Abert .......... Ooit begonnen met het houden van bijen?
De moer is niet te vinden wat doe je dan?
Leg een moer rooster zodat de "slechte'niet bij de goede kan komen!!!!!
De bijen trekken altijd zeker in het voorjaar naar de goede.
vandaar Albert het moer rooster.
Hans
Moer ra, ra. ?
Moderator: Hans van der Post.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Moer ra, ra. ?
Hans, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het klinkt wat arrogant, maar het is me nog nooit gebeurd dat ik een aanwezige moer, die ik persé wilde vinden, niet vond. Ik ben er redelijk handig in. Er zijn veel methoden om het zoeken te verfijnen, maar die ken je zeker ook wel.Abert .......... Ooit begonnen met het houden van bijen?
De moer is niet te vinden wat doe je dan?
Ander probleem: elders meldde je grote verliezen van volken. Als je echt omhoog zit en je bent niet vies van Bukfastbijen (F1), dan kun je van mij een veger krijgen. Ik heb er al 1 aan een ander toegezegd, maar kan er nog wel een of twee missen. Dat zal omstreeks begin juni zijn.
Na vereniging heb ik nu 8 goede kastvolken staan. Ik heb ook nog 2 goede korven, die eind december 2002 met oxaalzuurverdamping zijn behandeld en waarschijnlijk redelijk schoon zijn. De zwermen daarvan zou je ook kunnen krijgen, maar het probleem is de afstand denk ik.
Met imkergroet, Albert de Wilde
Hallo Albert, de reden waarom ik het volk 'de krant liet lezen' was om het volgende feit. Eerder vorige week had ik een volk verenigd, zoals jij schreef en even later werden er dode bijen naar buiten gewerkt. Dit wilde ik voorkomen met de volgende vereniging.
De 1e vereniging was een F1 waar een volkje van een F4 tussengevoegd werd. Misschien is dat de reden geweest ?
M.vr.gr. Elze.
De 1e vereniging was een F1 waar een volkje van een F4 tussengevoegd werd. Misschien is dat de reden geweest ?
M.vr.gr. Elze.
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Elze, inderdaad, ik was niet compleet met mijn antwoord. Je moet wel gelijksoortige volken verenigen. Ik ging ervan uit dat je met gewone bastaarden werkte. Dat is dus niet zo en dan kan ook in het voorjaar een vereniging problemen geven door communicatiestoringen. Je brengt er dan ook de moer mee in gevaar. Als je met Carnica of Buckfast imkert kun je ook F1 en F2-volken in het voorjaar goed verenigen zonder voorzorgen. Grotere afstammingsafstand is niet gewenst. Maar dat is in de zomer niet anders.
Ik moet je daarnaast eerlijk bekennen dat ik mij ook niet altijd aan die regel houd. Ik doe het ook wat op gevoel. Het gaat daarbij ook wel eens mis, maar meestal in de zomer. Dit voorjaar had ik een F5 die ik wilde verenigen met een F1. Ze stonden naast elkaar ingewinterd. Ik heb zonder voorzorgen verenigd en er vond geen enkel gevecht plaats. Het ging in goede harmonie. Een F5 is slechts een technisch-administratief gegeven. Eigenlijk is het een bastaard. Deze moer was afkomstig uit een korf die ik 3 jaar geleden met een Buckfast F1 had bevolkt, om te kijken hoe dat zou gaan in een korf. Dat ging prima. Niet meer zwermen dan anders. Dat had ik wel verwacht door de wat grotere broeddrift van de Buckfast. Dan is er snel ruimte te kort.
De korfmoeren op mijn erf worden waarschijnlijk merendeels door Buckfastdarren bevrucht. Mijn kastvolken zijn bijna alle F1´s. De enige imker direct in mijn buurt heeft ook gedeeltelijk Buckfastmateriaal (van mij afkomstig). Een koninginnelarve die uit een door Buckfastsperma bevrucht eitje komt, is voor mij praktisch een F1 ook al is het administratief voor mij een F5. Genetisch ligt het wellicht wat anders, maar als een larve voor de helft (in dit geval van vaderszijde) Buckfastbloed heeft is een vereniging met een ´echte´ F1 geen probleem. De kans op een dergelijke moer is bij mij zeker niet denkbeeldig.
Piet Jager heeft veel kennis van de genetische aspecten. Mogelijk weet hij over de verschillen (vader - moeder) tussen F1´s meer te vertellen. Ik weet het niet, maar kijk in de praktijk naar het gedrag. In dit geval was het Buckfastachtig.
Bijgewerkt door - wilde op 31/03/2003 10:05:31
Ik moet je daarnaast eerlijk bekennen dat ik mij ook niet altijd aan die regel houd. Ik doe het ook wat op gevoel. Het gaat daarbij ook wel eens mis, maar meestal in de zomer. Dit voorjaar had ik een F5 die ik wilde verenigen met een F1. Ze stonden naast elkaar ingewinterd. Ik heb zonder voorzorgen verenigd en er vond geen enkel gevecht plaats. Het ging in goede harmonie. Een F5 is slechts een technisch-administratief gegeven. Eigenlijk is het een bastaard. Deze moer was afkomstig uit een korf die ik 3 jaar geleden met een Buckfast F1 had bevolkt, om te kijken hoe dat zou gaan in een korf. Dat ging prima. Niet meer zwermen dan anders. Dat had ik wel verwacht door de wat grotere broeddrift van de Buckfast. Dan is er snel ruimte te kort.
De korfmoeren op mijn erf worden waarschijnlijk merendeels door Buckfastdarren bevrucht. Mijn kastvolken zijn bijna alle F1´s. De enige imker direct in mijn buurt heeft ook gedeeltelijk Buckfastmateriaal (van mij afkomstig). Een koninginnelarve die uit een door Buckfastsperma bevrucht eitje komt, is voor mij praktisch een F1 ook al is het administratief voor mij een F5. Genetisch ligt het wellicht wat anders, maar als een larve voor de helft (in dit geval van vaderszijde) Buckfastbloed heeft is een vereniging met een ´echte´ F1 geen probleem. De kans op een dergelijke moer is bij mij zeker niet denkbeeldig.
Piet Jager heeft veel kennis van de genetische aspecten. Mogelijk weet hij over de verschillen (vader - moeder) tussen F1´s meer te vertellen. Ik weet het niet, maar kijk in de praktijk naar het gedrag. In dit geval was het Buckfastachtig.
Bijgewerkt door - wilde op 31/03/2003 10:05:31
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Albert ik wil nog arroganter zijn ik vind elke moer of ze nu wel of niet aan de leg is. Als een imker(es) een moer niet kan vinden of enig ander probleem heeft dan zoek ik een oplossing. De oplossing die ik al eerder verwoorde is jaren geleden ontstaan (arrogant!) Ik hou al een paarjaar bijen. Mijn bijenmoeder (ik had geen bijenvader) was Jo Kater een gepensioneerde hoofdverpleegster die in 1942 met pensioen ging verhuisde naar haar zuster die bij mij aan de overkant woonde. Ze hield bijen van 1942 tot 1958 van haar heb ik het een ander geleerd.Hans, ik begrijp wel wat je bedoelt. Het klinkt wat arrogant, maar het is me nog nooit gebeurd dat ik een aanwezige moer, die ik persé wilde vinden, niet vond. Ik ben er redelijk handig in. Er zijn veel methoden om het zoeken te verfijnen, maar die ken je zeker ook wel.
Ander probleem: elders meldde je grote verliezen van volken. Als je echt omhoog zit en je bent niet vies van Bukfastbijen (F1), dan kun je van mij een veger krijgen. Ik heb er al 1 aan een ander toegezegd, maar kan er nog wel een of twee missen. Dat zal omstreeks begin juni zijn.
Verder dank ik je voor je aanbieding ik ben niet "vies" van bijen! Laten we ze niet in een hokje stoppen! Inderdaad is de afstand een probleem.
Ik hoop dat je voorde toegezegde zwerm een ander gelukkig kan maken.
Mijn broer (die ook bijen heeft) in Zoetermeer is zeer fortuinlijk "hij heeft bijen te veel", krijg van hem wat aanvulling.
Hans.