Toch niet moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hennie Peters
Contacteer:

Toch niet moerloos

Bericht door Hennie Peters »

Vrijdag 29 augustus heb ik twee zesramers verenigd in een elfraams broedkamer. Dit heb ik gedaan door alle ramen te besproeien met een oplossing van thijmolie in water en ze daarna in de nieuwe kast te hangen. Toen ik de dinsdag daarna voor het eerst weer in de kast keek vond ik geen enkel eitje maar wel een stuk of zes doppen.
De enige conclusie die ik dacht te kunnen trekken was, het volk is moerloos. Nadat ik alle doppen had verwijderd heb ik de kast tot vandaag met rust gelaten.
Vanmorgen ben ik weer eens gaan kijken met de moer uit de andere zesramer. Ik had deze moer zolang in een apidea bewaard. Ze zat al klaar in een nicot kooitje.
Voordat ik de gekooide madam in de broedkamer hing eerst even de broedramen op doppen gecontroleerd. Geen enkele dop meer gevonden, wel eitjes !!!
In een van de broedramen trof ik een grote hoeveelheid eitjes aan. Drie keer alle ramen bekeken maar geen koningin te bespeuren. Ik heb de reservemadam maar in mijn borstzakje laten zitten en ben hulptroepen gaan halen. Een bevriende imker die vergeten was zijn leesbril mee te nemen had haar binnen een paar minuten te pakken. Zou ik misschien zo'n bril nodig hebben ?
Wat kunnen we hier nu van leren ?
Waarom zes doppen in september ?
Waarom heeft deze moer zich verstopt en gedurende een week geen eieren meer gelegd ?

Hennie
wendy
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Toch niet moerloos

Bericht door wendy »

dag Hennie,
Heb je allebei de koninginnen erin gelaten toen je ze verenigd hebt?
Zo ja dan....
Misschien is een van de twee gesneuveld en heeft haar volk de doppen aangezet.
Wellicht omdat ze de andere koningin nog niet geaccepteerd hebben???of niet "geroken"?
Het is maar gissen hoor.

Of door de vereniging in het najaar en de thijmolie is de natuurlijke harmonie dusdanig verstoord dat er ook ver( of ge-) stoord gereageerd wordt.
Ook dit is gissen van me.

Wendy
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Wendy,

Ik had de overgebleven moer in een apidea gezet met een paar honderd bijen. Ondertussen zit ze weer in een drieramer. Als het mooie weer nog een poosje aanhoudt kan ik ze misschien daarin wel laten overwinteren.
Twee koninginnen in een volk daar begin ik niet aan. Degene met de meeste vechtlust hoeft niet de "beste" te zijn.
Mogelijk hebben ze de koningin na het verenigen niet meer geroken door de hoeveelheid thijmolie die ik heb gebruikt. Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Maar zoals je al schreef, het blijft gissen.

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, zo verenig ik ook wel eens in de zomer. Dan gebruik ik limonadesiroop. Een flinke scheut in de bloemenspuit en alles benevelen. Meestal gaat het goed. Dat het volk de koningin niet zou ruiken is denk ik niet zo waarschijnlijk. Door de thijmlucht is er gewoon een soort time-out ontstaan. Toen die over was ging het leggen weer door. De moer behoeft niet door het volk '˜geroken' te worden om te kunnen leggen. Daar zijn slechts gepoetste cellen van een broednest voor nodig. Mogelijk heeft ze wel wat gelegd, maar weinig, zodat je die eitjes over het hoofd zag. De doppen zijn misschien een reactie op de verstoring van de vereniging. Elders beschreef ik kortgeleden ook zoiets. De verstoring bij mij duurde wel veel langer en was anders van aard. Waarschijnlijk zouden ze die 6 doppen hebben afgebeten, maar dat zul je nooit meer weten. Mijn bemoeizucht gaat ook dikwijls op die manier. Ik houd van opschieten als ik zelf vind dat het OK is. De bijen hebben een '˜eigen wijsheid' die onze eigenwijsheid te boven gaat!:D
Groetend, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 06/09/2003 21:44:34
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Mijn bemoeizucht gaat ook dikwijls op die manier. Ik houd van opschieten als ik zelf vind dat het OK is. De bijen hebben een '˜eigen wijsheid' die onze eigenwijsheid te boven gaat!:D
Groetend, Albert
Nu ja Albert bijen weten het toch veeeeel beter. Duurt een tijdje voordat je (ik) daar achter kwam. :)
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Hans,
Wat is dan de waarde van de reacties?

A-3
Plaats reactie