pompoenen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
lamheuv
Contacteer:

pompoenen

Bericht door lamheuv »

Hallo allemaal,
Onlangs zijn wij gevraagd om een volkje te plaatsen bij de teelt van pompoenen en kalebassen.

Klopt het dat de pompoenen en kalebassen mooier en beter ontwikkelen door een bezoek van bijen ?

M.Vr.gr. Elze Lammerts.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: pompoenen

Bericht door wilde »

Elze, komkommerachtigen hebben bevruchting via een insect of een kunstmatige ingreep nodig om een vrucht te geven. Bijen en hommels doen dat goed. Je moet echter nogal wat bloemen hebben om van een dracht voor een volk te spreken. Het is voor de teler een economisch belang. Het kost veel meer tijd om alle planten handmatig te bevruchten.

Zelf zet ik 1 of 2 courgetteplanten en ook enkele meloenen in mijn moestuin. Die behoren ook tot die familie. Aan de planten zitten aparte vrouwelijke en mannelijke bloemen. De vrouwelijke bloemen zijn herkenbaar aan het reeds aanwezige vruchtbeginsel, ook als de bloem nog niet bevrucht is. Als die bevruchting achterwege blijft rot de vrucht weg. In het andere geval wordt de vrucht verder gevormd en dat kan bij pompoenen behoorlijk groot zijn, zoals je weet.

Ik bevrucht al die vrouwelijke bloemen met de hand. Daartoe zoek ik rijpe mannelijke bloemen en wrijf wat stuifmeel op de stempels. Als er aan een plant genoeg goede vruchten zitten stop ik die acties. Bij courgettes alle vrouwelijke vruchten, bij meloenen max. 10 per plant en grote pompoenen 1 tot 3 per plant. Als je een echt grote wilt kweken, laat er dan slechts 1 ontwikkelen.

Groetend, Albert
Imkerij Westland
Contacteer:

Bericht door Imkerij Westland »

Elze,
Pompoenen en courgette ontwikkelen zich zonder bestuiving geheel niet.
Zoals albert al opmerkte, zijn deze planten tweehuizig, m.a.w. beide bloemen (mannelijk/vrouwelijk) komen aan dezelfde plant voor.
Zelfbestuiving van een bloem is dus nooit mogelijk.
Zonder jouw bijtjes of ander wilde insekten heeft de kweker geen enkele pompoen. In de buitenlucht is de inzet van bijen niet echt nodig maar indien de pompoenen onder glas staan, is inzet van jouw personeel essentieel.
Maarten
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

eh..dag Maarten,
Wat dacht je van eenhuizig - tweeslachtig?
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Zoals albert al opmerkte, zijn deze planten tweehuizig, m.a.w. beide bloemen (mannelijk/vrouwelijk) komen aan dezelfde plant voor.
Maarten, dat heb ik niet geschreven. De komkommerachtigen zijn niet tweehuizig. Dat begrip hoort bij planten die aparte vrouwelijke en mannelijke planten hebben, zoals duindoorn, wilg en hennep.
De komkommerachtigen hebben echter geen windbestuiving, die veel van de tweehuizigen wel hebben.
Groetend, Albert
Imkerij Westland
Contacteer:

Bericht door Imkerij Westland »

Frans,
Je hebt gelijk, geen speld tussen te krijgen.
Plaats reactie