'Parkietje'/zijdeplant

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: 'Parkietje'/zijdeplant

Bericht door maartenkleijne »

Bedankt Piet, voor de informatie.

JP, ik heb ook geen ervaring met zaaien van zijdeplant, behalve dat gezegd wordt dat het in ons klimaat niet makkelijk is.
Even een paar vuistregels voor het zaaien of kiemen van inheemse planten:
-grote zaden zoals kruisbloemigen of korenbloem hebben de neiging de winter door te brengen als voorkiem of kiemplantje. Degenen die niet kiemen -en niet door vogels of muizen worden verschalkt- kunnen daarna nog jaren blijven liggen om plots alsnog te kiemen. Deze zaaien we dus zodra ze rijp zijn, of we bewaren ze tot na de winter als we de bloeitijd willen beinvloeden.
-kleine zaden zoals kamille of helmkruid blijven liggen waar ze vallen en kiemen als het warm wordt in het voorjaar, of op enig geschikt moment na het voorjaar.
-veel van onze tuinplanten -zoals de zijdeplant-parkieten- zijn zuidelijk en vragen om meer warmte en droogte om te kunen kiemen. Daarom is het vaak goed om ze binnen of in een bak voor te trekken, waarbij temp. en vochtigheid onder controle zijn.

De asclepia is een zuidelijke plant met zijdezacht, zilverwit pluis aan relatief kleine zaadjes. Dit pluis dient niet alleen voor windtransport, maar ook om het op een droge kale plek aan de grond te plakken met de ochtenddauw. Dit soort planten kiemt slecht binnen begroeiing. De kiemplantjes zijn heel teer en kunnen slecht tegen schimmels, slakken, oorwurmen, etc.. Ze kunnen alleen goed tegen droogte. Als ze eenmaal groot zijn kunnen tegen alles en zijn zelfs in ons natte klimaat tegen alles opgewassen.

Ik heb zelf nog 1 'parkietje' hangen en ben van plan de zaadjes als volgt te behandelen. Zaaien in een ondiepe bak in rozenaarde -met rivierklei en humus-, nat maken na het zaaien, zodat de zaadjes bovenop de aarde vastplakken, in de winter niet te nat laten worden, zonodig nu en dan droog zetten onder afdak. Zoda de voorjaarszon komt: vol in de zon op balkon zetten en droog laten. Als de kiemplantjes verschijnen licht vochtig houden en zodra ze opneembaar zijn
apart oppotten en vervolgens uitplanten zodra ze groot genoeg zijn en het buiten redelijk droog is. Ik zal je laten weten hoe het afloopt. zoals Piet zegt: het is een hele
goede drachtplant. Ik had van de zomer 1 stek in een bak op het balkon, 1 bloem eraan, heerlijk ruiken en vol met bijen!
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: 'Parkietje'/zijdeplant

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Piet, Maarten en A.

Piet, ik wist natuurlijk niet dat je in Burgum was. Natuurlijk kom jij weer in Burgum en ik houd me dan aanbevolen voor stekken, (mocht mijn hele zaadexperiment mislukken).

Overigens Maarten is je bovenstaande catergorisch artikeltje van typen planten met karakteristieke zaden en de bijbehorende kiemingen heel aardig te noemen. Zelf bedacht???
Dit komt mij wel wat typisch voor:
maar ook om het op een droge kale plek aan de grond te plakken met de ochtenddauw.
Overigens heb ik ook even een zaadje met pluisje naar beneden laten dwarrelen. Zacht landde het zaadje op de vloerbedekking.

Verder had ik ook al gedacht aan een bepaald experimentje Piet. Zaden verlangen een karakteristieke 'chilling temperture'. Van de meeste zaden is deze exacte temperatuur waarop een koude behandeling dient worden afgestemd niet precies voorhanden. Door trial and error is daar achter te komen. Overigens zijn chilling tempertures belangrijk voor teeltbedrijven en wetenschappelkijke instituten Voor amateurs speelt het een minder belangrijke rol. Dat houd natuurlijk niet in dat zaden die een koude behandeling nodig hebben dit niet krijgen bij amateurs.
Mijn ervaring is door onbekende zaden gewoon in de schuur te leggen waar regen en wind geen, maar koude wel invloed hebben het beste gaat. In het voorjaar zaai ik dan de zaden uit. Ik zaai ook wel eens terplaatse in het najaar.

Zoals jij Piet het ongeveer voorstelt had ik hetzelf ook ingedachte.

Wat heb ik gedaan? Ik heb de zaadjes verdeelt van 1 parkietje in drie koffiefilters en een mok. In totaal leverde mijn parkietje 4 x 28 zaadjes. Enkele pluisjes aan sommige zaadjes waren nog niet helemaal volgroeid. Ik neem aan dat het zaad ook nog niet volgroeid was, omdat deze ook wat kleiner waren dan de rest. Toch heb ik ze meegnomen in mijn experiment.
Verder heb ik op de koffiefilters geschreven:
1: studeerkamer (blijven de hele winter in de studeerkamer bij gemiddeld 20 graden)
2: (voormalig) geitenhok (buitentemperatuur)
3: friezer (tja wat voor temperatuur zal dat zijn, min-zoveel)

De 28 zaadjes in de mok (4) zijn voor binnen en buiten.
De zaadjes ga ik nu al zaaien. 10 ga ik zaaien in aarde in de studeerkamer. 8 ga ik op natte watten leggen en 10 ga ik buiten uitzaaien.

Verder stop ik de zaadjes van filterzakje 1 pas in het voorjaar in de grond. De helft binnen de helft buiten.

De zaadjes van filterzakje 2 stop ik pas in het voorjaar in de grond. De helft binnen de helft buiten.

De zaadjes van filterzakje 3 stop ik nadat ze drie weken in de friezer hebben gelegen (gewoon in het filterzakje) pas in de grond. 5 binnen, 5 binnen op watten 10 buiten in het najaar en 8 pas in het voorjaar buiten. Ik sla de zaadjes die in het voorjaar er inkomen op in een vorstvrije, maar verder koele bijkeuken.

Goed ik houd jullie op de hoogte.

J.P.
Plaats reactie