te laat voederen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

liamdewolf
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 okt 2003, 15:21
Locatie: Belgium
Contacteer:

te laat voederen

Bericht door liamdewolf » di 07 okt 2003, 08:19

ik ben door omstandigheden te laat met voederen.
mag ik dit nog doen?
groetjes willy

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Els Kleijnendorst » di 07 okt 2003, 12:07

Natuurlijk kan je de bijen nog hun wintervoer geven Willy. De opname gaat wat trager door de lage buitentemperatuur, indampen door de bijen wordt ook moeizamer. Maar ze van honger laten omkomen is het alternatief en neem aan dat je dat niet wilt.
Leg in ieder geval wat isolerend materiaal over de voerbakken heen, dat scheelt al iets.
Mvrgr, Els (die ook door omstandigheden op 1 stand pas afgelopen zondag begonnen is met voeren, maar heb wel de vele honing maar aan de bijen gelaten).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Hans van der Post. » di 07 okt 2003, 12:07

Je mag natuurlijk altijd voeren! Of de bijen hiermee uit de voeten kunnen is maar de vraag!
Als te temp. lagen dan 15 c. komt wordt het moeilijk voor het bijenvolk om in te dampen en te verzegelen.

Als het voedsel = suikerwater in de cellen niet wordt/kan verzegeld gaat het in de loop van de winter gisten.
Neem aan dat er nog wel voedsel = honing in de raten zit. Je kan een dikke plak(twee kg) apifonda op de raten leggen of twee kg borstplaat.

Het volk naar binnen halen zoals elders wordt geopperd zou ik niet doen. Die storing heeft ook weer meer opname van voedsel.
In het verleden werd dit wel gedaan met korven die zijn wel gemakkelijk te vervoeren.
Hans

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Hennie Peters » di 07 okt 2003, 13:09

Die storing heeft ook weer meer opname van voedsel.
Hans,

Is dit het enige bezwaar tegen binnen voeren ?
Als je voor die paar kilo's suiker een bijenvolk wilt riskeren dan lijkt dit op hollandse zuinigheid. [^]

Wat kan er nog meer mis gaan ?

Hennie

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 okt 2003, 13:09

Hans, dat dikke plak apifonda/borstplaat wil jij er de hele winter op laten liggen????

J.P.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door maartenkleijne » di 07 okt 2003, 14:34

Je kan ook nu een beetje voeren. En dan eind januari de borstplaat van Hans erop leggen. Het merendeel van de winetrvoeding wordt pas verbruikt na de eerste reinigingsvlucht als de bijen weer een broednest beginnen te bouwen.

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Minne Bonnema. » di 07 okt 2003, 23:02

Van de imker waarvan ik ooit mijn bijenlessen kreeg, leerde ons op de bijencurses, dat 15 oktober de uiterste datum was van afvoeren.
Maar hij (ook ik ) gebruikten dan voerbakken met een inhoud van 5 ltr, die pasten op de plaats van twee Bk ramen. Twee Bk ramen verwijderen op deze plaats de voerbak, het kleedje er over en het voer zat vlak bij het volk.
Nooit geen moeilijkheden dat ze het niet op wilden nemen vanwege de reeds lagere temperaturen die er begin oktober kunnen heersen.
Als de bijen hun tweede bak suikerwater leeg hadden,werd deze omgekeerd en diende als sluitblok.
Daarmee wil ik niet beweren dat een late voerdatum goed of beter is.
Als de dracht het toelaat, tijdig een volk zijn voorraad laten opslaan is toch wel aan te bevelen.
Minne.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door kole.amj » wo 08 okt 2003, 10:36

Minne,

Bedoel je dat je het best invoert als er nog wat late dracht is?

Groet,
A-3

Minne Bonnema.
Berichten: 252
Lid geworden op: za 06 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Minne Bonnema. » wo 08 okt 2003, 15:15

Adri,
Met de zin:"als de dracht het toelaat" bedoel ik bijvoorbeeld, als je de zeeaster dracht benut en je wilt dit ook nog slingeren dan is er de mogelijkheid niet om het volk vroeg hun wintervoorraad te geven.
Trouwens het invoeren met wat late dracht is zeer gunstig, de volken zijn dan druk bezig en dit voorkomt roverij.
Minne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: te laat voederen

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 okt 2003, 17:04

Hans, Is dit het enige bezwaar tegen binnen voeren ?
Als je voor die paar kilo's suiker een bijenvolk wilt riskeren dan lijkt dit op hollandse zuinigheid. [^]
Wat kan er nog meer mis gaan ? Hennie
Oorspronkelijk geplaatst door hennep
Zoals ik al zei de storing! Is dit eenmalig dan is het geen probleem. Als bijen voedsel opnemen gaan ze meer verbruiken ze worden "wakker" de bloedsuikerspiegel stijgt ze worden achtiever. Daardoor ook meer afvalstoffen. De endeldarm van de bij is rekbaar maar er komt een einde aan. Ze kunnen/moeten soms drie maanden binnen zitten door dat de temp. lager dan 8 graden is.
Daarna moet het volk naar buiten[:o)]
Het heeft dus niets te maken met die paar kilo suiker.:D
Maarten Kleijne geeft een goede tip; " Pas in januari de borstplaat op het volk"
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten