Met het sterkste van beide volken ben ik samen met mijn collega-imker precies 2 weken geleden naar de heide nabij Staverden gereisd.
De vergunning kostte 1,50 Euro plus 1,50 Euro per volk.
De heide is ontzettend droog dit jaar en het is nog maar de vraag of er dit jaar enige opbrengst is.
Vandaag ben ik wezen kijken.
De benedengeplaatste foto geeft de plek aan waar mijn kast staat, nl. in het gele cirkeltje.
Helaas is er slechts een beperkte "paarse gloed" waar te nemen boven de heide.
Vanaf de achterkant van de kasten ziet het er zo uit :
Voor mijn gele kast lagen honderden dode darren. Kwam dit door de warmte en door het slechte honingen van de heide ?
Gelukkig was de bijenactiviteit voor mijn kast behoorlijk groot.
In de kast trof ik gelukkig nog ongeveer 2 ramen voer van mijn vorige dracht aan.
Helaas zag ik ook Varroa mijten op de bijen zitten. Dat wordt dus flink behandelen binnenkort!
Bij 1 van de 2 kasten van mijn collega imker was totaal geen activiteit. Of toch wel, ik zag zowaar een enkel bijtje naar binnen vliegen. Ook hier had de darrenslacht plaatsgevonden, trouwens.
Na inspectie bleek dat het volk compleet "droog" stond. Er was helemaal geen voer meer aanwezig. Wel behoorlijk veel broed!
Ik heb maar een raampje voer van zijn 2e kast in deze kast gehangen.
Hopelijk komt het volk er weer bovenop ...
Dan ook nog even een foto van de bloeiende heide. Er kwam toevallig een bepaald soort wespje voorbij. Hij wou niet stil blijven zitten, maar toch. Hierbij de foto.
En tenslotte : de omgeving is prachtig. Ik was vandaag met vrouw, kind en fietsen. We hebben de bekende witte (en 1 blauwe) pauw van het kasteel gezien.
Weer eens iets anders en zeker de moeite waard, honing of niet !
Thomas
Bijgewerkt door - heidecap op 17/08/2003 20:47:09