Honingoogst

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Piet Jager
Contacteer:

Re: Honingoogst

Bericht door Piet Jager »

Dag Frans,

Dat zal ongetwijfeld meespelen en van invloed zijn, maar door met meer energie wat verder te reiken dan mijn Veluwse wereldje hoeft niet bijvoorbaat beter te zijn! Kijk maar naar de Veluwse kippen-, kalver- en varkensboeren, die het eerder goed hadden, maar toen ze vol energie verder reikten dan hun Veluwse wereldje ging het mis.

!Piet
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

... door met meer energie wat verder te reiken dan mijn Veluwse wereldje hoeft niet bij voorbaat beter te zijn!
Piet, het is niet mijn energie die bepalend is, maar die van de bijen. Als ze er geen zin meer in hebben, OK, dan stop ik ook met activiteiten. Liever zelfs, want mijn enige handeling in de volken is momenteel nazien op zwermneiging. Dat doe ik liever niet, zeker niet met dit warme weer.
Er zijn diverse raakpunten vast te stellen (of het ontbreken daarvan) met de door jouw gewenste methode van natuurlijk imkeren en ik ga daar onderstaand op in.

Ik heb ervaring met beide methoden. Al jarenlang houd ik ook enkele korven aan. Ik heb er momenteel 3 stuks. Die vergen een geheel andere aanpak, of liever gezegd nauwelijks aanpak, want dat doen ze zelf wel. Ik snijd in het voorjaar de raat terug, vang de zwermen, geef ze nog wat extra voer als ze dat nodig hebben en behandel ze tegen varroa. Dat zijn toch nog wel wat onnatuurlijke handelingen bij de korven. Als je dat allemaal weglaat wordt het wat rommelig en daar houd ik niet van, maar het kan wel. Ook de betrokkenheid met de bijen is dan denk ik wat minder, maar het is niet onmogelijk.

Vorige week vrijdag belde bij mij een oudere man (ook dat is relatief als je zelf 60 bent :)) aan om 08.30 uur. Ik lag nog op bed, want ik maak het wel eens wat laat, maar dat terzijde. Hij wilde een potje honing kopen. Dat gebeurde dan ook, maar zijn hoofddoel kwam spoedig uit de doeken: hij had last van wespen en had wel eens van mij gehoord. Die imker wist misschien ook wel raad met wespen. Hij had er al een halve pot vergif op uitgespoten, maar het had niet geholpen. Hij zei waar hij woonde en ik herinnerde mij het adres van zijn buren die een zwerm in de tuin hadden. Hij heeft namelijk ook een schoorsteenbijenvolk en wist mij te vertellen dat het er al 8 jaar zat. Hij had er geen last van, want de zwermen vertrokken altijd spontaan. Ik heb er denk ik heel wat van geschept, want ze weten allemaal zeker: de zwermen komen van imker De Wilde en die moet ze dan maar ophalen ook. Dat doe ik ook altijd braaf.

Elders bereken ik reiskosten, standaard € 10. Soms is het niet uitvoerbaar vanwege de gekozen plek door de bijen, maar hangt de tros in iemands achtertuin, dan moet die bewoner die vergoeding van kosten betalen. De meest komische situaties en (krenterige 'zunige' Zeeuwse) reacties heb ik al meegemaakt, maar ook mijn auto rijdt niet op water. Ik meld dat al bij het eerste telefoongesprek en dan moet er dikwijls nagedacht worden of teruggebeld. Op mijn eigen dorp kan ik dat uiteraard niet maken, ook al niet omdat mijn reiskosten verwaarloosbaar zijn.

Ik heb mij rap aangekleed en ben naar de woning gegaan. De wespen zaten in de spouw onder het raam van de achterkamer, waartegen zijn bankje stond om zittend te genieten van zijn tuintje. Zijn armen waren rood van de wespensteken. Mijn moed werd met lofuitingen bewonderd, maar het was niet echt nodig. Ik kreeg ook nog zegge en schrijve 1 steek en daar hield het mee op. Ik had wel mijn oude potje Baygon, dat nu niet meer mag worden verkocht en bijna leeg is, gebruikt tegen die stekers. Dat hielp wel definitief, maar ook de toepassingswijze is waarschijnlijk van belang. De oude man had alle openingen met stokjes dichtgestopt en dat vonden die wespen logischerwijze niet zo leuk.

Die schoorsteenzwerm zit er al vanaf 1995. Misschien was de eerste wel van mij afkomstig, want zo gaat dat nu eenmaal. Af en toe raak ik er ongewild wel eens één kwijt. Het volk blijft jaar op jaar zonder kunstraat, zonder voeren en zonder varroabehandeling zwermen produceren.
Ja, dat is natuurlijk.

Mijn kastvolken krijgen van mij een moer opgedrongen en kunstraat in bedrade raampjes die op de verkeerde hartafstand hangen en waarvan de celgrootte uniform is en te groot. Als de raat te donker wordt of te veel fantasiebouwlust laat zien wordt die snel omgesmolten, de honing wordt ze voor een groot deel afgenomen en zwermen mogen ze niet. Ze worden daarnaast nog bij nacht en ontij op een aanhangwagen wakker geschud om toch vooral op de tijdelijke nieuwe plek hard te gaan werken om nog meer honing te verzamelen. Dat is dus allemaal niet natuurlijk.

Mijn uitgangspunt is echter niet om op natuurlijke wijze bijen te houden, maar om ze als hobbydier te gebruiken, rekening houdend met hun natuurlijke aard. De korven zijn bedoeld om mezelf scherp te houden.
Als een duivenhouder zijn duif een paar duizend kilometer laat vliegen, gebruik makend van de eigenschap van de duif om snel op het hok te willen terugkeren, is dat ook zeer onnatuurlijk. Duiven in de natuur vliegen die afstanden op die wijze niet. Als de terugkomst geforceerd wordt door doffers een mooie paringsbereide duivin in het vooruitzicht te stellen of nog erger, de duivin dringend terug wil, omdat er jonge duiven verzorgd moeten worden is dat een paar graden erger. De technieken ken ik niet precies, maar één ding weet ik zeker: het is onnatuurlijk.

Op soortgelijke wijze houd ik mijn bijen: onnatuurlijk, maar voor mijn gevoel met minder drastisch gebruik (misbruik?) van de natuurlijke eigenschappen. Ik moet er zelf ook plezier aan beleven, want anders zou ik het niet doen. Dat is vergelijkbaar met energie steken in de tuin. Dat houd je alleen vol als het ook op een ander moment genieten is tussen de bloemen en insecten. Mijn band met de bijen is vergelijkbaar met de band die ik heb met bepaalde planten. Dat kan van alles zijn. Ik verheug mij op een nietig plantje dat ik ieder jaar terug zie. Maar ook met gekweekte planten in (onnatuurlijke bloempotten) heb ik dat. Als voorbeeld noem ik enkele soorten cactussen als phylocactus en echinopsis en orchideeën. Ze belonen mij ieder jaar met zeer veel prachtige bloemen. Alle soorten zijn denk ik kruisingen, dus de natuur is al lang zoek. Het onder optimale condities houden van deze planten geeft resultaten, die mijn gevoelens zeer bevredigen. Als er dan toch iets misgaat heb ik ook het tegenovergestelde rotgevoel. Ik neem niet graag afscheid van een plant die mij jarenlang bekoorde, zeker niet als enige eigen schuld aan mijn kant aanwezig is.

Er is een categorie imkers die alleen plezier beleeft aan het hobbydier honingbij als de natuurlijkheid zoveel mogelijk wordt benaderd. Daar heb ik respect voor, want het getuigt van begrip voor de natuur en omgeving. Soms zie ik ook wel wat kortzichtigheid, want dan geldt dat standpunt wél voor honingbijen maar niet of minder voor andere omgangsvormen met de natuur. Piet, dat laatste is niet voor jou bedoeld.
In mijn omgeving is er een imker die zo natuurlijk mogelijk wenst te imkeren. Ik heb daar heel goede contacten mee, ook soms om al redenerend te bepalen wat de norm zou moeten zijn, bijvoorbeeld voor het afnemen van honing. Dat is ook goed voor mij om niet te ver af te dwalen. Toch is mijn gevoel met de bijen gemiddeld zakelijker dan dat van die ander. Dat wil niet zeggen dat het wel en wee van mijn bijen mij niet ter harte gaat, maar bij mij komt het zelden tot de innige band, die die ander wél heeft. Een moer die het zeer goed doet (door mijn ogen gezien), ja, daar ben ik zeer op gesteld. Die zie ik graag en ik koester haar.

Zo ben ik dit jaar een moer kwijtgeraakt, die ik liefst nog een jaar had gehouden. Mijn bijen dachten daar anders over, maar ik had er behoorlijk de pest over in. Ze is verloren gegaan bij een vereniging. Omdat ik daarbij veel voorzorgen had genomen verwachtte ik dat niet. Ik had ze zelfs geheel met rust gelaten en mee op reis genomen naar de luzerne. Bij de eerste controle liepen de rijpe moeren uit de doppen. Die mooie moer was ik dus kwijt. Mijn onlustgevoelens over dit volk zijn bekoeld toen ik onlangs weer voor het eerst op broed controleerde. De gehele kast (4 BK's, waarvan 2 boven een rooster) zat vol honing. In de tijd dat andere volken ook broed moesten verzorgen had dit grote volk niets anders te doen dan nectar binnenhalen. Ik heb nog 2 andere onbedoelde F2 Buckfastvolken. Opmerkelijk is dat die het dit jaar minstens zo goed doen dan de F1's in bijna alle opzichten.

Als je probeert te onderscheiden zie je dus verschillende typen imkers. Ik heb geen zin om anderen mijn mening op te dringen. Met respect kijk ik naar degene die verdergaande gevolgen verbindt aan zijn relatie met de bijen en de natuur. Beide soorten beleven plezier aan de hobby. Dat is wat telt denk ik.

Ik probeer wel te begrijpen waarom een bepaalde mening omtrent het bijenhouden opgang doet. Zo ook de ingangsdatum van het bijenjaar. Piet, je citeerde mij wat uit het verband gerukt. Het is echter in mijn optiek niet van zo'n groot belang om het begin van het bijenjaar vast te stellen. Als je het toch wilt doen, is mijns inziens de datum van de darrenslacht bepalend. Bij mijn volken is dat niet altijd goed mogelijk, want dat slachten laten ze ook wel eens achterwege en sterft de darrenpopulatie gewoon uit, zonder extra activiteit.
De datum van 1 augustus die soms genoemd wordt, kan bij mij samenvallen met de darrenslacht van de korven. Soms een paar weken later, maar dat zit in de buurt. De achterliggende gedachte zal misschien ook kunnen zijn de opvatting dat in augustus de aanmaak van winterbijen start. Dat zal in Groningen misschien wel gelden maar hier in Zeeland ligt dat toch wel wat later denk ik.

Voor de behandeling van de volken tegen varroamijten heeft mijn methode een broedloos stadium van het volk nodig. Daarom keek ik in een paar volken in november 2002. Er was er 1 broedloos, een 6-ramer, die ik niet meer kon verenigen en toen maar ingewinterd heb. De grote volken hadden nog broed. Dat broed is dus verzorgd door bijen die het eind van dat kalenderjaar niet meer zouden halen, maar afkomstig waren van de '˜lichting' september-oktober. Het uitgelopen broed van november geeft uiteraard winterbijen. Mijn idee is dat je in het algemeen niet kunt stellen dat in augustus in Nederland winterbijen worden aangemaakt. In sommige streken waarschijnlijk wel, in andere niet of nauwelijks.

De datum zelf is ook niet zo relevant, maar de visie, dat de bijen in de exploitatie niet geheel uitgemergeld en ontdaan van alle honing de winter ingaan. Daarmee ben ik het geheel eens. In principe slinger ik niet uit een broedkamer bij de laatste slingerbeurt in september. Ook daarvoor zo weinig mogelijk. Soms is het in mijn methode nodig om volle honingramen te verwijderen en zo wat ruimte voor broed te creëren. Ik geef de wat oudere ramen, met dikwijls veel stuifmeel (zodat het slingerresultaat tegenvalt) soms ook ongeslingerd terug bij het inwinteren. Imkers gebruiken dikwijls als argument om toch maar te slingeren, dat de bijen beter overwinteren op suiker dan op honing door de mindere afvalstoffen. Dat argument is slechts één factor voor de kwaliteitsvoorziening van een volk. Daarmee wordt voorbijgegaan aan de waarde van het complexe product '˜honing' en een volk is naar mijn mening beter af als er ook een redelijke honingvoorraad is als wintervoer. Ik streef zelf naar een kilo of 4 à 5 honingrestant. De rest vul ik aan met suiker tot 14 kilo suikerwaarde.

Zo, dat was het, het wordt wat te lang en ik vraag mij af wat dit te maken heeft met '˜dracht', waarnaar dit item verplaatst is.

Met imkergroet, Albert de Wilde

Bijgewerkt door - wilde op 06/08/2003 11:54:26
Piet Jager
Contacteer:

Albert,

Doorgaans lees ik jouw stukken graag en merk daaruit dat je een gedreven imker bent met een zeer rationele benadering. Als ik me niet vergis is - wat eens jouw hobby was - uitgegroeid tot een '˜klein?' bedrijfje, dat met voortvarendheid en strakke hand wordt gerund. Daarbij is jouw instelling dat je nog het meest leert van je eigen fouten en de bevindingen van anderen graag uittest op haar merites. Een moderne imker met een knipoog naar het verleden, die ook nog eens op een bijzonder mooie locatie woont. Ongetwijfeld geldt voor jou het aloude gezegde: '˜Bijen houden is een feest, zowel voor beurs, als maag en geest' Wat is er nou mooier dan je hobby zo te beleven. Maar is het ook een feest voor het bijenvolk? Natuurlijk ben je goed voor de bijen, want de bijen zijn ook goed voor jou.

Onze Buckfastbijen zijn echter leghybriden geworden, evenals ons bedrijfspluimvee. Wil je daarvan verder fokken dan moet je, evenals bij onze buckfastbijen, 'over-eieren' naar een bastaardras of een broedmachine, want zij worden niet meer broeds. Wil je het genenpatroon nog meer naar je hand zetten, dan gebruik je kunstmatige inseminatie. Deze productiedieren houden hun enorme productie slechts een korte tijd ( ca 15 mnd) vol en worden dan afgedankt, omdat ze economisch niet meer rendabel zijn.. Valt een gen, dat bescherming moet bieden tegen ziekten, achteraf verkeerd uit dan valt de hele stapel (stam) om. Lopen we met onze moderne imkermethoden niet een beetje de commerciële imkerij achterna? Is dat voor onze hobby niet een beetje te ver doorgevoerd?
Willen we dat ook echt?

In mijn Veluwse wereldje hadden we daar eerder geen weet van en hadden we nog een haan bij de kippen. Zaterdagsavonds deden de boeren dan de haan bij de hennen weg, omdat het de volgende dag zondag (rustdag) was.

Het bijenvolk maakt min of meer deel uit van een ecologisch geheel. Vanuit een vaste woonplaats verkent zij de omgeving en past zich aan dracht- en klimatologische omstandigheden aan in de wisseling van de seizoenen. Door de jaren heen ontstaat er zo een vast ritme, waarbinnen het bijenleven zich afspeelt. Door onze reizen naar extra drachtgebieden wordt dit ritme plotseling verstoord. Het volk wordt ontregeld, zet opnieuw doppen aan en krijgt zwermneigingen. Vervolgens komen de ingrepen van de imker, die het pas op gang gebrachte, nieuwe ritme wreed verstoort.. Stress!?

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Het was een kijkje in de spiegel, inclusief voor mijzelf. Het was uiteraard niet speciaal voor Albert bedoeld maar voor ons allemaal.

!Piet
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Piet, vandaag controleerde ik mijn bijenstand die bij de luzerne staat. De volken staan er goed voor. Ik kon ook heel wat 100% verzegelde honing meenemen en ben daar de rest van de dag '˜zoet' mee geweest.
Ik moest denken aan jouw ideeën over dracht, de wijze van bijenhouden, honing afnemen en het bijenjaar respecteren.
De bijen hebben hier nog steeds de zomer in het hoofd en het nieuwe bijenjaar lijkt hier nog verre begonnen. Ik had mijn camera bij me en maakte ook wat plaatjes. Alle volken hebben nog redelijk veel darrenbroed. Dat is een belangrijke indicator. Al mijn volken krijgen als 3e raam links in de onderbak een bouwraam. Daarin wordt praktisch alleen darrenraat aangezet (en belegd). Op de foto bij dit volk zie je dit raam. Ik heb het raam in 2 compartimenten verdeeld. Dan kan ik af en toe in de voorzomer een deel gemakkelijk uitsnijden. Je ziet dat er nog veel open darrenbroed is. Bij dit volk zijn er toch zeker nog 3000 darren in de maak (bijna 6 dm2 x 2 x 300). Dat is bij mijn volken niet abnormaal veel. Ik zag elders ook nog redelijk wat eitjes in darrencellen.
Hoe is dat in jouw omgeving? Is daar de darrenslacht al begonnen?

Klik op de foto voor een vergroting.
Groetend, Albert

Afbeelding
Piet Jager
Contacteer:

Albert,

Vanmorgen vroeg nog een paar volken nagekeken en op winterstand gezet.
Vanaf 2001 ben ik langzaam overgestapt naar de Carnica, omdat die beter aangepast is aan de plaatselijke dracht (ik reis namelijk niet meeer).

Vanmorgen zag ik goed het verschil. Het Carnicavolk (1 BK) een klein compact broednest met een stuifmeelgordel daar om heen en een prachtige honingkoepel daarboven. Klaar om de winter te ontvangen.

Goeie raskippen vallen nu in de rui en houden op met leggen. Ze maken zich klaar voor de wintermaanden om vroeg in het voorjaar er weer volop tegen aan te gaan.

Het Buckfastvolk (1 BK) ca 10 ramen met plankbroed van bovenlat tot onderlat en van zijlat tot zijlat, denkt nog steeds dat ze in subtropische oorden verkeert en de winter verstek zal laten gaan.
Geen spatje voer, allemaal bijenvlees. Voeren!!!!

Die bruine leghybriden leggen ook maar door. Elke morgen op het zelfde tijdstip een ei. Dat ruien maken ze zich niet druk om. Misschien lopen ze er in de winter zelfs bijna kaal bij, maakt niet uit. Soms het daglicht met een tijdklokje verlengen en de productie gaat door (vgl. extra drachtgebied aanbieden/Buckfastbijen.)

Wat moet ik hier op de arme zandgrond met die Buckfastbijen, die 'rausdouwers', nu de koolzaadvelden en distel uit de polder verdwenen zijn?

Ja, ik zou van dat 10-raams Buckfastvolk twee vijframers kunnen maken.
'k Heb nog wat reserve moeren staan. Raampje erbij hangen, een paar kilo suiker opvoeren en in 't voorjaar als zesraams bestuivingsvolk er uit gooien (commercie!)

Ja, de een 'zoekt' het in de bijen en de ander in de honing

'En zoekt ge, als ik, door 't licht verblinde,
Den honing voor Uw droom te vinden,
Ach, in een kelk van schuim?
(Aart van der Leeuw)

!Piet
wilde
Contacteer:

Bericht door wilde »

Buckfastvolk (1 BK) ca 10 ramen
Dag Piet,
Ja, een Buckfast volk op 10 ramen, eh'¦.. daar begrijp ik niet veel van of het moet Dadant zijn. Mij lukt dat echt niet. Ik winter ook alles in op 20 ramen. De commercie zou ik maar opzoeken voor die Buckfast. Je bent er geen persoon voor om die te houden, denk ik. Alleen maar ergernis aan het in jouw ogen onnatuurlijk gedrag. Ze maken inderdaad soms erg veel broed en zijn royaal met voerverbruik. Ik heb er overigens nu een aantal die weinig broed hebben door '˜verkeerde' honingopslag onder het rooster in plaats van erboven. Die hebben waarschijnlijk nog een vleugje natuurlijk gedrag over? :)
Toch hebben ze bij mij ook een voorbereiding voor de winter. Meestal ook een darrenslacht, maar hier soms pas eind september '“ begin oktober. De broedstop is erg laat, ongeveer eind november denk ik. Het laatste broed loopt dan in december uit.
... de een 'zoekt' het in de bijen en de ander in de honing of 'in een kelk van schuim?'
Ik zoek het (via de vele bijen) inderdaad in de honing. Dat is mijn commercie van de hobby. Dat maakt het ook betaalbaar. Ik heb veel goede spullen uit de opbrengsten kunnen aanschaffen, zoals een aanhangwagen, refractometer, red cedar-kastmateriaal en een onderhoudsvrije ruime bijenstal. De hobby heeft mij nog nooit een cent gekost. Het gaat mij bij het plezier aan de hobby, naast de bijen zelf, ook om het management. Ik vind het leuk om dingen te plannen, uit te voeren, aan te passen en te evalueren. Je typeerde mij eerder vrij aardig. Ik herken er veel in.

Volken verkopen heb ik nog nooit gedaan en ik ben het ook niet van plan. Wel lever ik wel eens vriendendiensten aan deze en gene met een aflegger, doppen of een moer. Soms gaat iets niet zoals gepland en dan vind ik dat beslist niet leuk.
Zo beloofde ik Teun Both een Buckfast F1. Ik had veel zwermen en van hem een 7-ramer met kunstraat meegnomen. De ramen zijn goed uitgebouwd, de moer heb ik vervangen via een F1-dop, maar die nieuwe moer kwam niet aan de leg. Mogelijk door te weinig broedruimte, want er zit ongeveer 8 kg honing in opgeslagen. Daarnaast nog wat stuifmeel en dan is er niet veel over. Het eind van het liedje was dat de moer na 20 dagen nog niet aan de leg was en na 24 dagen geheel verdwenen. Dat kan ook een afkeer van de bastaardbijen zijn geweest voor die moer. Dat heb ik wel meer gezien. Nu is het eigenlijk te laat om nog een wintervolk op te zetten via een onbevruchte moer en dus heb ik er maar een leggende bastaardmoer op ingevoerd. Ik moet ze nog controleren, maar dat zal wel lukken. Al met al heeft Teun dus volgend voorjaar geen F1 Buckfast van mij, om die eens uit te proberen en daar heb ik de pest over in.

De vele zwermen probeer ik zelf te '˜verwerken'. Ik heb er laatst 4 verenigd tot 1 groot volk. De rest gaat meestal dienst doen als honingkamer. Verhuren doe ik ook niet meer. Het past niet in mijn '˜bedrijfs' aanpak en levert veel te weinig op. Met mijn honing kom ik gemakkelijk aan een veelvoud daarvan.

Groetend, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 09/08/2003 13:24:47
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Piet en Albert,

Denk dat jullie beiden teveel waarde geven aan de raskenmerken van zowel Buckfast als Carnica's, en te weinig aan de dracht- en klimaatomstandigheden. Dat is ook de reden waarom ik bij een eventuele volgende peiling over honingopbrengst de poll graag in 3 delen gesplitst zag.

Piet, je zegt nu dat jouw Carnica's zich al helemaal klaar hebben gemaakt voor de winter, d.w.z. een klein broednestje met daaromheen een ring stuifmeel en honing en alle darren de volken uit. En dat je Buckfastvolk nog wel een grote broednest heeft en door dit broedaanzetten zonder voer zitten.
Albert, met zijn Buckfast bijen, meldt nog volle bakken honing en dat hij nog veel meer honing verwacht dit jaar, grote broednesten waarin nog veel darrenbroed wordt aangezet, en dat zijn bijen zich pas rond eind september gaan klaarmaken voor het winterseizoen.

Zoals jullie weten woon ik net als Albert aan de kust in een gebied met continu veel dracht maar imker met Carnica's, ook bij mij - in tegenstelling tot bij Piet - nog grote broednesten (voor zover mogelijk dit jaar door de vele honing ook in het broedgedeelte) maar altijd nog zeker 12 ramen broed beslaand '“ en dat is minder dan in andere jaren, ook nog volop darrenaanzet, weer verzegelde HK's en honing in de broednesten. Nog veel dracht in het vooruitzicht. Kortom, een situatie die volledig identiek is aan die binnen en rondom Albert's Buckfast volken.

Ik denk dat drachtomstandigheden en klimaat veel grotere invloed heeft op het gedrag van bijen dan van welk ras zij afkomstig zijn. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de rassen, Buckfasts gebruiken meer wintervoer en zijn vrij zwermtraag, Carnica's komen soms kleiner de winter uit, groeien dan explosief en zetten vaak veel doppen aan, enz..
Maar als de omstandigheden vrijwel identiek zijn dan zullen alle soorten bijen de drachten weten te benutten.

Piet je stelde eerder dat ik commercieel ben ingesteld, niets is minder waar. Ook door mij worden moeren en volkjes weggegeven, alleen de honing verkoop ik (en volgens velen tegen weggeefprijzen). Je betichtte mij eerder van '˜bijen-melken', maar als ik de honing op de volken laat gaan ze alleen maar zwermen wegens plaatsgebrek. En ja, net als Albert, heb ook ik altijd al mijn bijenuitgaven kunnen bekostigen uit de honingopbrengst. Ik hoef er niets op te winnen, maar blijf het leuk vinden wanneer de inkomsten de uitgaven overtreffen.

Piet, het door jou aangehouden en gepromote begin van het bijenjaar voor geheel Nederland op 1 augustus is echt niet juist. Al jaren wordt aan beginnende imkers in mijn omgeving door een bijenteeltleraar 1 augustus als begin van het bijenjaar en begin van de inwintering geleerd. Tot grote ellende mag ik wel zeggen: de volken gaan dan, doordat er ook nog een ruim nectar- en stuifmeelaanbod is, de broednesten vergroten, zetten doppen aan en geven vaak eind augustus weer zwermen. Of stoppen inderdaad met broeden omdat de moer geen ruimte meer heeft voor haar eieren, maar de bijen vliegen nog maanden door en de zgn. winterbijen slijten hierdoor zo dat zij reeds voor de winter dood zijn (want het waren ook geen winterbijen). Of gebruiken het aangeboden wintervoer om broed aan te zetten en als de imker dan eind september zijn volken gaat bekijken en de kasten aan de achterzijde optilt, dan is alle wintervoer verbruikt en kan hij opnieuw gaan voeren.
Kortom, het klakkeloos promoten van 1 augustus als inwinteringsdatum heeft hier in Den Haag e.o. al vaak voor heel veel ellende gezorgd.
Nogmaals: zou veel liever een genuanceerder datum per gebied voor Nederland willen zien. Natuurlijk wel altijd met aandacht voor eventuele langere regenperiodes begin september, in dat geval moet met inwintering hier in mijn omgeving al begin september worden begonnen in plaats van eind september. (En zo zal ieder gebied zijn eigen '˜eigenaardigheden' hebben.)

Mvrgr,
Els
Piet Jager
Contacteer:

Piet je stelde eerder dat ik commercieel ben ingesteld, niets is minder waar. Ook door mij worden moeren en volkjes weggegeven, alleen de honing verkoop ik (en volgens velen tegen weggeefprijzen). Je betichtte mij eerder van '˜bijen-melken', maar als ik de honing op de volken laat gaan ze alleen maar zwermen wegens plaatsgebrek. En ja, net als Albert, heb ook ik altijd al mijn bijenuitgaven kunnen bekostigen uit de honingopbrengst. Ik hoef er niets op te winnen, maar blijf het leuk vinden wanneer de inkomsten de uitgaven overtreffen.
Ja, wat is daarop uw antwoord? 'k Denk dat ik het over honing- en bijenboeren had en natuurlijk: 'Wie de schoen past, trekke hem aan..!'

Mijn vraag is dan nog altijd : "Waarom heb jij (julie,wij) dan nog zoveel volken? Geniet je meer van je hobby als je 13 volken hebt, dan als je maar 3 volken hebt?

Ja, met dertien volken ben je eerder bij je aanhanger, dan met drie volken. Maar is reizen wel altijd noodzakelijk en wenselijk?

!Piet
Piet Jager
Contacteer:

De datum 1 augustus is door onze vroede vaderen uit ervaring, door inzicht en met overleg gekozen. Zij stamt uit de tijd dat er in Nederland nog geen Carnica- en Buckfastvolken waren en de bijenteelt zich hoofdzakelijk op de arme zandgronden afspeelde. De drachtomstandigheden op de arme zandgronden, zowel in Drente als in Brabant verschilden in tijd en plaats niet zoveel. Ook het bijenras was veelal identiek.

Toch hielden de heideimkers zich ogenschijnlijk niet aan deze datum, want zij stonden 10 augustus massaal op onze heidevelden. Op 10 september kwamen ze dan terug... Ogenschijnlijk zei ik, want hun heidevolken werden na thuiskomst aanvankelijk afgezwaveld en later afgesalpeterd.. Zij hadden echter hun opzetters voor het volgende jaar al lang veilig gesteld en op tijd ingewinterd. Nee, die oude imkers waren niet dommer of wijzer dan wij. Hun leefritme werd veelal opgehangen aan verjaardagen van familie of andere belangrijke data.
Ons land is maar klein, de drachtomstandigheden globaal genomen maar matig, vandaar ook het verschil tussen BK-raam en HK-raam. Die keuze is daarop ge-ent en heeft niet voor niets zo'n enorme opgang gemaakt en is bij de meeste imkers nog standaard aanwezig. Meer dan 50% van onze volken is nog bastaard en 21 juni was toen en is nu nog steeds de langste dag. Dat geldt nog steeds voor onze vogels, onze planten en onze insecten, een ecologisch geheel aan plaats en tijd gebonden. Elk jaar zijn de gierzwaluwen op 10 augustus plotseling vertrokken of er nu veel of weinig vliegen zijn. Alles heeft zijn tijd onder de zon, zegt de Prediker. Je moet wel van heel goed huize zijn en heel goede argumenten hebben om de landelijke norm 1 aug. te willen wijzigen, doordat er een paar tijdelijke uitzonderingen op de regel worden geconstateerd.

Zo, dat was dat!

!Piet
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Ja, met dertien volken ben je eerder bij je aanhanger, dan met drie volken. Maar is reizen wel altijd noodzakelijk en wenselijk?
Ja, ik geniet echt van 13 volken, dat "speelt" veel leuker. Hou van het uitproberen van allerlei bedrijfsmethoden. En die aanhanger? Dat was in mijn geval een halve, die was er al ca 15 jaar geleden. Uit de honinginkomsten, de andere helft kwam ten laste van het gezinsbudget. En reizen doe ik alleen naar het fruit.
Plaats reactie