Luie bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hennie Peters
Contacteer:

Luie bijen

Bericht door Hennie Peters »

23 juni heb ik een volkje uit een apidea naar mijn glazen drieramer verhuisd. 11 juli was het voldoende groot om het naar een zesramer te verplaatsen. Ondertussen is het bijna september en zit het volk nog maar op iets meer dan 4 ramen. Deze bijen zijn dus een beetje lui (zouden ze het van mij hebben ?). Ik heb besloten om ze maar te verenigen met een volk in een andere zesramer.
Om op safe te spelen zal ik de afgeschreven moer maar even apart zetten in een apidea totdat ik zeker weet dat de andere moer het kan vinden met haar onderdanen.
Dan komt toch onvermijdelijk het moment dat ik madam moet executeren. Of .... kan ik haar misschien in een apidea kastje onder het bed bewaren om haar volgend jaar nog een kans te geven ? (Sssst, niet tegen mijn vrouw zeggen).
Met andere woorden, is er een mogelijkehid om een moer te overwinteren zonder een compleet volk, of moet ik mijn eerste moer echt, snik, vermorzelen ?

Hennie
dickvanleeuwen
Contacteer:

Re: Luie bijen

Bericht door dickvanleeuwen »

In een drieramer met drie ramen broed, boven een rand voer en daarna nog eens 7 kg suiker, heb ik wel eens een (koningin) volkje de winter doorgekregen.
lamheuv
Contacteer:

Re: Luie bijen

Bericht door lamheuv »

Hallo Hennie,
Vorig jaar hebben we 6 6-ramers met een F1 Buckfast koningin ingewinterd.
Dit jaar zijn ze op Dadantkasten gekomen. 2 Kasten hebben al veel honing voor ons verzameld, 2 kasten hebben goed gehaald en de andere 2 zijn, doordat ze in april/mei te weinig ruimte kregen, gaan zwermen.
Dus naar mijn mening moet het goed kunnen en is het jammer om het volkje te verenigen. Je kunt het in ieder geval proberen om ze in te winteren. Bij ons zijn ze met een gaasbodem en voldoende suiker onder alleen een afdak vlieggat op het oosten gericht de winter in gegaan.
M.vr.gr. Elze Lammerts.
Plaats reactie