Hoornaar

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Patty
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 sep 2003, 16:19
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Hoornaar

Bericht door Patty » zo 14 sep 2003, 16:33

Beste mensen,
Hier een vraagje van een leek:
Vorige week is mijn zoontje van anderhalf gestoken door een wesp tijdens onze vakantie in Frankrijk. Iedere avond kwamen die wespen te voorschijn uit het houten plafond in het toiletgebouw. Ze zijn erg groot, zeker 2.5 a 3 cm. Ze zijn bruin met oker geel.Hun vleugels waren bruin, vrij smal en lang en stonden af van hun lijf. Het lijf bestond uit twee losse delen. Maar ieder deel was zo groot dat het leek of er twee wespen aan elkaar zaten. Ik ben zo benieuwd hoe dit soort wespen heet en of een steek ( meestal is een tweede steek gevaarlijk, toch? ) erg gevaarlijk is. Ik heb zulke wespen nog nooit gezien.

Patty

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaar

Bericht door Frans vanTongeren » zo 14 sep 2003, 17:04

Dag Patty,
De wespen zullen wel op het licht zijn afgekomen in het toiletgebouw.
Doorgaans vliegen wespen niet in de avond.
Voor een mens die niet allergisch is voor wespen en bijengif, is de steek wel vervelend maar niet levensbedreigend.
Kinderen krijgen zelden of nooit te maken met een dodelijke afloop; dat is eerder weggelegd voor ouderen met een wat zwak/niet soepel bloedvatenstelsel.
De wespen zijn waarschijnlijk hoornaars geweest.
Ze staan bekend om hun gevaarlijk uiterlijk, maar hebben een vriendelijke geaardheid.
Wellicht zat die reuzegrote wesp klem bij uw kindje;uit afweer geven ze dan een steek; vermoedelijk zal de wesp geen aanval hebben ingezet.

Macro
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 19:37
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Macro » zo 14 sep 2003, 17:22

Wat een toeval ik plaats net een onderwerp over een hoornaar die ik vandaag gezien heb.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2458

Wat jammer om te horen dat je er zo'n rare ervaring mee hebt gehad. De wesp zijn steek is zwakker dan die van een honingbij maar kan pijnlijker zijn. De wesp doet echter uit zich zelf zoals Frans zegt bijna nooit wat. Dat de wespen uit het plafond kwamen doet me vermoeden dat ze daar een nest hebben. De onmiddelijke nabijheid van dat nest zullen ze met hand en tand verdedigen. Ik hoop dat je het de wesp niet te zwaar aanrekend je zoontje te hebben gestoken. Gevaarlijk is zo'n steek bijna nooit. Toch is het handig om gezien de leeftijd van je zoontje even te kijken hoe het zich ontwikkeld. Je zegt dat het vorige week is gebeurt dus afgezien van een plek en wat jeuk zou hij er nu verder geen last meer van moeten hebben.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door wilde » zo 14 sep 2003, 20:49

Iedere avond kwamen die wespen te voorschijn uit het houten plafond in het toiletgebouw. Ze zijn erg groot, zeker 2.5 a 3 cm. Ze zijn bruin met oker geel.
Hoornaars hebben de gewoonte om ook 's avonds, in het donker, actief te zijn. Daarom vliegen ze nog al eens verlichte ruimten binnen. Gewone wespen en bijen vliegen na de schemering niet meer.

Zie ook http://www.ahw.dds.nl/indexwespen.html

Groetend, Albert de Wilde



Bijgewerkt door - wilde op 14/09/2003 20:53:28

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door J A Verwijmeren » zo 14 sep 2003, 22:02

Ik kan die hoornaar niet zo waarderen.
Daar ik op een dracht in de biesbosch stond met 8 volken die behoorlijk vlogen zag ik meerdere hoornaars vliegen, ze kwamen om voedsel te halen. Een van hen was zo onverstandig om op de vliegplank te landen, en daar werd hij aangevallen door zeker zes bijen.
Het was een hele worsteling en toch kon hij ternauwernood ontsnappen.
Enigzins moeilijk kon hij nog vliegen om naar 10 meter op de grond te dalen.
Een andere hoornaar vloog voor de kasten langs en greep uit de vlucht een van de tuiskomende bijen, al waar hij zich mee uit de voeten maakten.
Drie andere hoornaars zochten naar bijen die voor de kast lagen.
Ik ben blij dat ik mijn bijen weer thuis heb staan, kunnen ze niets meer stelen.

Jack

Macro
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 19:37
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Macro » zo 14 sep 2003, 22:54

De hoornaar doet waar hij goed in is andere insecten vangen om aan de larven te voeren. De volwassen dieren leven van nectar. De koningin wordt gevoerd door de larven die een afscheiding produceren ook de werkers eten hiervan. Voor een imker zijn hoornaars in grote getalen een plaag. De bijenkasten zijn een aantrekkelijk doelwit vooral de zwaarbeladen bijen die terug komen vormen een makkelijke prooi.

De bijen zullen zich verdedigen maar hun steek is nutteloos en glijd af op het glade pantser van de hoornaar. Daardoor gebruiken ze een andere techniek. Ze smoren de hoornaar met zijn allen en produceren zo warmte. De maximale temperatuur die de hoornaar kan verdragen ligt lager dan die van de bijen. Ze koken hem dus letterlijk dood.

De hoornaar is in Nederland een beschermd dier. Jarenlange bestrijding in Europa hebben hem zeldzaam gemaakt. De grote van de wesp zijn uiterlijk en de aanzienlijke schade die het dier aan bijenvolken kan aanrichten hebben hem geen goed gedaan. Toch is het een prachtig insect dat zijn plaats heeft in de natuur. De warme zomer die we achter de rug hebben is zeer gunstig voor hoornaars waardoor er mischien weer wat meer van komen. Ik hoop dat imkers mochten ze ermee in aanraking komen liever hun kasten verplaatsen dan de wesp te bestrijden.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaar

Bericht door Frans vanTongeren » ma 15 sep 2003, 00:07

Je overdrijft Macro!
Bij mijn weten is een hoornaarvolk niet groter dan 300 wespen en pakken ze hooguit 10 bijen per dag om te kunnen voortbestaan.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door wilde » ma 15 sep 2003, 10:04

Voor een imker zijn hoornaars in grote getalen een plaag.
Naamloze deelnemer: je suggereert dat hoornaars meer een plaag zouden zijn voor bijenvolken dan gewone wespen. Dat is is onzin. Ze hebben hetzelfde gedrag. Ze halen dode en afgevlogen bijen op en gebruiken het eiwitrijke borststuk voor hun broed. Het zijn echte opruimers in de natuur. Soms pakken ze een nog levende oude bij. Daar is niet zo veel aan verloren. Een koolmezenpaar met jongen, dat gedurende een paar weken iedere dag enkele honderden vitale bijen van de vliegplank grist is vele malen schadelijker.

In het algemeen:
als je hier wat wilt zeggen hebt is het prettiger voor andere deelnemers als je ook een naam hebt.

Frans, een hoornaarnest kan veel omvangrijker zijn dan 300 exemplaren.
Groetend, Albert

Patty
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 sep 2003, 16:19
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Patty » ma 15 sep 2003, 14:21

Bedankt voor jullie reakties, ik ben weer gerustgesteld. Door jullie enthousiasme voor deze beesten ga ik ze toch met andere ogen bekijken. Ik zag ze altijd als gevaarlijke beesten die er op uit waren je te steken. Het is bij mijn zoontje gebleven bij een dikke hand. Die dag had hij wel veel pijn, een soort aanzwellende krampen. Gelukkig is de steek dus niet zo gevaarlijk. Je hoort wel eens van die verhalen over benauwdheid en shock.Hij had de wesp waarschijnlijk van de grond geraapt, want later zag ik dat de wesp daar nog rondliep.

Macro
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 19:37
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Macro » ma 15 sep 2003, 17:21

Je overdrijft Macro!
Bij mijn weten is een hoornaarvolk niet groter dan 300 wespen en pakken ze hooguit 10 bijen per dag om te kunnen voortbestaan.

Frans vanTongeren
Mijn informatie komt uit een documontaire uitgezonden door National Geographic. Daarin wordt een hoornaar koningin in Israel gevolgt van het starten van de kolonie tot de uiteindelijke teloorgang. In de documontaire komt ook een stukje voor van een imker die zijn bijna lege ramen laat zien. De imker is deze roof zat een verdelgd de hoornaars met een stuk vergiftigd vlees.
je suggereert dat hoornaars meer een plaag zouden zijn voor bijenvolken dan gewone wespen.

Albert
Ehm? waar heb ik het in deze hoornaar thread over gewone wespen? Ik heb een paar keer het woord wesp inplaats van hoornaar gebruikt omdat hoornaars wespen zijn dat was misschien wat ongelukkig gekozen. Ik ben geen imker en of de een meer lastig zou zijn dan de andere zou ik niet weten.
In het algemeen: als je hier wat wilt zeggen hebt is het prettiger voor andere deelnemers als je ook een naam hebt.
Als ik Macro als naam kies is dat mijn naam. Ik had ook Pietje Puk kunnen nemen niemand die het kan kontroleren. Je zegt wel ik ben Albert en in jouw geval zal dat wel zo zijn maar wie zegt me of dat waar is en wat zou ik aan die informatie hebben? Feit is dat als ik me hier aanmeld op het forum ik mijn naam zelf mag kiezen. Op de meeste forums worden andere namen gebruikt vaak nog veel vreemder dan Macro.
Als niet imker zie je mij dan ook niet buiten het wespen, hommels, en verwante insecten gedeelte. Aangezien het mij vooral om insecten in algemeenheid gaat en deze thread een aantal zeer leuke en interesante onderwerpen bied. Het wel of niet opgeven van de eigen naam zie ik als onberanglijk het gaat tenslotte toch om de verhalen en vragen van de mensen? Of zijn die toevoegingen opeens van geen waarde omdat iemand voor wat privacy kiest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten