Bijenfotografie

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Martin Stevens
Berichten:7
Lid geworden op:di 25 mar 2003, 17:46
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Bijenfotografie

Bericht door Martin Stevens » di 25 mar 2003, 20:46

Ik heb inmiddels zo'n 6 Fuji's gekocht voor anderen... ik koop ze wat goedkoper in dan gemiddeld, en geef les in fotografie met die dingen..(boswachters van Natuurmonumenten oa) en ik constateer toch een lichte vertraging. Minder dan met de Sony, dat klopt. Maar de vertraging (ook bij Sony) is redelijk te omzeilen door de autofocus uit te schakelen. Bij macro heb je ook meestal niet zoveel aan AF (maar dat is mijn mening)

De Nikon D100 en de de D1x en D1h hebben absoluut geen vertraging. Zeker de D1h maakt in de vertragingstijd van de Sony 3 foto's achter elkaar. Dit zijn de duurdere spiegelreflexen.

Wat betreft de consumentenbond test van digi camera's... daar klopte werkelijk niets van. Niet dat de Fuji niet verdiende hoog te eindigen, maar er werd ook meen ik een canon D60 in meegetest en die haalde gemiddeld. die camera is tien keer beter en heeft vele malen meer mogelijkheden dan welke van de andere camera's dan ook.. maar was veel duurder als de duurste amateurcamera.
De sony heeft een ragscherp objectief, kan even dichtbij als de fuji, heeft een groot zoombereik, kan ook met gewone flitser werken en heeft twee keer zoveel pixels als de fuji...en is iets duurder. Waarom dan halverwege eindigen? Omdat appels met peren vergeleken worden, en dat is de grootste fout van de CB, al jaren.
maar de consument slikt dit als zoete koek, een winkelier kan maar beter een aantal van de winnaar op voorraad nemen, er komt gegarandeerd vraag naar.

Let wel op met het kleine diafragma. Dat kan heel storend werken wanneer de verre achtergrond in beeld komt. Die is dan veel te scherp en vaak erg aanwezig.
Dat komt omdat je met een supergroothoek werkt. In tegenstelling tot een analoge camera, waarmee je veel meer met gewoon tot tele werkt met een mooier dieptescherpte verloop. Compositie staat of valt vaak bij de (on)scherpte van de voor of achtergrond.

Martin

http://www.wolverlei.com "natuurverbeelding"

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door wilde » di 25 mar 2003, 22:15

Martin, de uitspraak over gebruik van diafragma's ben ik met je eens wat de achtergrond betreft van normale foto's, waar een selectieve scherpte van groot belang kan zijn. Mijn opmerking over het te grote kleinste diafragma heeft alleen met macro te maken. Daarbij heb ik nu eenmaal veel behoefte aan dieptescherpte en maakt de achtergrond nauwelijks uit. Gelukkig heeft de Fuji ook voorkeuze voor diafragma en sluitertijd. Dat is waarschijnlijk bij alle betere camera's mogelijk. Ik heb er inmiddels een kleine 100 opnamen van allerlei soorten, veel macro maar ook portretten en familiekiekjes, mee gemaakt en de camera is voor mij een verademing t.o.v. vele andere. Het lijkt alsof ik op provisiebasis bij Fuji in dienst ben, maar dat is echt niet het geval. Ik kocht de camera ook niet duur, nl. voor € 779. Een voordeel is de dubbele geheugenopslagmogelijkheid. Ik heb de standaard Smart Media (16Mb) en Compact Flash (128Mb). De laatste had ik al en is goed voor 100 opnamen van de op één na hoogste kwaliteit, en die is voor mijn doel goed genoeg.

In het algemeen heb ik altijd wel interesse voor (analoge) camera's gehad, maar nooit een dure automaat gekocht. Ik werk alleen met 2 30 jaar oude Pentaxbodies en even oude objectieven, waaronder een 50mm Macro.
Daar had ik genoeg aan. Daarbij moet bedacht worden dat alleen de apparatuur zeker niet zaligmakend is. Ik bezoek ook wel fotografieforums en daar zie je de grootste onzin van tassen vol camera's en objectieven, maar weinig interssante foto's. Het aandeel van de fotograaf in de kwaliteit van een foto wordt daardoor wel eens onderschat en dat is jammer. Het enige dat echt technisch noodzakelijk is, is een goede lens en een betrouwbare sluiter.
Groetend, Albert de Wilde

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Huib Koel » wo 26 mar 2003, 08:39

De Nikon D100 en de de D1x en D1h hebben absoluut geen vertraging. Zeker de D1h maakt in de vertragingstijd van de Sony 3 foto's achter elkaar. Dit zijn de duurdere spiegelreflexen.
Hallo Martin,
Leuk dat je reageert op het overleg omtrent digitale fotografie.

Onze drachtplantengids mist nog een aantal afbeeldingen, wellicht
dat jij met jouw foto's ons op weg kunt helpen? :wink:
Je vertelde mij een keer dat je ook bijen had. Doe je dat nog steeds?

Ja, de D100, en de andere spiegelreflexcamera's.... toch wel een andere prijsklasse en de techniek op dit terrein is nog zo in beweging dat ik voor een veel goedkopere camera gekozen hebt.
Wanneer je denkt een leuk insect in beeld te hebben istie alweer verdwenen
Er zijn insecten die lang blijven zitten, zelfs op je neus! (ook gemaakt met een digitale camera)

Groet,

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 26/03/2003 09:02:16

Martin Stevens
Berichten:7
Lid geworden op:di 25 mar 2003, 17:46
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Martin Stevens » wo 26 mar 2003, 20:29

Hallo Huib,

Ik heb ca 15 jaar bijen gehad, maar ik kreeg het zo druk met oa de fotografie, dat ik niet goed voor ze kon zorgen, en dat is niks. Ik heb ze overgedaan aan een vrijwilliger bij natuurmonumenten, notabene de man waarvan ik ooit de eerste dingen leerde over bijenhouden (toen ik 19 was, hij was toen gymleraar op de MTS en ik ging met hem mee bijenkasten verhuizen) Hij heeft nog steeds bijen..

maar wat heb je nodig voor de drachtplantengids en hoe wordt die "uitgegeven"?

martin

http://www.wolverlei.com "natuurverbeelding"

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Huib Koel » wo 26 mar 2003, 22:38

Ah, je bent dus imker....maar nu even niet!

Op een gegeven moment sta je weer met een kap op en een pijp en
verwonder je je weer over die beestjes.

De drachtplantengids: als je links in het menu kijkt, hebben we
twee gidsen: één op planten en één op insecten. Met dwarsverbanden over en weer.

Doel van de drachtplantengids:
Deze plantengids is opgezet om informatie over insectenbezoek, stuifmeel en honing per plant bij elkaar te brengen.

Oops, ook nog een derde gids: over oude imker termen (is dat niet een pleonasme?)

groet,


Huib Koel :cool:


Bijgewerkt door - Huib Koel op 27/03/2003 08:27:07

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door wilde » do 27 mar 2003, 10:11

Huib, het is misschien handig om de lijst van ontbrekende plantenplaatjes te publiceren. Nu is het moeilijk zoeken in de gids. Ik zag dat Hennie OES veel foto´s geleverd heeft. Er zijn er vast wel meer met een redelijk archief. Ik heb veel plaatjes op dia´s, die ik vroeger wel gebruikte voor KNNV activiteiten, maar ik heb geen diascanner. Ik ken enkele andere KNNV-ers met grote verzamelingen plantenfoto´s van goede kwaliteit, waarvan er één inmiddels zeer veel digitaal heeft opgeslagen. Dat is mogelijk ook een goede bron.

Ik ga zelf wel een digitale verzamelling aanleggen, waar je gebruik van kunt maken, maar dat duurt nog even.
Zo zag ik enkele ontbrekende interessante planten, die ik je wel kan leveren van de zomer, bijv. knikkende distel en aardaker. Die zijn niet zo algemeen hier, maar ik ken er standplaatsen van. Als een plant niet algemeen is, blijft het overigens de vraag of het zinvol is om deze in een drachtplantengids te vermelden.

Groetend, Albert de Wilde

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Romée van der Zee » do 27 mar 2003, 10:36

Dag Albert,
Goed voorstel.
Ik zal een lijst maken met ontbrekende planten/solitaire bijen. Ik moet die echter dynamisch maken, zodat iedere keer als een foto wordt toegevoegd, die lijst automatisch wordt aangepast. Daar heb ik even tijd voor nodig. Maar het gebeurt binnenkort.

Op die pagina komt ook een aanleverinstructie (formaten/resolutie).
Bij deze ieder bedankt die een bijdrage gaat leveren.
Romée

Martin Stevens
Berichten:7
Lid geworden op:di 25 mar 2003, 17:46
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Martin Stevens » do 27 mar 2003, 10:39

De lijst met ontbrekende planten is inderdaad handig. Ik denk dat ik de meeste beelden wel heb, ik werk ook aan een database op de site http://www.plantaardigheden.nl en daar zoeken ze ook veel plaatjes. Dat gaat in 1 moeite door. (ze zijn daar zelfs van af te halen dacht ik)
Ze komen toch wel in de database van de site? Ik ben allergisch voor verwijzingen namelijk. Ik zag hier en daar wel een tikfoutje... bij de crocus irisfamilie.. en bij de els staat een es afgebeeld


Martin

http://www.wolverlei.com "natuurverbeelding"

Bijgewerkt door - martin stevens op 27/03/2003 10:40:18

Bijgewerkt door - martin stevens op 27/03/2003 11:04:28

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Romée van der Zee » do 27 mar 2003, 11:07

Dag Martin,
Ja, maak je geen zorgen, de foto's komen op de server van bijenhouden.nl, en de verwijzing er naartoe in de database. (Ik raad je niet aan foto's in een database op te nemen).
Zolang we er met elkaar aan werken zullen er inhoudelijke en vormfouten in voorkomen. Het is een goede zaak die hier te melden. Bij voorkeur de fout + oplossing aangeven.
grtn
Romée

Martin Stevens
Berichten:7
Lid geworden op:di 25 mar 2003, 17:46
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenfotografie

Bericht door Martin Stevens » do 27 mar 2003, 12:51

De fout bij de irisfamilie was irsifamilie en de foute foto spreekt voorzichzelf :)

Bij de es staat bloeitijd mei...hij bloeit nu al, dus ik denk dat april een betere aanduiding is.
Verder zie ik ook nog wat aanduidingen van de soort als spec. (bij de els bijvoorbeeld) terwijl er twee soorten algemeen zijn. Die verschillen wellicht ook van pollenbeeld. Nu staat bij de pollen dus de glutinosa afgebeeld. dat is niet erg, maar je zou dus ook de andere els erbij moeten kunnen zetten dan als het beeld beschikbaar zou zijn. Ik vind het trouwens een zeer informatieve gids!

En de beelden hoeven van mij niet in de datatbase hoor :D als ze maar niet steeds verwijzen naar mijn server. Dat levert veel extra dataverkeer op waar ik niet op zit te wachten. (dat is het nadeel van plaatjes bij de berichten zetten...iedere keer als iemand de berichtendraad opent wordt met de betreffende site contact gezocht..)

Martin

http://www.wolverlei.com "natuurverbeelding"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten