Gaat uw volk ook zo hard achteruit ?
Moderator: Hans van der Post.
Gaat uw volk ook zo hard achteruit ?
Momenteel heb ik 2 volkjes : 1 Buckfastvolk en 1 mengelmoesvolk.
Het mengelmoesvolk was tot voor kort verreweg het grootste.
Twee weken geleden ben ik begonnen met een mierezuurbehandeling.
Bij het mengelmoesvolk vielen er veel meer mijten dan bij het Buckfastvolk, hoewel er daar inmiddels gelukkig ook een hoop doden en gewonden te bewonderen zijn.
Toen, 2 weken geleden viel me eigenlijk al op dat het bastaardvolk in kracht afnam.
Vandaag heb ik weer gekeken en het volk is naar mijn schatting nog slechts 25% van wat het in juli was.
Is dit normaal i.v.m. het einde van de zomer(dracht) of heet dit met varroa-besmetting te maken ?
Verder denk ik dat ik nu snel moet inwinteren op 1 broedkamer i.p.v. 2....
Thomas
Bijgewerkt door - heidecap op 07/09/2003 22:05:58
Het mengelmoesvolk was tot voor kort verreweg het grootste.
Twee weken geleden ben ik begonnen met een mierezuurbehandeling.
Bij het mengelmoesvolk vielen er veel meer mijten dan bij het Buckfastvolk, hoewel er daar inmiddels gelukkig ook een hoop doden en gewonden te bewonderen zijn.
Toen, 2 weken geleden viel me eigenlijk al op dat het bastaardvolk in kracht afnam.
Vandaag heb ik weer gekeken en het volk is naar mijn schatting nog slechts 25% van wat het in juli was.
Is dit normaal i.v.m. het einde van de zomer(dracht) of heet dit met varroa-besmetting te maken ?
Verder denk ik dat ik nu snel moet inwinteren op 1 broedkamer i.p.v. 2....
Thomas
Bijgewerkt door - heidecap op 07/09/2003 22:05:58
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Gaat uw volk ook zo hard achteruit ?
Thomas, dat het volk nog slechts 25% uitmaakt van wat het 6 weken geleden was, is niet normaal voor deze tijd. Dat het wat kleiner is wél. Adri suggereert dat de leeftijd van de koningin ermee te maken heeft. Dat is toch minder aannemelijk bij deze mate van achteruitgang. Oude moeren kunnen uitstekend zijn en jonge slecht. Als de moer het volk niet goed beviel zouden ze die omstreeks half augustus hebben getracht te wisselen. Heb je toen nog (enkele) doppen in het volk gezien? Zo ja, dan had je die beter kunnen laten zitten.
Ik vermoed dat de varroa de aanleiding is voor verzwakking van het volk, waarbij ook andere (negatieve) factoren de kans krijgen een rol te gaan spelen. Na de bestrijding moeten ze eerst weer wat op gang komen en dat is in het najaar niet meer goed zichtbaar. Ik hoop dat het volk het overleeft, maar veel meer dan voldoende voeren en varroa bestrijden kun je niet doen.
Ik heb zelf nu ook zo'n volk. Het heeft nog wel enkele tientallen kilogrammen honing gegeven in de zomer, maar nu is het sterk aan het verkleinen. Ze bezetten zelfs niet meer alle ramen in de 2e broedkamer. Dat is een veeg teken. Het volk is moergoed: er is broed in alle stadia en ze hebben circa 6 kg honingvoorraad en veel stuifmeel. Ik ben het al aan het bijvoeren, maar ook de opname van suikerwater gaat te traag. Ze hebben gewoon te weinig bijen. Ze hebben een jonge Buckfast F1 moer van dit jaar en de gehele zomer geen doppen gemaakt.
Ook vorig jaar had ik iets dergelijks met 1 volk. Dat volk liet in het najaar zelfs een deel van het broed in de steek, omdat het niet meer onderhouden kon worden. Ze hebben het voorjaar niet gehaald. Alle andere volken overigens wél.
Het is te hopen dat de sterfte onder de bijenvolken van vorige winter zich niet nog eens enigszins zal herhalen, ondanks de betere varroa-aanpak. Ik ben benieuwd naar ervaringen van imkers die geheel niet bestrijden.
Groetend, Albert
Ik vermoed dat de varroa de aanleiding is voor verzwakking van het volk, waarbij ook andere (negatieve) factoren de kans krijgen een rol te gaan spelen. Na de bestrijding moeten ze eerst weer wat op gang komen en dat is in het najaar niet meer goed zichtbaar. Ik hoop dat het volk het overleeft, maar veel meer dan voldoende voeren en varroa bestrijden kun je niet doen.
Ik heb zelf nu ook zo'n volk. Het heeft nog wel enkele tientallen kilogrammen honing gegeven in de zomer, maar nu is het sterk aan het verkleinen. Ze bezetten zelfs niet meer alle ramen in de 2e broedkamer. Dat is een veeg teken. Het volk is moergoed: er is broed in alle stadia en ze hebben circa 6 kg honingvoorraad en veel stuifmeel. Ik ben het al aan het bijvoeren, maar ook de opname van suikerwater gaat te traag. Ze hebben gewoon te weinig bijen. Ze hebben een jonge Buckfast F1 moer van dit jaar en de gehele zomer geen doppen gemaakt.
Ook vorig jaar had ik iets dergelijks met 1 volk. Dat volk liet in het najaar zelfs een deel van het broed in de steek, omdat het niet meer onderhouden kon worden. Ze hebben het voorjaar niet gehaald. Alle andere volken overigens wél.
Het is te hopen dat de sterfte onder de bijenvolken van vorige winter zich niet nog eens enigszins zal herhalen, ondanks de betere varroa-aanpak. Ik ben benieuwd naar ervaringen van imkers die geheel niet bestrijden.
Groetend, Albert
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Albert en Thomas,
Deze verschijnselen had ik ook bij een aantal bijenvolken een jaar geleden.
Wil je niet veronrusten maar in het voorjaar waren bij mij nog drie van veertien over.
Het leek wel of ze wegsmeulden. Inderaad de opname van het suikerwater/inversuiker gaat traag alsof ze het niet willen.
Bij Thomas kan natuurlijk ook het reizen naar de heide een rol spelen. Daar zal door gebrek aan dracht de broedtoestand ook sterk zijn afgenomen waardor nu er minder bijen zijn.
Hans.
Deze verschijnselen had ik ook bij een aantal bijenvolken een jaar geleden.
Wil je niet veronrusten maar in het voorjaar waren bij mij nog drie van veertien over.
Het leek wel of ze wegsmeulden. Inderaad de opname van het suikerwater/inversuiker gaat traag alsof ze het niet willen.
Bij Thomas kan natuurlijk ook het reizen naar de heide een rol spelen. Daar zal door gebrek aan dracht de broedtoestand ook sterk zijn afgenomen waardor nu er minder bijen zijn.
Hans.
Hans, goed dat je er over begint. Het erizen naar de heide zou in theorie kunnen meespelen, maar op de heide was 1 van de volken van mijn maat-imker wel heel erg gereduceerd.
Inmiddels na enkele weken thuis gaat het bij hem weer redelijk best.
Ik neig meer naar de varroa besmetting. Die is best enorm te noemen.
Ik wil flink bestrijden. Desnoods een tweede keer na het voeren.
Is het in mijn geval zinvoller om het volk in te winteren op 1 broedkamer ?
Groeten, Thomas
Inmiddels na enkele weken thuis gaat het bij hem weer redelijk best.
Ik neig meer naar de varroa besmetting. Die is best enorm te noemen.
Ik wil flink bestrijden. Desnoods een tweede keer na het voeren.
Is het in mijn geval zinvoller om het volk in te winteren op 1 broedkamer ?
Groeten, Thomas
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Thomas als het volk niet meer dan acht raten broed heeft zou in het op een bak overwinteren.
Hans
Hans
8 raten, Hans ?
Het waren er een maand geleden ruim meer dan 10.
Nu nog hooguit een miezerig raampje!
Thomas
Het waren er een maand geleden ruim meer dan 10.
Nu nog hooguit een miezerig raampje!
Thomas
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Nu zet dan maar uit je hoofd dat dit nog een volk wordt. Zorg dat het volkje op vier ramen zit waar voldoende voer inzit. Gebruik sluitramen. Haal de rest maar weg ander gaan die schimmelen.
Verenig het volkje niet! Het lijkt wel de zelfde verschijnselen te hebben als bij mij vorig jaar.
Hans
Verenig het volkje niet! Het lijkt wel de zelfde verschijnselen te hebben als bij mij vorig jaar.
Hans
Ik heb vandaag de bovenbak verwijderd.
In de varroa-lade lagen weer tientallen dode mijten, gevallen in 1 dag.
Ook in het volk zag ik op menige bij nog steeds mijten rondlopen. Helaas ook diverse verminkte jonge bijtjes. De besmetting is zwaar geweest. Ik denk dat ik nog maar een keer met mierezuur ga bestrijden en overweeg zelfs 2 verdampers in de kast te hangen.
Is de verwijderde bovenkast nu wel varroa-vrij ? iv.m. gebruik volgend jaar ...?
Thomas
In de varroa-lade lagen weer tientallen dode mijten, gevallen in 1 dag.
Ook in het volk zag ik op menige bij nog steeds mijten rondlopen. Helaas ook diverse verminkte jonge bijtjes. De besmetting is zwaar geweest. Ik denk dat ik nog maar een keer met mierezuur ga bestrijden en overweeg zelfs 2 verdampers in de kast te hangen.
Is de verwijderde bovenkast nu wel varroa-vrij ? iv.m. gebruik volgend jaar ...?
Thomas