bruidsvlucht?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: bruidsvlucht?

Bericht door Hans van der Post. »

Een paar honderjaar geleden dacht men zeker te weten dat je om aan bijen te komen een os moest dood slaan en alle "gaten dichten" dan kwamen er "bijen" ??
Hans,
We moeten oppassen de latere generaties meer intelligentie toe te kennen dan onze voorouders. Zo snel gaat natuurlijke selectie niet.
Het boek van Speelziek heeft veel kennis maar er zijn zaken, niet alleen bij dit boek, die niet de tand des tijds kunnen doorstaan.
Het is pas zesentwintig jaar oud en ik had niet goed gekeken, het is van drie auteurs.
Speelziek, Beetsma en Velthuis.

Ik denk dat we wat betreft nauwkeurige waarneming juist wel op de ouden kunnen vertrouwen.
In onze jachtige maatschappij nemen we niet zoveel tijd meer voor goede waarnemingen. Ik denk ook dat Albert terecht opmerkte dat jij een uitzondering bent door zo lang voor de kast te blijven wachten.

Nu we het toch "de tand des tijds" hebben. Volgens Schotman kunnen er meerdere bruidsvluchten noodig zijn bij kleine bijenstanden of bij matig goed weer. ( blz: 232 )

Denk je zelf niet dat de zes bruidsvluchten van jouw "nymphomane moer" uitzonderlijk zijn ?
Hennie kennis is wat anders dan intelligentie!
Onze voorouders de laatste honderden jaren waren net zo intelligent als wij nu zijn.
Wij hebben gebruikgemaakt van kennis van onze voorouders en voegen kennis toe voor degenen die na ons komen

In de wereld van boeken geldt dit ook; de volgende schrijver zal kennis nemen van'¦'¦ en schrijft een boek.

In de tijd dat Jan Speelziek zijn boek schreef was nog niet bekend dat koninginnen veel meer op bruidsvlucht gaan dan we voor mogelijk hielden
Nu met de kennis van de DNA is dit een fluitje van een € cent. Men heeft wel van 28 verschillende darren zaad gevonden in de zaadblaas van de moer.

Even een praktisch zaak als een moer paart is de dar onmiddellijk dood. Je kunt de proef zelf doen met ether. Je verdooft de dar en onmiddellijk stulpt het geslachtsorgaan naar buiten en de dar is dood. Dit gebeurt ook in de lucht. Na zijn goede daad is de dar in de "darren hemel". Er blijft nog een deeltje van het orgaan achter in het achterlijf van de moer. Ze kan dit zelf niet verwijderen. Er komt nog bij dat een moer geen of nauwelijks over een honingmaag beschikt ze moet daardoor snel bijtanken. Bijen kunnen met een volle honingmaag drie dagen toe! Ik denk dat wat ik heb gezien nog aan de lage kant is; zes bruidsvluchten.
Als het bevruchtingsteken niet is verwijderd kan de moer niet een volgende paring doen, voorzover mijn kennis reikt.

Wat vaststaat is drie dagen ei, zes dagen larf, en afhankelijk van de verschijningsvorm zeven ,twaalf of vijftien dagen pop,
Hans.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Code: Selecteer alles

Als het bevruchtingsteken niet is verwijderd kan de moer niet een volgende paring doen.
Hans, ik las onlangs dat de restanten van de dar als een soort stopje fungeren. Het zaad kan daardoor slechts één richting op: de spermateca.
Het leek mij een plausibele verklaring. Daarmee is een volgende geslaagde paring slechts mogelijk als dit stopje verwijderd is.
Groeten, Albert
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

Is het niet zo dat de moer per bruidsvlucht met meer dan een darren paart ? Bij de volgende paring wordt dan het "kenmerk" verwijderd. Als ze terugkeert in het volk, wordt dit door de bijen gedaan.Als ze zes keer op bruidsvlucht gaat en dan met 3-4 darren paart, kom je gauw op 20 bevruchtingen. Voor zover ik weet, heeft een koningin maar een beperkte tijd om bevrucht te worden. Als jullie theorie waar is, waarom zijn bij ons de moeren dan meestal na twee jaar "af" en na drie jaar zeker ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ria, daar heb ik even niet bij nagedacht. Dat stopje zou de volgende paring moeten bemoeilijken. Als toch tijdens één vlucht meerdere darren kunnen paren met een moer, dan is die theorie dus onjuist. Misschien weet iemand hier er wat meer over?
Groeten, Albert de Wilde
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

In het bijenblad van maart 2003 staat een ander verhaal over de paring. De moer zou zelf tijdens de vlucht de restanten van de vorige dar helpen verwijderen, dan wel de volgende dar heeft er soms ook een taak aan. Vast lijkt wel te staan dat een volgende paring niet kan plaatsvinden als het 'stopje' van de voorganger er nog in zit. Dat wil zeggen dat ook niet altijd op de vliegplank zou zijn vast te stellen dat er een bevruchtingsvlucht was, omdat het restje endophallus al eerder tijdens de vlucht verwijderd kan zijn. Het lijkt wat meer plausibel dan de theorie van één paring per vlucht, want op die manier zijn er minder vluchten nodig om met circa 25 darren te paren.

Albert
Ria van den Berg
Contacteer:

Bericht door Ria van den Berg »

"Bijen" van maart heeft de Fourth Creek nog niet gehaald, maar Sue Cobey schrijft een driedelige serie in American Bee Journal over het paargedrag. Ik vind dat ze helder en boeiend vertelt en schrijft. In het eerste deel staat dat Koeniger denkt dat het bevruchtingskenmerkeen vorm van samenwerking tussen de darren is om volgende bevruchtingen te stimuleren en dat het bevruchtingskenmerk wordt verwijderd door speciale haren op de endophallus van de volgende dar die succesvol is. Als de koningin terugkeert in het volk doen de werksters het. Ze refereert naar
Koeniger, G. 1990 The role of the mating sign in honey bees, does it hinder of promote multiple mating ? Anim. Behav. 39:444-449 en
Koeniger,G. Ruttner, F. 1989. Mating behavior and anatomy of the reproductive organs. In : Instumental insemination. Moritz, R.F.A. (Ed) pp.19-34

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Plaats reactie