Vitex Negundo

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

J A Verwijmeren
Contacteer:

Re: Vitex Negundo

Bericht door J A Verwijmeren »

Hennie
even voor jou, een vuilboom bloeit ook twee maal per jaar, na de eerste bloei zet de boom wat bessen aan en bloeit dan voor de tweede maal. De bijen zijn er echt veelvuldig in te vinden en deze boom kan erg veel nectar geven. Al heel snel zie je de bijen op de nog jonge boom vliegen die natuurlijk naar mate hij ouder wordt ook meer bloemetjes geeft. Ik zeg "bloemetjes" want deze blijven erg klein, ze hebben de omvang van een luciferkop. De bast van de boom als je deze vewijderd stinkt erg vandaar volgens mij de naam vuilboom, al is het ook niet prettig om de bessen op je tegels te hebben. Je kan deze boom bij mij in de omgeving veelvuldig aantreffen en ik heb er zelf twee bij de hal staan, deze zijn nu 6 a 7 meter hoog.

Vriendelijke groet Jack
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Vitex Negundo

Bericht door wilde »

Hennie, dat aanplanten van die vuilboom kan nog een nevenvoordeel geven. Het jonge hout tot 1 cm dikte wordt gebruikt voor het spijlen van korven. Het is daarvoor geschikt, omdat het ongevoelig is voor houtworm en heel lang meegaat.
Groeten, Albert de Wilde
Plaats reactie