Els, dat is een mooie nachtelijke inspanning geweest. Ik ga niet op alles reageren, maar het 'niet begrepen worden' is wat jammer.
Dit is een zeer boute - en bovendien foute - uitspraak. Het hoofddoel van verhuur van bijenvolken is immers te zorgen voor een goede bestuiving van het gewas waardoor er betere en lekkerdere vruchten het gevolg is en een hogere opbrengst voor de fruit- of zaadteler per HA. En daarvoor betaalt de fruitteler een bepaalde vergoeding (inderdaad veel te laag). Voor de imker is het slingeren van fruithoning een toegift op het bestuivingsgeld.
Laat ik het op mijn zwart-wit wijze nog eens duidelijk stellen: ik heb lak aan de fruitteler en zijn gewenste bestuivingsresultaat. Ik reis(de) slechts voor mijn bijen en had graag nog wat honing voor mezelf. Niet dat ik slechte volken leverde of ze slecht opstelde, nee, dan had ik er zelf ook nadeel van. De fruitteler kwam niets te kort, maar zijn hoofddoel is niet het mijne. Die gaan echter wel redelijk goed samen. Redelijk, omdat de gemiddelde fruitteler lak heeft aan de insectenwereld en dus ook aan die van de bijen. Mijn hommelvolken thuis zijn dit voorjaar door bespuiting met STEWARD vernietigd. Gelukkig vond de bespuiting laat op de dag plaats, waardoor relatief weinig bijen stierven (200 à 300 stuks totaal). De hommels vliegen echter langer door en dat is ze noodlottig geworden. Wekelijks vinden allerlei bespuitingen plaats, merendeels ook aan de fruitteler opgedrongen door consumenteneisen. Nu ook de huurprijs van de bijenvolken niet navenant is aan de geboden service wordt mijn houding slechts versterkt. Ik reis dan ook niet meer naar het fruit. Mijn hoofddoel is dus geheel anders.
Dat geldt ook voor de beoordeling van drachtplanten. Ik ga af op mijn eigen waarneming en kan dat ook want ik heb een zeer gevarieerd aanbod van planten en bomen in mijn tuin. Van de bomen en struiken noem ik: appel, peer, pruim, kers, moerbei, walnoot, els, es, taxus, hulst, judasboom, vlier, meidoorn, cotoneaster(s), kardinaalsmuts, liguster, budleia, schietwilg, waterwilg, laurierkers, olijfwilg, sering, viburnum(s) (alle bloeiend). De bijen kunnen denk ik beter kiezen dan ik. Je hebt gelijk met de beperkte stuifmeelwaarde van monodrachten, maar die heb ik bijna nooit. Er is altijd een alternatief. Wat de bijen kiezen om te bevliegen beschouw ik als het beste voor hen. Wat de boeken aan stuifmeelwaarde geven zal best wetenschappelijk waar zijn, maar ik kan er niets mee als mijn bijen andere planten bevliegen dan ik om die reden misschien in mijn bemoeizucht zou willen.
De niet bevlogen kruidachtige planten zijn bij mij o.a. speenkruid (om die reden heb ik er ook niet veel), fluitekruid en groot hoefblad.
Die laatste is nog wel interessant. Met Hennie OES had ik daar onlangs een aardige E-mail uitwiseling van gegevens over. Een deel van mijn tekst luidde:
Het groot hoefblad is een bijzondere plant vanwege de bijna twee-huizigheid. Ze zijn dat niet echt, maar er komen 2 typen voor die ieder juist veel vrouwelijke dan wel mannelijke bloemen hebben. Zaad schijnt zelden te worden gevormd. Er zouden meer planten van het vrouwelijke type voorkomen dan mannelijke. Het is opmerkelijk dat jij het halen van stuifmeel meldt en ook laat zien op foto's, tenminste ik neem aan dat het stuifmeel aan de poten van de bij van het groot hoefblad is. Dan zou je mannelijke planten moeten hebben en dat schijnt minder voor te komen. Mogelijk is dat het verschil in waardering van de bijen. Ik heb waarschijnlijk planten van het vrouwelijk type ...
Wij denken dat dit de reden is van het links laten liggen van het groot hoefblad in mijn tuin.
Tot slot Els, de drachtplantegids mag van mij best veel omvangrijker zijn dan 50 soorten. Ik chargeer wel eens wat om mijn standpunt duidelijk te maken. Dat had je toch wel door inmiddels?
Alleen de werkelijk minder voor de hand liggende, zoals de mooie aardaker, zou ik weglaten. Mijn principes gaan niet zover dat ik dan die soort planten niet fotografeer en opstuur naar Hans, wees gerust. Ik zond hem o.a. van deze vlinderbloemigen: boon (een enkele hommel), erwt (zelfbestuiver), pronkboon (veel hommels), aardaker (hommels), veldlathyrus (hommels en een enkele bij volgens Maarten).
Els, wat jij pedant en drammerig vindt in mijn houding, vind ik in die van jou. Jij wenst uitsluitend het gebaande bekende pad te gaan en mij en anderen dat op te leggen. Bij mij zal dat niet lukken, want ik houd van een letterlijk ruimere blik, dus ook inderdaad veel eigen waarneming. Dat ik daarnaast niet zo van de middenweg houd moge duidelijk zijn. Ik ben wat radicaler: een beetje zwanger bestaat niet, ongeveer in die geest denk ik ook over drachtplanten. Ze zijn goed of worden door de bijen overgeslagen en daarmee van weinig belang. Dat volg ik, want ze weten het beter dan jij en ik.
Groetend, Albert
Bijgewerkt door - wilde op 16/07/2003 11:58:39