Rasgevoeligheid Amerikaans vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Rasgevoeligheid Amerikaans vuilbroed

Bericht door henkv »

Nu het in deze regio onder de imkers de actualiteit van de dag is hoor je veel over Amerikaans vuilbroed. Helaas zijn er hier drie imkers getroffen door deze afschuwelijke bijenziekte. Nu wordt er verteld dat de Buckfast gevoeliger schijt te zijn voor de bacterie als de Carnica of de zwarte bij. De drie geruimde imkers hadden allen bijen van het Buckfastras. De rest van de imkers hier heeft carnica's of zwarte bijen. Twee van de de Buckfast imkers hebben koninginnen betrokken vanuit Denemarken, uiteraard met een gezondheidsverklaring. De ( beginnende ) derde getroffen imker had nauwe contacten met een van eerdergenoemde Buckfast imkers. Dus hier ligt een contactlink. Nu is mij ter oren gekomen dat het Amerikaans vuilbroed in Denemarken onderdrukt wordt met antibiotica, iets wat ik mij niet echt goed kan voorstellen. Een imker uit Limburg is enkele jaren geleden ook getroffen door Amerikaans vuilbroed en ook hij had koninginnen ingevoerd vanuit Denemarken. Is dit toeval? Jaren geleden heb ik wel eens een statistiek gezien over de verdeling van uitbraken bij diverse bijenrassen, maar ik weet niet meer waar ik dat heb gelezen. Zijn Buckfast volken gevoeliger of is het puur toeval?
En weet iemand iets over de bestrijdingsmethode in Denemarken?

Henk Vermeulen.
heidecap
Contacteer:

Re: Rasgevoeligheid Amerikaans vuilbroed

Bericht door heidecap »

Henk, over AVB kan ik niet oordelen, maar ik wil wel graag op een andere manier reageren.
Ik heb 2 volkjes. 1 bastaard en 1 Buckfast (de Buckfast van Albert de Wilde gekregen).
Het bastaardvolk sterft werkelijk van de Varroamijten.
Het Buckfastvolk is nagenoeg mijtenvrij.
Gisteren ben ik weer met de diagnose bogonnen.
Niet erg representatief, gemeten over daadwerkelijk 24 uur, maar het resultaat :
Bastaard : tientallen
Buckfast : NUL
en dit terwijl de mijten een hoogtijperiode meegemaakt zouden moeten hebben.
Eind juni had ik ook al de diagnose vastgesteld en na verloop van een week was de situatie als volgt :
Bastaard : Veel meer dan honderd.
Buckfast : Enkelen (zeker minder dan 10)
Ik zou om deze reden bijna zuinig op mijn Buckfast bijtjes worden.

Thomas
henkv
Imker sinds: 1986
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Bericht door henkv »

Beste Thomas.

Ikzelf ben absoluut geen professor in de bijenkunde, maar ik wil toch even reageren op je verhaaltje over de Varroa mijt al wijk ik dan even af van AVB.
Bij ons op de verenigingsstand hebben we toevallig Buckfast en de afgelopen jaren een redelijke tot grote mijtval. Zelf heb ik Carnica's en toevallig een beperkte mijtval. Nu kan ik dat misschien wel een klein beetje verklaren ( boerenverstand ) Zelf maak ik dikwijls kunstzwermpjes in mei, Ik ben misschien een luie imker maar ik verstoor mijn volken zo weinig mogelijk, en heb een hekel aan elke week mijn kasten open te trekken om op doppen te controleren en daar zijn de bijen mij dankbaar voor. Door het kunstzwermen maken heb ik in het moedervolk een broedstilstand en daardoor ook een beperkte voortplanting van de varroamijt. Bijkomend voordeel, de bijen hebben even geen broed te verzorgen en gaan een andere hobby zoeken, bloemetjes bezoeken. De varroamijten hebben open broed nodig om zich voor te planten en dat is er een aantal weken niet. De kunstzwermpjes hebben nagenoeg, bij mij althans zelden of nooit een grote besmetting . Ik denk niet dat de besmettingsgraad aan een voor ons gangbaar ras ligt maar voornamelijk aan de manier van imkeren en aan de besmettingsdruk in de regio. Ik weet niet welk bestrijdingsmiddel jij gebruikt maar mocht het Apivar zijn dan zullen er waarschijnlijk niet veel mijten vallen. Toch zijn er mog imker die dit middel gebruiken. Maar zoals jij vertelde heb je jou Buckfastvolk van Albert. Ik ken hem niet persoonlijk maar denk dat hij de kneepjes van het vak uitstekend kent. Dus je vergelijkt een misschien wel onbehandeld volk met een zeer goed behandeld volk wat betreft varroamijt. Een vergelijking die voor mij niet helemaal eerlijk is. Een mogelijkheid om een werkelijke vergelijking te maken is volgend jaar beide volken in december te behandelen met ( in Nederland verboden ) oxaalzuur. Maar dan zijn we ruim een jaar verder.

Maar ik wijk af van het onderwerp Amerikaans vuilbroed.

Henk.
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Thomas, je conclusies ten aanzien van het ras zijn denk ik voorbarig. Je houdt geen rekening met de behandeling van de hoofdvolken waaruit jouw volken ontstaan zijn. Het Buckfastvolk is door mij eind december 2002 behandeld met de Varrox oxaalzuurverdamper. Dat heeft voor al mijn volken goede resultaten opgeleverd. In mei van dit jaar heb ik 3 broedloze volken opnieuw zo behandeld, maar het was eigenlijk geen doen. De volken waren te groot en ik kreeg ze nauwelijks de kast in (midden in de nacht bij te hoge temperatuur). Ook de vangst van mijten was minimaal, dus de rest heb ik toen niet meer gedaan.

Vorige week heb ik nog een strook darrenraat bij een in mei niet behandeld volk uitgesneden en gecontroleerd. Ik heb minstens 50 cellen geopend, misschien wel 100, want ik deed het met een oude vork waarvan ik de punten heb aangescherpt (een soort mini-ontzegelvork) en heb ze niet geteld. Het ging mij om de indruk. In al deze cellen vond ik slechts in 1 cel 2 mijten. Dat viel dus ook mee aan het eind van de zomer (3e week augustus).

Over het hychiënisch gedrag van bijen zijn diverse onderzoeken gedaan. Het poetsgedrag van sommige lijkt iets hoger te zijn dan andere (Primorski), maar niet zodanig om maar massaal om die reden over stappen op dat ras. Buckfast scoort daarin gemiddeld niet beter dan andere rassen. Per volk kun je wel verschillen zien door de rassen heen. Men probeert deze eigenschap in te kruisen, zodat er wel meer verschil kan zijn in de toekomst. Zo ver is het echter nog niet. Bovendien is dat niet de enig zaligmakende factor.

De grootste verzender van Buckfastkoninginnen in Denemarken is Keld Brandstrup. Als geen ander weet hij het gevaar van AVB. Daarop wordt constant getest. Ik heb begrepen dat ook de controlerende overheid in Denemarken samen met de imkerbond strenge eisen stelt. Ik had in de jaren 1998 tot 2000 2 koninginnen van hem, die super zachtaardig waren en ook overigens goed. Ze waren beide in het 2e jaar jammer genoeg darrenbroedig. Dit is zijn website:
http://www.buckfast.dk/

Op het Apimondia symposium van oktober 2002 in Celle kwam ook de AVB (AFB) ter sprake. Daarbij werd Deens onderzoek aangehaald, waarin inderdaad zou zijn vastgesteld dat bij sommige Buckfastlijnen de tolerantie voor diverse bijenziekten op een laag pitje staat en daarmee de gevoeligheid voor AVB groter is, terwijl het poetsgedrag nog wel aanwezig is. Dat is dus niet de enige factor, waarop geselecteerd moet worden. Zo wordt bijvoorbeeld de kwaliteit van de werking van de honingfilter in de bijenmaag genoemd. Zie verder:
http://www.planteinfo.dk/bier/tolerance.pdf

Groetend, Albert de Wilde
Plaats reactie