Els, dit is mijn laatste poging: ik wil een goede drachtplantengids. Wat er nu is lijkt een toevalligheid van plantensoorten. Belangrijke ontbreken en andere zijn als drachtplant niet noemenswaardig. Om dat alleen toe te schrijven aan plaatselijke omstandigheden bij mij, is een beetje flauw. Uiteraard moet mijn plaatselijke norm niet gelden voor heel Nederland, maar ik heb de indruk dat je wat te lange tenen hebt. Ik probeer niet af tebreken wat je hebt opgebouwd, maar het te verbeteren.... waar ik vooral tegen ageer is jouw zwart-wit houding aangaande jouw plaatselijke waarnemingen en dat jij deze als '˜de enige echte voor heel Nederland' omschrijft en ook als dusdanig in de drachtplantengids vermeld wilt zien.
Als ik dezelfde tuin zou hebben in Groningen denk ik dat ik niet veel anders zou waarnemen van het gedrag van de bijen. Natuurlijk heb je gelijk met bepaalde kleuringen en combinaties van drachtbronnen. Vroeger reisde ik op teunisbloem. Daar vlogen ze goed op. De honing was niet lekker: wat zurig. Die plant wordt zo massaal hier niet meer geteeld de laatste jaren. Ik heb ze echter wel in mijn tuin staan in een heel redelijk aantal. Het zijn prachtige planten om 's avonds nog eens even langs te lopen. Ze zijn bijna lichtgevend. Mijn bijen vliegen er nauwelijks op. Toch is teunisbloem wel een vermeldenswaardige drachtplant denk ik.
Er zijn echter andere waarvan ik probeer objectief te beoordelen wat de drachtwaarde in het algemeen is. Ik geef toe dat het moeilijk is, als je alleen je eigen omgeving gebruikt voor beoordeling. Ik kom echter ook wel elders en dan heb ik mijn ogen open voor dit soort dingen.
In de drachtplantenlijst staat Stachys byzantina. Inderdaad een leuke plant, zeker voor hommels. Een nog leukere stachys zou je eigenlijk dan ook moeten opnemen, namelijk de Stachys grandiflora superba. De gids is immers een mengelmoes van botanische en gekweekte planten. Daar heb ik geen bezwaar tegen. Genoemde '˜grandiflora' is een lust voor het oog, zeker ook vanwege het insectenbezoek. Zet er dan ook de Agastache blue fortune, helenium Moerheim beauty, Echinacea purpurea en Eryngium planum bij.
In het bijenblad dat vandaag ontving, wordt de Telekia speciosa gepromoot. Die heb ik ook in mijn tuin, maar er nauwelijks bijen op gezien, wel veel dagpauwogen en atalanta's en een enkele zweefvlieg. Toch een schitterende plant, maar drachtwaarde voor de bijen? Ik heb mijn twijfels.
Een aantal planten en bomen moeten mijns inziens worden verwijderd uit de lijst. Ik wil graag iemand horen die dracht heeft van moerbei of walnoot. Dat heeft niets met plaatselijkheid te maken. Zo zijn er nog veel meer, die in de lijst niet thuishoren.
Ik mis een paar heel belangrijke, nl. bladrammenas en luzerne en daar is echt niets plaatselijks mee aan de hand. Ze staan door heel Nederland verspreid, duizenden hectaren.
Mijn voorjaarstuin staat vol met anemone blanda. De bijen laten er alles voor in de steek. Ja, dat is plaatselijk, maar het zou leuk zijn als de lijst daarover ook informatie zou geven, want die plaatselijkheid kun je overal creëren. Zo zijn er nog veel meer, maar jij wilt alleen maar houden wat je hebt en geen redelijke verbeteringen accepteren. Dat is jammer en kortzichtig.
Groetend, Albert