Vorige zomer had ik een volk waar alles mee mis ging.
Pas eind jullie had ik er eindelijk een goede koningin in en bloeide het op. Het stond in de stand van de vereniging. Een collega-imker zei enthousiast:'je moet dat z.s.m. verenigen want het is te klein om in te winteren'. Het waren echter hele mooie, grote, donkere bijen dus ik ging ze toch apart inwinteren. In maart werd ik opgebeld: '˜je moet die kast weg komen halen want dat volkje is dood'.
Ik ging kijken en inderdaad: geen bij te zien onder de dekplank op het eerste gezicht. Dus ik zet de '˜lege' kast in de auto om mee naar huis te nemen en de raten eruit te halen voor mijn zuster om om te smelten.
Op weg naar huis vlogen er echter opeens een paar dozijn bijen in de auto. Thuis gekomen toch even goed de kast ingekeken en wat denk je: toch een koningin erin met nog een paar honderd bijen. Dus zet ik de kast op hoop van zegen thuis in de stal. Nu vandaag is het weer uitgegroeid tot een echt volk dat volop thuis komt met grote klonten rood kastanje stuifmeel.
Voor mij opnieuw een bevestiging dat '˜selectie van makke varroa's' een goede optie is, want de problemen die het volk vorig jaar had, hadden veel met varroa te maken en nu is er geen varroa meer te bekennen.
varroa-selectie
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
Re: varroa-selectie
Hallo Maarten,
(een positief mens)
Jouw volk heeft het gewonnen van de varroa..!
Zondag hoorde ik iets soortgelijks in 'Vroege Vogels'.
Een man vertelde dat de bestrijding van muskusratten niet op een goede manier gebeurde.
Alleen maar domweg overal vallen zetten is niet effectief.
De muskusratten blijven dan maar doorfokken (of fucken).
Zou je een overpopulatie toelaten, dan blijkt uit ervaringen in het buitenland dat het muskusvolk een grens overschrijdt en vervolgens instort.
Domweg 'afknallen' blijkt dus niet de enige oplossing te wezen.
Vernietiging op eigen initiatief, zou ook een optie kunnen zijn.
(een positief mens)
Jouw volk heeft het gewonnen van de varroa..!
Zondag hoorde ik iets soortgelijks in 'Vroege Vogels'.
Een man vertelde dat de bestrijding van muskusratten niet op een goede manier gebeurde.
Alleen maar domweg overal vallen zetten is niet effectief.
De muskusratten blijven dan maar doorfokken (of fucken).
Zou je een overpopulatie toelaten, dan blijkt uit ervaringen in het buitenland dat het muskusvolk een grens overschrijdt en vervolgens instort.
Domweg 'afknallen' blijkt dus niet de enige oplossing te wezen.
Vernietiging op eigen initiatief, zou ook een optie kunnen zijn.
-
- Contacteer:
Frans,
Ik ben het met je eens dat er een grens is voor een populatie (mijten/ratten) en dat de natuur dan zelf ingrijpt. Maar indien deze grens ligt op het weer "vinger in de dijk" niveau, omdat de muskus ratten deze te sterk ondermijnd hebben moeten we toch niet te lang wachten.
Een soort gelijk statement gaat op voor de varoa mijten.
Maarten
Ik ben het met je eens dat er een grens is voor een populatie (mijten/ratten) en dat de natuur dan zelf ingrijpt. Maar indien deze grens ligt op het weer "vinger in de dijk" niveau, omdat de muskus ratten deze te sterk ondermijnd hebben moeten we toch niet te lang wachten.
Een soort gelijk statement gaat op voor de varoa mijten.
Maarten
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Bij muskusratten hoort er ook nog bij dat je moet zorgen dat er voldoende bunzings en otters aanwezig zijn (en liefst ook nerstsen) die zorgen dat de laatste overgebleven ratten aan het einde van de cyclus b.v. na een strenge winter worden opgevreten. De holen die de ratten maken zijn ook nog bevorderlijk voor de rovers!
Bij de bijen moeten we een ras of rassen selecteren die zichzelf van de laatste (makke, d.i. niet virulente) varroa's bevrijden.
Bij de bijen moeten we een ras of rassen selecteren die zichzelf van de laatste (makke, d.i. niet virulente) varroa's bevrijden.