Versleten bijen/verkeerde theorie
Astrid Schoots schreef onlangs:
Behalve de invloed van een nieuwe moer, kan de donkerder najaarskleur volgens mij ook komen door slijtage. De oude korterlevende ('zomer')bijen zijn met hun laatste haalrondjes bezig en hebben haast geen haar meer op het chitine-pantser. Je ziet dat ook wel bij rovende bijen
Ik vraag mij af of die bijen werkelijk hun haartjes kwijt zijn !
Toen ik in het najaar werd getracteerd op drie darrenbroedige volken heb ik de raampjes. stuk voor stuk, een uurtje buiten gehangen.
De bijen hebben drie dagen nodig gehad om de boel leeg te likken en het viel me op dat al die werksters er zwart als de nacht uit gingen zien.
Dat is volgens mij te verklaren aan een teveel aan nattigheid.
Ze bestormen de raten als rovers en zuigen de cellen leeg als vloeipapier een inktvlek (ben van 1941). Door hun haast gaan ze wat ruw en versneld te werk en likken niet alles netjes schoon. Hun haartjes worden nat en het is als bij pasgeboren kuikens...:
Een zielig gezicht. Later drogen de kuikenpluisjes op en de mini-kip ziet er dan wollig en aaibaar uit.
Volgens mij is dat bij de bijen ook zo.
De haartjes zijn volgens mij niet versleten.
Een..hoe kijkt u er tegenaan?
versleten bijen/verkeerde theorie
Moderator: Hans van der Post.
-
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: versleten bijen/verkeerde theorie
Nu Frans je zou eens met een loep moeten kijken dan zie je inderdaad............... de bijen zijn kaal. Ook ik laat wel eens een raam voer door bijen leeg halen. Dit voorjaar had ik heel veel voer over[Oops!] door wat verdwenen volken. Ik heb het 50 mrt. van de stand neer gezet. Van een volk wat bijen vanaf de vliegplank op een raat laten lopen en dit bij de andere raten voer neer gezet.Versleten bijen/verkeerde theorie
Ze bestormen de raten als rovers en zuigen de cellen leeg als vloeipapier een inktvlek (ben van 1941). Door hun haast gaan ze wat ruw en versneld te werk en likken niet alles netjes schoon. Hun haartjes worden nat en het is als bij pasgeboren kuikens...:
Een zielig gezicht. Later drogen de kuikenpluisjes op en de mini-kip ziet er dan wollig en aaibaar uit.
Volgens mij is dat bij de bijen ook zo. De haartjes zijn volgens mij niet versleten.
Een..hoe kijkt u er tegenaan?
Oorspronkelijk geplaatst door Frans vanTongeren
Geen last van kale (zwarte) bijen gehad.
Hans.