Onpraktische drachtplantengids

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Onpraktische drachtplantengids

Bericht door wilde »

... waar ik vooral tegen ageer is jouw zwart-wit houding aangaande jouw plaatselijke waarnemingen en dat jij deze als '˜de enige echte voor heel Nederland' omschrijft en ook als dusdanig in de drachtplantengids vermeld wilt zien.
Els, dit is mijn laatste poging: ik wil een goede drachtplantengids. Wat er nu is lijkt een toevalligheid van plantensoorten. Belangrijke ontbreken en andere zijn als drachtplant niet noemenswaardig. Om dat alleen toe te schrijven aan plaatselijke omstandigheden bij mij, is een beetje flauw. Uiteraard moet mijn plaatselijke norm niet gelden voor heel Nederland, maar ik heb de indruk dat je wat te lange tenen hebt. Ik probeer niet af tebreken wat je hebt opgebouwd, maar het te verbeteren.
Als ik dezelfde tuin zou hebben in Groningen denk ik dat ik niet veel anders zou waarnemen van het gedrag van de bijen. Natuurlijk heb je gelijk met bepaalde kleuringen en combinaties van drachtbronnen. Vroeger reisde ik op teunisbloem. Daar vlogen ze goed op. De honing was niet lekker: wat zurig. Die plant wordt zo massaal hier niet meer geteeld de laatste jaren. Ik heb ze echter wel in mijn tuin staan in een heel redelijk aantal. Het zijn prachtige planten om 's avonds nog eens even langs te lopen. Ze zijn bijna lichtgevend. Mijn bijen vliegen er nauwelijks op. Toch is teunisbloem wel een vermeldenswaardige drachtplant denk ik.

Er zijn echter andere waarvan ik probeer objectief te beoordelen wat de drachtwaarde in het algemeen is. Ik geef toe dat het moeilijk is, als je alleen je eigen omgeving gebruikt voor beoordeling. Ik kom echter ook wel elders en dan heb ik mijn ogen open voor dit soort dingen.
In de drachtplantenlijst staat Stachys byzantina. Inderdaad een leuke plant, zeker voor hommels. Een nog leukere stachys zou je eigenlijk dan ook moeten opnemen, namelijk de Stachys grandiflora superba. De gids is immers een mengelmoes van botanische en gekweekte planten. Daar heb ik geen bezwaar tegen. Genoemde '˜grandiflora' is een lust voor het oog, zeker ook vanwege het insectenbezoek. Zet er dan ook de Agastache blue fortune, helenium Moerheim beauty, Echinacea purpurea en Eryngium planum bij.
In het bijenblad dat vandaag ontving, wordt de Telekia speciosa gepromoot. Die heb ik ook in mijn tuin, maar er nauwelijks bijen op gezien, wel veel dagpauwogen en atalanta's en een enkele zweefvlieg. Toch een schitterende plant, maar drachtwaarde voor de bijen? Ik heb mijn twijfels.

Een aantal planten en bomen moeten mijns inziens worden verwijderd uit de lijst. Ik wil graag iemand horen die dracht heeft van moerbei of walnoot. Dat heeft niets met plaatselijkheid te maken. Zo zijn er nog veel meer, die in de lijst niet thuishoren.
Ik mis een paar heel belangrijke, nl. bladrammenas en luzerne en daar is echt niets plaatselijks mee aan de hand. Ze staan door heel Nederland verspreid, duizenden hectaren.
Mijn voorjaarstuin staat vol met anemone blanda. De bijen laten er alles voor in de steek. Ja, dat is plaatselijk, maar het zou leuk zijn als de lijst daarover ook informatie zou geven, want die plaatselijkheid kun je overal creëren. Zo zijn er nog veel meer, maar jij wilt alleen maar houden wat je hebt en geen redelijke verbeteringen accepteren. Dat is jammer en kortzichtig.

Groetend, Albert
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

maar ik heb de indruk dat je wat te lange tenen hebt ....
Mijn schoenmaat is 37, neem aan dat jouw voeten c.q. tenen langer zijn :)
Het is overigens niet mijn drachtplantenlijst maar onze, d.w.z. van iedere imker in het Nederlandse taalgebied. En zoals al een paar maal eerder in deze serie is gezegd: er wordt nog aan gewerkt. (maar nu even minimaal, 't is immers winterwerk)
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Ik stel voor om dit tenen-onderwerp af te sluiten.
Aanvullingen, verbeteringen, foto's (ook van stuifmeel-kleur
en pollen) zijn en blijven van harte welkom.
De lijst wordt binnenkort verder uitgebreid, de classificatie
(en daarmee de zoekfunctie) verbeterd. Een enkele plant/heester/boom
wordt verwijderd.
groet,

Huib Koel :cool:
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Els, ik leef op grote voet: maat 46 :D
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Dit was nu een nuttige discussie en volgens mij nu wel compleet.
Aangezien ik ik als rubrieksbheerder zijnde de grootste platpoten heb, doe ik hem maar verder op slot. Niet zonder opnieuw op te merken dat dat persoonlijke regionale observaties voor mij het meest waardevol zijn, met een drachtplanten lijst als gids in de wetenschap dat wat er in de lijst staat bij jou thuis waarschijnlijk net weer even anders is.

En dan nog een koolzaad opmerking: fantastische drachtplant, grote kwantiteit honing, matige kwaliteit honing, zeer bevorderlijk voor nosema.
Piet Jager
Contacteer:

Bericht door Piet Jager »

zeer bevorderlijk voor nosema
Maarten,

Je bedoelt tegen nosema!

!Piet
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Luzerne en bladrammenas zijn vandaag (maar nog niet volledig) toegevoegd.

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 17/07/2003 19:22:26
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Luzerne en bladrammenas zijn vandaag (maar nog niet volledig) toegevoegd.
Bedankt Huib, ik zal nog wat foto's van de luzerne maken.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Nou Piet, ik heb altijd gehoord at zo'n monocultuur met eenzijdige voeding heel bevorderlijk is voor Nosema. Anderzijds kan een ondervoed volk in het voorjaar dat zes maanden alleen suiker heeft gehad, er ook van opknappen.
frits dalm

Bericht door frits dalm »

Albert,
Hier in Geulle is het fluitekruid wel een drachtplant.
Als ik de honden langs de dijk uitlaat zie ik op
bijna iedere plant een of twee bijen die ook stuifmeel
verzamelen.
De Walnoot is een echte windbloeier, zelfs nu zie ik
mannelijke bloemen aan de noot, niet normaal maar zal
wel door het warme weer komen.Een paar jaar geleden
konden we zien wat voor appels er aan een bloeiende
boom kwamen omdat de appel in augustus opnieuw in
bloei stond.
Volgens mij is een plant afhankelijk van de plaats
al of niet een drachtplant, het ontbreken van bepaalde
goede drachtplanten zal een andere plant naar voren
kunnen schuiven dus zal een bepaalde plant op een plaats
een goede drachtplant zijn maar op een andere plaats niet.
Dit kan ook veroorzaakt worden door vochtigheid ter plaatse.
De Teunisbloem in mijn tuin wordt wel druk bezocht.
Mvrgr Frits

Frits
Plaats reactie