Dick, wat ik schreef is juist. Ik slingerde een week of 3 geleden voor het laatst. Toen heb ik alle geheel verzegelde honingkamers afgenomen. Dat was minder, totaal ongeveer 120 kg van die 7 volken. Uit de broedkamers slinger ik alleen om wat ruimte te maken. Ze moeten voldoende over hebben voor zichzelf. Het drachtgewas is een dag of 10 geleden gemaaid. Dan laat ik alles nog een poosje staan om de kwaliteit van de honing optimaal te krijgen. Er was daarna minder dracht en wel goed weer. Dan kunnen ze goed indampen. Dat was dus mijn restant honing. Daarin zit ook nog wel wat onverzegeld tot mijn spijt, maar dat kan bij de laatste keer moeilijk anders. Ik meet ieder vat met de refractometer en de mindere honing voldoet nog ruimschoots aan de minimumnorm.Je hebt vast een rekenfout gemaakt.
Het lijkt een grote opbrengst en dat is het gemiddeld ook wel, maar het was voor het gewas veel te droog. In een echt goed jaar waarin ook af en toe wat regen valt en de temperatuur hoog blijft zijn de opbrengsten veel hoger. Dat heb ik echter nog maar enkele keren gehad in al de jaren dat ik naar luzerne reis. Het is dus een gokgewas, want het wordt ook reglmatig gemaaid, meestal net als het goed weer begint te worden. Ik geef de volken wel veel ruimte, zie onderstaand plaatje van de stand. Het volk zonder honingkamers is kort na deze foto (6 aug.) opgeruimd. Dat was moerloos en het liet zich niet tijdig door mij helpen.
Groetend, Albert

Klik op de foto voor een vergroting.
Bijgewerkt door - wilde op 01/09/2003 23:03:30