Hennie kennis is wat anders dan intelligentie!Hans,Een paar honderjaar geleden dacht men zeker te weten dat je om aan bijen te komen een os moest dood slaan en alle "gaten dichten" dan kwamen er "bijen" ??
We moeten oppassen de latere generaties meer intelligentie toe te kennen dan onze voorouders. Zo snel gaat natuurlijke selectie niet.Het is pas zesentwintig jaar oud en ik had niet goed gekeken, het is van drie auteurs.Het boek van Speelziek heeft veel kennis maar er zijn zaken, niet alleen bij dit boek, die niet de tand des tijds kunnen doorstaan.
Speelziek, Beetsma en Velthuis.
Ik denk dat we wat betreft nauwkeurige waarneming juist wel op de ouden kunnen vertrouwen.
In onze jachtige maatschappij nemen we niet zoveel tijd meer voor goede waarnemingen. Ik denk ook dat Albert terecht opmerkte dat jij een uitzondering bent door zo lang voor de kast te blijven wachten.
Nu we het toch "de tand des tijds" hebben. Volgens Schotman kunnen er meerdere bruidsvluchten noodig zijn bij kleine bijenstanden of bij matig goed weer. ( blz: 232 )
Denk je zelf niet dat de zes bruidsvluchten van jouw "nymphomane moer" uitzonderlijk zijn ?
Onze voorouders de laatste honderden jaren waren net zo intelligent als wij nu zijn.
Wij hebben gebruikgemaakt van kennis van onze voorouders en voegen kennis toe voor degenen die na ons komen
In de wereld van boeken geldt dit ook; de volgende schrijver zal kennis nemen van'¦'¦ en schrijft een boek.
In de tijd dat Jan Speelziek zijn boek schreef was nog niet bekend dat koninginnen veel meer op bruidsvlucht gaan dan we voor mogelijk hielden
Nu met de kennis van de DNA is dit een fluitje van een € cent. Men heeft wel van 28 verschillende darren zaad gevonden in de zaadblaas van de moer.
Even een praktisch zaak als een moer paart is de dar onmiddellijk dood. Je kunt de proef zelf doen met ether. Je verdooft de dar en onmiddellijk stulpt het geslachtsorgaan naar buiten en de dar is dood. Dit gebeurt ook in de lucht. Na zijn goede daad is de dar in de "darren hemel". Er blijft nog een deeltje van het orgaan achter in het achterlijf van de moer. Ze kan dit zelf niet verwijderen. Er komt nog bij dat een moer geen of nauwelijks over een honingmaag beschikt ze moet daardoor snel bijtanken. Bijen kunnen met een volle honingmaag drie dagen toe! Ik denk dat wat ik heb gezien nog aan de lage kant is; zes bruidsvluchten.
Als het bevruchtingsteken niet is verwijderd kan de moer niet een volgende paring doen, voorzover mijn kennis reikt.
Wat vaststaat is drie dagen ei, zes dagen larf, en afhankelijk van de verschijningsvorm zeven ,twaalf of vijftien dagen pop,
Hans.