Verschil in celgrootte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hennie Peters
Contacteer:

Re: Verschil in celgrootte

Bericht door Hennie Peters »

dag Frans,
Jij, ratelaar
Ik ratel nog even verder.
Het is dus niet goed om te 'knieperig' te willen beginnen
Als de grootte van de huidige cellen hetzelfde is als 150 jaar geleden dan ben ik het met je eens en moeten we niet willen rommelen.
Ik zou graag willen weten wat de afmetingen waren van van eigengemaakte raat 150 jaar geleden.

Er zijn in het verleden door wetenschappers geniale dingen bedacht maar evenveel stellingen zijn als klinkklare kolder af te doen.
Zo is er ooit bedacht dat bijen wanneer ze groter zijn beter halen omdat ze een grotere honingmaag hebben en een langere tong.
Voor het gemak wordt er maar even vergeten dat ze ook een hogere luchtweerstand hebben. En dat een bijenkolonie van hetzelfde volume minder bijen voortbrengt en dat ze mogelijk ook gevoeliger zijn voor ziekten.
Is bijvoorbeeld de tracheeenmijtziekte die begin vorige eeuw alle zwarte bijen in Engeland de kop kostte niet mede veroorzaakt door grotere bijen (grotere bijen -> grotere tracheeen -> dus grotere vatbaarheid voor parasieten).

Kun jij het bewijs leveren dat grotere bijen werkelijk beter zijn dan kleine (in alle opzichten).
Als de bij na miljoenen jaren is geevolueerd tot een optimum, kan die verwaande mensheid dan echt nog zo'n simpele verbetering aanbrengen ?
Ik geloof er helemaal niets van.
I would use your 5.3 mm for brood purposes and use the 5.7 in honey supers.
Voorlopig ga ik doen wat Dave Cushman voorstelt.
Als ik erachter kom hoeveel groter onze bijen tegenwoordig zijn dan ga ik terug naar af.

groet,
Hennie
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Als ik erachter kom hoeveel groter onze bijen tegenwoordig zijn dan ga ik terug naar af.
Idem:
"Als ik er achter kom hoeveel groter onze kippeneieren tegenwoordig zijn dan de oorspronkelijke Bankiva's en hoeveel eieren die per jaar legden, ga ik terug naar af"

Idem
"Als ik er achter kom hoeveel groter onze hersenen tegenwoordig zijn dan de oorspronkelijke homo sapiens, gooi ik direct mijn computer aan de kant, ga terug naar het oerwoud en wordt woudimker"

Wat voor zin en nut heeft het om onze huisdieren weer in hun oorspronkelijke staat terug te brengen, als dat al zou kunnen? Als de bij zich miljoenen jaren heeft kunnen handhaven en evolueren, zou ze dat dan niet evengoed kunnen als huisdier, als wij daartoe de ge-eigende voorwaarden scheppen?

!Piet
Hennie Peters
Contacteer:

Piet,

Als een heel volk grote bijen meer honing haalt dan een heel volk kleine bijen en als grotere bijen niet vatbaarder zijn voor ziektes dan "normale" bijen, dan kunnen we spreken van een verbetering.
Maar ik vind die informatie nergens.

Op een aantal websites vind ik opsommingen van de nadelen. Mogelijk schreeuwen de tegenstanders harder dan de voorstanders, maar wie toont aan dat grote bijen werkelijk beter zijn. Conservatief als we zijn blijven we doorgaan met onze aangepaste kunstraat maar zoals de zaak er nu voor staat krijg ik de indruk dat we geforceerd doorgaan met een uit de hand gelopen experiment.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

Hennie, ik schreef:

Als de bij zich miljoenen jaren heeft kunnen handhaven en evolueren, zou ze dat dan niet evengoed kunnen als huisdier, als wij daartoe de ge-eigende voorwaarden scheppen?

Tot het scheppen van die ge-eigende voorwaarden kan natuurlijk ook het weer zelf laten bouwen van de raten behoren ipv kunstraat te geven. Misschien zitten daar wel meer voordelen aan dan alleen maar de celgrootte weer in harmonie te brengen.

!Piet
Hennie Peters
Contacteer:

Ik ben heel erg benieuwd wat er dan zal gaan gebeuren met de celgrootte. Als we de bijen weer de vrije hand geven, zal de grootte op de lange termijn weer afnemen of zal die stabiel blijven ?
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Raszuivere BD-imkers weten er meer van..
Zij laten bijen hun eigen raten bouwen!
Ed Pieterse
Contacteer:

Bericht door Ed Pieterse »

De celmaten verschillen soms ook per volk van het zelfde ras als men de wilde bouw opmeet.

Vorige zomer een proefje gedaan met een vergelijk van Carnica's en Primorsky's.
We zouden zweren dat de Primorsky's kleinere bijen waren als de Carnica's.
In Wageningen op de universiteit hebben van 3 Primorsky-volken en 3 Carnica volken de bijen gewogen die pas geboren waren en uit de celmaat van 5,4 mm werden geboren. Ze bleken gelijk van gewicht.

In Kirchhain werd een testje gedaan met het doel er achter te komen of de Primorsky liever een kleinere celmaat zou prefereren.
Men deed dat ieder 3 volken van de 2 soorten.
Men gaf de Carnica's en de Primorsky's in elk volk 3 verschillende maten cellen van voorgedrukte raat. Te weten raat van 4,9 mm, 5,1 mm en 5,4 mm. Het bleek dat de Carnica de 5,4 mm het beste uitbouwde en de Primorsky bouwde de 5,1 mm het mooiste uit. De proef is nog niet afgelopen, maar ik heb er aardige foto's van genomen.
Men kan zien dat als de celmaat kleiner wordt er warbouw op de raat ontstaat, om de celmaat groter te kunnen krijgen.
Buckfast bijen zijn nog groter lijkt het wel. In elk geval de koninginnen, of heb ik dat mis?

Men beweert dat (Adolf Kieweg uit Neustad in zuid Duitsland) het Varroa werend werkt als men de bijen in kleinere celmaat laat broeden. Bij hem kan men de kleinere celmaten kunstraat kopen.
De mijt zou moeilijker langs de larve kunnen kruipen en dus minder vroutjes-eitjes kunnen leggen. We weten dat er eerst een mannetjes-eitje wordt gelegd en later de eitjes waar vrouwtjes uit komen.

Gewalste raat komt door de wals altijd iets groter uit de machine als gegoten raat.
Hennie zegt:
Als de bij zich miljoenen jaren heeft kunnen handhaven en evolueren, en wij in honderd jaar tijd zo'n drastische wijziging kunnen bewerkstelligen. Hoeveel negatieve effecten kleven daar dan aan ?
Is de bij door zijn grotere formaat gevoeliger voor ziekten ?
Ik vind dat een beetje op doemdenken lijken. Het is wat Albert zegt denk in de genen vastgelegd en het enige voordeel van grotere bijen is dan ook dat ze een langere tong zullen hebben en dat ze in meer bloemetjes tercht kunnen voor nectar. Dus ook een grotere variatie aan stuifmeel wat de gezondheid ten goede zou kunnen komen.

Ed Pieterse

Bijgewerkt door - Ed Pieterse op 04/07/2003 14:56:53
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Sinds 2 jaar laat ik de bijen in de broedkamers eigen raat bouwen zonder kunstraat. Het is me opgevallen dat de raat daar onregelmatiger van wordt qua celgrootte, en niet alleen rond de plekken waar darrenraat is.
Plaats reactie