Indiasche bij varroa resistent ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
heidecap
Contacteer:

Indiasche bij varroa resistent ?

Bericht door heidecap »

Ergens heb ik toch gelezen dat de Indiasche bij vanwege haar poetsgedrag inmiddels varroa resistent is geworden ?
Kunnen we deze bij hier in Europa niet invoeren ?
Wie kan deze vraag beantwoorden ?

Groeten, Thomas
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Indiasche bij varroa resistent ?

Bericht door LWPisa »

Heidecap,
Ik denk dat onze winters te lang en te nat zijn voor Apis cerana. Deze bij is tropisch net als de rest van het geslacht Apis, alhoewel er cerana-varianten zijn die het van nature uithouden in relatief koude gebieden (noord Afghanistan, voet van de Himalaya.
Onze honingbij is een uitzondering binnen het geslacht met haar aanpassingen aan een koud klimaat. Ik meen dat ze Apis cerana in bijenteeltkundig instituut Oberursel (Du) hebben gehad om experimenten mee te doen (waarbij misschien ook Varroa is overgestapt op onze bij).
Ik denk dat Varroa over 100-200 jaar geen probleem meer is in het noorden, de honingbij heeft genoeg genetische variatie. Maar daar is (en zal) al veel over gezegd (worden) en voor hier en nu geen topic.

groeten, Lennard

Bijgewerkt door - lwpisa op 08/09/2003 10:36:11
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Bericht door henkv »

Beste Thomas.

Je stelt jezelf ( of je mede imkers ) de vraag of we deze restistente bij niet kunnen invoeren in Nedeland zodat we van het Varroa probleem zijn verlost. Maar het is niet ondenkbaar dat we andere problemen binnenhalen die misschien veel erger zijn als de varroamijt. Heb je daar ook wel eens bij stilgestaan. Mijns inziens is de Varroamijt een beheersbaar probleem. Denk maar eens aan de bijenkastkever ( Aethina tumida ), die schijnt alles op te vreten behalve de imker zelf, en die is echt niet komen overvlievgen vanuit Zuid Afrika.

Groetjes Henk.
Romée van der Zee
Contacteer:

Bericht door Romée van der Zee »

Om misverstand te voorkomen, de Apis cerana is een andere soort dan de Apis mellifera. Onderlinge paring, zoals bij bijenrassen is niet mogelijk. Apis ceranavolken zijn kleiner van omvang dan Apis mellifera. Er wordt wel mee geïmkerd. Een groot probleem is dat de plaatselijke imkers zijn overgeschakeld op geïmporteerde Apis m. volken, vanwege de hogere opbrengst. De Apis cerana is daardoor teruggedrongen tot de bergachtige en meest tropische gebieden.
Apis ceranavolken knagen oude raat tot de bodem weg, en vervangen het door nieuwe. Ze produceren minder gif, en zijn terughoudend in hun nestverdediging.
Plaats reactie