S. Gebruik jij het programma nog wel eens om ci. en ds. te meten ?
Ik ben met de ontwikkeling ervan gestopt omdat ik al wekenlang niets meer hoor van gebruikers.
Hoi Hennie,
Kanp hoor! 119 berichten plaatsen en nu pas met een eerste bijenvolkje beginnen. (Frans krijgt duidelijk concurrentie!)
Zou je niet regelmatig een stukje over hoe jij de cursus ervaart op het forum kunnen zetten?
groet,
Huib Koel
Kanp hoor! 119 berichten plaatsen en nu pas met een eerste bijenvolkje beginnen. (Frans krijgt duidelijk concurrentie!)
Zou je niet regelmatig een stukje over hoe jij de cursus ervaart op het forum kunnen zetten?
groet,
Huib Koel

-
- Contacteer:
Nee, tegen Frans kan ik vast niet op.
Laten we maar zeggen dat het beginnersenthousiasme was
Van de cursus zelf valt niet zoveel te zeggen. De eerste vijf lessen bestaan uit theorie, en dat is dus voor het grootste deel materiaal uit J.J Speelziek, Werkboek bijenhouden.
Omdat ik al veel heb gelezen op dit forum is het wel leuk om af en toe de docent om de oren te slaan met weetjes waarvan hij nog niet op de hoogte is.
Na de theorie gaan we 8 praktijklessen doen verspreid over het hele seizoen. En dat is nu net hetgeen waar ik op zit te wachten.
Laten we maar zeggen dat het beginnersenthousiasme was

Van de cursus zelf valt niet zoveel te zeggen. De eerste vijf lessen bestaan uit theorie, en dat is dus voor het grootste deel materiaal uit J.J Speelziek, Werkboek bijenhouden.
Omdat ik al veel heb gelezen op dit forum is het wel leuk om af en toe de docent om de oren te slaan met weetjes waarvan hij nog niet op de hoogte is.
Na de theorie gaan we 8 praktijklessen doen verspreid over het hele seizoen. En dat is nu net hetgeen waar ik op zit te wachten.
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hennie, als je bedoeling is wat te zien van de ontwikkeling kun je je de moeite beter besparen. De bijen zullen binnen zeer korte tijd de wanden bedekken met was en propolis en dan zie dus niet veel meer. Als je het toch wilt doen, zou het goed zijn de 3-ramer gedeeltelijk in te pakken om het geheel te isoleren, want de wanden zijn wel erg dun. Ook houden bijen niet van licht. Ze kiezen spontaan praktisch steeds donkere ruimtes. Een kleine opening genereert dat meestal automatisch en die keus heeft ook te maken met de isolatie en verdedigingsmogelijkheden. Ooit vond ik een zwerm met 5 grote raten aan een perenboom open en bloot in een boomgaard. Dat is echter een uitzondering. In ons klimaat kan dat bovendien niet leiden tot een geslaagde overwintering.
De vorige adviezen van iets te veel kijken in het begin zou ik maar opvolgen. Dat geeft minder werk en meer informatie. Bedenk ook dat een 3-ramer niet geschikt is om permanent bijen te houden. Ze zijn bedoeld voor kortdurende koninginnenteelt.
Groetend, Albert
De vorige adviezen van iets te veel kijken in het begin zou ik maar opvolgen. Dat geeft minder werk en meer informatie. Bedenk ook dat een 3-ramer niet geschikt is om permanent bijen te houden. Ze zijn bedoeld voor kortdurende koninginnenteelt.
Groetend, Albert
-
- Contacteer:
Frans, hoe doe jij dat met jouw observatiekast, kun jij de ruiten vervangen ?De bijen zullen binnen zeer korte tijd de wanden bedekken met was en propolis en dan zie dus niet veel meer.
Albert,
Ik was al van plan om het geheel in een houten kistje te plaatsen. Om de warmte binnen te houden en om het donker te maken. Alle observatiekasten en bouwplannen die ik tot nu toe heb bekeken hebben een houten mantel.
Ik weet dat een drieramer maar een tijdelijk verblijf is maar ik zal het niet bij EEN volk houden en denk het ding toch minstens een paar keer nodig te hebben. Het advies om er regelmatig in te kijken zal ik zeker opvolgen, al was het alleen maar om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen.
Hennie
-
Hallo Hennie,
Als je de perspex platen op een afstand van 6 tot 9 mm van de raten monteert, wordt er niet op gekliederd door de bijen.
Jack heeft het over een bolling van de ramen; dat klopt, maar je kunt het ongedaan maken door een brandertje op de holle zijde te houden. Die holling trekt dan weer vlak.
Glasplaten hebben nadelen; zelf snijden is vakwerk; glas weegt meer dan perspex van drie mm en bovendien, zoals Hans al schreef, is het niet isolerend. Leg je hand er maar eens op. De warmte trekt uit je handpalm; bij perspex gebeurt dat niet.
Die gevallen/gebeten kast heeft vier jaar bijen bevat. Vandaag heb ik de demo-ruine in de afvalcontainer gemikt; het perspex was geheel krachteloos geworden. De stijfheid is eruit; bros was het geworden.
Toch was het een voordeel dat er geen glas in zat. Na de val, zouden er vijf glasplaten zijn gebroken en dat was met die acrylplaten niet het geval.
De opvolger, de observatiekast (met zes toplatten voor een reepje voorbouw) van Ten Dam, is deels van glas en deels van kunststof.
De dakplaat is van kunststof; daar is een rondje uitgezaagd voor een voerbakje.
De demokast (twee broedkamers boven elkaar) van Het Bijenhuis bestaat deels uit glas en deels uit kunststof.
Het deurtje bestaat uit kunststof; dat kan ik voorzichtig schoonkrabben met een kastbeiteltje en daarna napoetsen met spiritus; dat gaat goed.
Nou Hennie.., wie weet kun je je leraar nu weer klem zetten?
Als je de perspex platen op een afstand van 6 tot 9 mm van de raten monteert, wordt er niet op gekliederd door de bijen.
Jack heeft het over een bolling van de ramen; dat klopt, maar je kunt het ongedaan maken door een brandertje op de holle zijde te houden. Die holling trekt dan weer vlak.
Glasplaten hebben nadelen; zelf snijden is vakwerk; glas weegt meer dan perspex van drie mm en bovendien, zoals Hans al schreef, is het niet isolerend. Leg je hand er maar eens op. De warmte trekt uit je handpalm; bij perspex gebeurt dat niet.
Die gevallen/gebeten kast heeft vier jaar bijen bevat. Vandaag heb ik de demo-ruine in de afvalcontainer gemikt; het perspex was geheel krachteloos geworden. De stijfheid is eruit; bros was het geworden.
Toch was het een voordeel dat er geen glas in zat. Na de val, zouden er vijf glasplaten zijn gebroken en dat was met die acrylplaten niet het geval.
De opvolger, de observatiekast (met zes toplatten voor een reepje voorbouw) van Ten Dam, is deels van glas en deels van kunststof.
De dakplaat is van kunststof; daar is een rondje uitgezaagd voor een voerbakje.
De demokast (twee broedkamers boven elkaar) van Het Bijenhuis bestaat deels uit glas en deels uit kunststof.
Het deurtje bestaat uit kunststof; dat kan ik voorzichtig schoonkrabben met een kastbeiteltje en daarna napoetsen met spiritus; dat gaat goed.
Nou Hennie.., wie weet kun je je leraar nu weer klem zetten?