Met de heer Straver had ik recent de volgende correspondentie via E-mail:
Eerste E-mail van de heer Straver:
Geachte heer de Wilde,
Onlangs werd ik via een vriend gewezen op een artikel in de Telegraaf. Ging over de varroamijt die dreigde de bijenstand op Schiermonnikoog te decimeren.
Hij stuurde mij dat artikel omdat ik momenteel bezig ben met het zoeken naar financiers om de internationale uitbouw van Wessoclean GmbH op gang te brengen. Dr Wessollek is de oprichter van dit bedrijf. Hij is een hartstochtelijke wetenschapper/onderzoeker en zijn bedrijf bestaat sinds 1987.
http://www.wessoclean.de
Een lang verhaal kort......... Hij heeft een groot aantal vloeistoffen en granulaten ontwikkeld op basis van in de natuur voorkomende zuren/zouten/olien. Inmiddels zijn met deze stoffen vele tests uitgevoerd, die de werking ervan bevestigen. Het gaat om middelen die desinfecteren en aangroeiingen van kalk, roest, emulsies van olien en vetten oplossen. De meeste middelen worden toegepast in industriele processen.
Ze worden meestal toegevoegd via het water, maar er is ook een applicatie via de lucht (vernevelen) . Met name die toepassing via de lucht spreekt tot de verbeelding, alle bekende bacterien en sporen blijken tot nu toe gedood te worden. Succesvolle tests zijn recent gedaan met Legionella, MRSA (ziekenhuisbacterie), Anthrax, pokken etc.
Vooral opvallend is het feit dat de middelen via de lucht geappliceerd kunnen worden, terwijl er mensen werken. Er zijn officiele toelatingsdocumenten voor deze toepassing. In de praktijk wordt een middel toegepast in de levensmiddelen industrie: Melk, worst, bier, brood. De houdbaarheidsdatum van de voedingsproducten wordt met ca 60% verlengd, omdat ze verpakt worden in steriele lucht. Er staan ook diverse vernevelaars in klinische omgevingen, artsenpraktijken, verzorgingstehuizen e.d. Andere succesvolle tests zijn recent gedaan ter bestrijding van meeldauw en botrytis in kassen.
Gisteren belde ik Dr. Wessollek en vroeg hem of hij een middel had tegen de varroamijt. Zijn antwoord was bevestigend. Het gaat dan steeds om volledig mens- en natuuronschadelijke middelen. Ik heb hem gevraagd mij enkele monsters te leveren. Dat zal hij doen. Die middelen staan overigens niet op zijn website, ze zijn voor industriele toepassing en van recente datum.
Van bijen weet ik weinig, heb er talloze in mijn tuin, net als aardhommels overigens.......heel leuk.
Uw website vind ik prachtig en zeer professioneel. Vandaar dat ik me tot u wend.
Ik heb wat vragen:
kan er in de winter bestreden worden?
is vernevelen (met een plantenspuit met zeer kleine druppeltjes) mogelijk in een korf of moet dat met een echte industriele vernevelaar?
Kunt u mij helpen aan de namen (e-mailadres) van enkele Schiermonnikoogse imkers? Ik zou hen graag aan een monster helpen.
Bent u geinteresseerd in een monster?
Kent u imkers die zware problemen hebben en die ik zou kunnen helpen?
Heeft u nog een goed advies voor me om tests te laten doen?
Ik zou het leuk vinden als u contact met me opnam.
Ik heet Fred Straver
woon in Laren NH
035 5313738
0651311985
fstraver@hetnet.nl
Alvast bedankt!
Mijn antwoord luidde:
Geachte heer Straver,
In de winter kan wel behandeld worden, maar het is meestal erg bezwaarlijk om de bijenvolken geheel open te maken. Het vernevelen op de bijen (als contactvloeistof) kan alleen succesvol zijn als alle ramen met bijen per stuk worden uitgelicht en aan beide zijden worden beneveld. Het bezwaar is de afkoeling. In januari is er reeds een klein broednestje van 35° C direct daarnaast is het minstens 20° C. Als het dan een buitentemperatuur betreft van bijv. 5° C kan het slecht aflopen: veel dode bijen door afkoeling. Oxaalzuurverdunningen met water worden zo ook wel toegepast in Duitsland in de winter.
De varroamijt plant zich voort in het afgesloten broed. Dat wordt door veneveling niet bereikt. Er zijn in een bijenjaar 2 momenten dat er geen<
Nieuw varroa-bestrijdingsmiddel?
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Nieuw varroa-bestrijdingsmiddel?
Op het vorige bericht is geen enkele reactie van forumlezers gekomen. Mogelijk is er geen interesse voor. Toch doe ik nog een poging.
In vervolg op het vorige bericht zoekt de heer Fred Straver testimkers voor een door Wessoclean ontwikkeld middel tegen bacteriën en sporen. Iin Duitsland is het middel Wessogreen Air vrijgegeven voor toepassing in ruimten waar zich mensen bevinden. De ruimten worden bacteriearm of -vrij al naargelang de vernevelde hoeveelheid. Ook sporen worden door het middel onschadelijk gemaakt. Het middel is conform EU-richtlijnen (89/542/EEG) samengesteld uit stoffen die volgens de levensmiddelen-wetgeving zijn toegelaten.
De heer Straver wil het middel testen op de varroamijt. Of het deze doodt is onduidelijk. Insecten zouden door het middel zeker niet worden gedood. Wessogreen Air is een mengsel van zuren en zouten, die volgens een speciaal recept worden verwerkt tot het middel dat via verneveling moet worden toegepast. De neveldruppels zijn circa 5 um (micrometer) in doorsnede en kunnen wellicht ook door de celdeksels van gesloten broed heen, zoals ook mierenzuurdamp dat doet. Heeft iemand daarover nadere informatie? Hoe groot is de doorsnede van een porie in een celdeksel?
Deze informatie komt van de heer Straver. Ik had hem toegezegd wel aan een kleine test te willen meewerken, maar dat kan nu eigenlijk niet, want ik heb mijn bijen eind december behandeld met oxaalzuurdamp. Dat zou een mijtdoding van boven 98% hebben moeten opleveren. Bij mij kan dus het effect nu niet getest worden. Dat kan pas in de 2e helft van juni. De heer Straver woont in het Gooi en zoekt in zijn buurt imkers die niet hebben behandeld of met een middel dat minder effectief is, bijv. thymol. Bij gunstige resultaten zou een verzoek om toelating van het middel via de geëigende kanalen kunnen plaatsvinden.
Reacties kunnen rechtstreeks naar het adres van de heer Straver:
fstraver@hetnet.nl
In vervolg op het vorige bericht zoekt de heer Fred Straver testimkers voor een door Wessoclean ontwikkeld middel tegen bacteriën en sporen. Iin Duitsland is het middel Wessogreen Air vrijgegeven voor toepassing in ruimten waar zich mensen bevinden. De ruimten worden bacteriearm of -vrij al naargelang de vernevelde hoeveelheid. Ook sporen worden door het middel onschadelijk gemaakt. Het middel is conform EU-richtlijnen (89/542/EEG) samengesteld uit stoffen die volgens de levensmiddelen-wetgeving zijn toegelaten.
De heer Straver wil het middel testen op de varroamijt. Of het deze doodt is onduidelijk. Insecten zouden door het middel zeker niet worden gedood. Wessogreen Air is een mengsel van zuren en zouten, die volgens een speciaal recept worden verwerkt tot het middel dat via verneveling moet worden toegepast. De neveldruppels zijn circa 5 um (micrometer) in doorsnede en kunnen wellicht ook door de celdeksels van gesloten broed heen, zoals ook mierenzuurdamp dat doet. Heeft iemand daarover nadere informatie? Hoe groot is de doorsnede van een porie in een celdeksel?
Deze informatie komt van de heer Straver. Ik had hem toegezegd wel aan een kleine test te willen meewerken, maar dat kan nu eigenlijk niet, want ik heb mijn bijen eind december behandeld met oxaalzuurdamp. Dat zou een mijtdoding van boven 98% hebben moeten opleveren. Bij mij kan dus het effect nu niet getest worden. Dat kan pas in de 2e helft van juni. De heer Straver woont in het Gooi en zoekt in zijn buurt imkers die niet hebben behandeld of met een middel dat minder effectief is, bijv. thymol. Bij gunstige resultaten zou een verzoek om toelating van het middel via de geëigende kanalen kunnen plaatsvinden.
Reacties kunnen rechtstreeks naar het adres van de heer Straver:
fstraver@hetnet.nl
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Uit reacties van Fred Straver heb ik begrepen dat diverse imkers zich hebben aangemeld om een test te kunnen uitvoeren. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten, maar die laten nog even op zich wachten. De deelnemende imkers moeten bereid zijn gestructureerd de verneveling van het middel toe te passen en uiteraard de mijtenval nauwkeurig te registreren.
Eerder vroeg ik hier naar de porie-doorsnede van een dekseltje van een broedcel. Daarop kwam geen bericht. Ik neem aan dat niemand het weet. Mogelijk is er op internet wat te vinden, want mijn bijenliteratuur vermeldt het dacht ik niet.
Imkergroet, Albert de Wilde
Eerder vroeg ik hier naar de porie-doorsnede van een dekseltje van een broedcel. Daarop kwam geen bericht. Ik neem aan dat niemand het weet. Mogelijk is er op internet wat te vinden, want mijn bijenliteratuur vermeldt het dacht ik niet.
Imkergroet, Albert de Wilde
-
- Contacteer:
'DISINFECT AIR TOTAL' van Travipharma tel. 0031-(0)348-553538 lijkt mij hetzelfde. Een nieuw toepassingsgebied vormt dieren in hun verblijfplaatsen. Zie de grote advertentie (reclame) in Avicultura* 117e jaargang / No.5 van 2003 op blz 295 en 297 - WERELDPRIMEUR!
* Avicultura is een tijdschrift voor kleinveeliefhebbers in Nederland en Belgie
Zie eventueel: http://www.avicultura.net
Gasflesje 50 ml voor euro 14,- (bevat geen CFK of ontvlambare gassen)
Tijdelijk actie euro 10,- (exclusief verzendkosten)
Adres: Rubenslaan 1 / 3411 VN Lopik
Tel. 0348-553538 Fax: 0348-553716
Email: schalkwijk@travipharma.tmfweb.nl
!Piet (. . . , die hierover zo zijn bedenkingen heeft)
* Avicultura is een tijdschrift voor kleinveeliefhebbers in Nederland en Belgie
Zie eventueel: http://www.avicultura.net
Gasflesje 50 ml voor euro 14,- (bevat geen CFK of ontvlambare gassen)
Tijdelijk actie euro 10,- (exclusief verzendkosten)
Adres: Rubenslaan 1 / 3411 VN Lopik
Tel. 0348-553538 Fax: 0348-553716
Email: schalkwijk@travipharma.tmfweb.nl
!Piet (. . . , die hierover zo zijn bedenkingen heeft)