Het enten en stekken.
Moderator: maartenkleijne
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Het enten en stekken.
Het is nu tijd om een in plantsoenen rond te kijken of er nog wat te stekken is. Veel heesters zijn te vermeerderen door stekken. Behalve de familie van: appel, peer, pruim en kers. Het is een globale opsomming. De wilde peer, kwee genaamd is weer wel te stekken maar de veredelde zusters niet!
Je neemt stekken van heesters waar je dit jaar veel bijen aan het werk hebt gezien. Het beste gaat het met de scheuten die dit jaar zijn gegroeid knip ze op lengte van 10 a 12 cm knoop er een etiket aan en kuil ze in de grond. Laat ze begin maart herrijzen en plant de stekken dan uit. Let even op wat boven of onder is. Ik heb daar een truckje voor; laat wat was smelten en doop de bovenkanten van de stekken in de warme (geen hete) was. Nu dragen ze een hoed die nog enige bescherming biedt bij het uitlopen. Na maanden van rust weet je wat boven en onder is.
Bijzondere bomen en/of heesters zijn te vermeerderen door enten
Enten waarom?
Je wilt de zelfde soort houden wat in jou ogen goed is. Of het nu de bloemen, vorm of vruchten zijn. Al heel lang geleden werd enten toegepast. Een volgende rede is dat bomen niet te stekken zijn, ten minste toen. Tegenwoordig wordt er veel 'gestekt'
Je neemt stekken van heesters waar je dit jaar veel bijen aan het werk hebt gezien. Het beste gaat het met de scheuten die dit jaar zijn gegroeid knip ze op lengte van 10 a 12 cm knoop er een etiket aan en kuil ze in de grond. Laat ze begin maart herrijzen en plant de stekken dan uit. Let even op wat boven of onder is. Ik heb daar een truckje voor; laat wat was smelten en doop de bovenkanten van de stekken in de warme (geen hete) was. Nu dragen ze een hoed die nog enige bescherming biedt bij het uitlopen. Na maanden van rust weet je wat boven en onder is.
Bijzondere bomen en/of heesters zijn te vermeerderen door enten
Enten waarom?
Je wilt de zelfde soort houden wat in jou ogen goed is. Of het nu de bloemen, vorm of vruchten zijn. Al heel lang geleden werd enten toegepast. Een volgende rede is dat bomen niet te stekken zijn, ten minste toen. Tegenwoordig wordt er veel 'gestekt'
Re: Het enten en stekken.
Hans, een prachtig verhaal. Het heeft mij altijd al geboeit. Maar een verder dan een onduidelijke beschrijving van de jouw wellicht bekende Belg Guy de Kinder ben ik nooit gekomen.
JOu verhaal is erg duidelijk. Ik ga het dan ook zeker uitproberen.
Op de tekening zijn er twee enten in de spleet van de onderstam gemonteerd. Waarom is dit ? Haal je misschien later de slechtste weg ?
En even afgezien van de kosten. Wat is het feitelijke verschil tussen entwas en bijenwas ?
Groeten, Thomas
JOu verhaal is erg duidelijk. Ik ga het dan ook zeker uitproberen.
Op de tekening zijn er twee enten in de spleet van de onderstam gemonteerd. Waarom is dit ? Haal je misschien later de slechtste weg ?
En even afgezien van de kosten. Wat is het feitelijke verschil tussen entwas en bijenwas ?
Groeten, Thomas
-
- Contacteer:
Hans, kan je deze entmethode ook toepassen op een oudere boom? Ik heb een perenboom (Conferance) in m'n tuin, staat ieder jaar schitterend in bloei, daarna heel veel peren, maar al die peren zijn allemaal tegelijk rijp (en buikziek). Als het mogelijk zou zijn er een paar andere soorten peer aanvast te knutselen zou dat een waardevolle verbetering zijn, zonder dat ik de tuin vol perenbomen moet zetten.
Of valt dit onder de door jou genoemde enten in het groot?
Of valt dit onder de door jou genoemde enten in het groot?
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Els, dat probleem ken ik. Het geldt eigenlijk voor alle peren. Je plukt ze vermoedelijk te laat. Conference moet begin september gepukt worden denk ik. Ik bewaar ze gewoon in de schuur. Als je beschikt over koeling is het natuurlijk gemakkelijker spreiden in tijd van rijping. Bij tijdig (rauw) plukken is de rijpingsperiode in de schuur wat langer en de smaak is dan prima.... (Conferance) ... veel peren, maar al die peren zijn allemaal tegelijk rijp ...
Misschien kan Adri er wat meer over schrijven?
Groetend, Albert
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
De tekening van twee enten op een onderstam heb ik uit een boekje ik had geen zin om de entwas te verwarmen. Zelf gebuik ik een ent op een onderstam. Nu is het onderstammetje gemiddeld maar twee cm doorsnede daar is geen ruimte voor.Op de tekening zijn er twee enten in de spleet van de onderstam gemonteerd. Waarom is dit ? Haal je misschien later de slechtste weg ? En even afgezien van de kosten. Wat is het feitelijke verschil tussen entwas en bijenwas ?
Groeten, Thomas
Oorspronkelijk geplaatst door heidecap
Als je een grote boom wil "omenten" zoals Els wil, zou ik wel twee enten per afgezaagde stam gebruiken. (tekening)
Entwas lijkt een beetje op pek het kleeft als vanzelf terwijl bijenwas niet echt aan de bast van een boom hecht .
De wond en de ent moeten vrij zijn van invloeden van buitenaf, regenwater!
Ik heb zelf ook bijenwas uit geprobeerd het werkt niet goed.
De peren boom Conferance van Els is juist goed te gebruiken! Bij gebrek aan perenonderstammen kocht ik jonge boompjes van de Conferance. Daar enten ik andere peren op onder andere Williams een hele grote peer die eind september wordt geplukt en in dec. rijp wordt. Er zijn meer peren soorten die vroeg en/of later zijn dan de Conferance.
Hans.
Els,
Ik kan er wel meer over schrijven,maar niet beter.Albert heeft gelijk
VROEGER PLUKKEN of sneller eten.Een Conference wordt zelden buikziek in de commerciele teelt,veel vaker wordt hij taai of is smaakloos in vergelijking met die van jou.
Het is de kunst van het juist op tijd plukken voor de smaak en iets te vroeg om te bewaren maar dan op de koudste plek op jouw terrein.
Begin ook vroeg met uitdunnen en laat nooit meer dan 100 vruchten
an een boom van 2.50 meter hoog.
Het zetten van een ent van een ander ras op deze boom is mogelijk
neem Doyenne du Comice of Triumph de VIENNE.
Dan heb je kans op kruisbestuiving en langer een lekkere verse peer
en die smaken naar MEER.
Groet,
A-3
Ik kan er wel meer over schrijven,maar niet beter.Albert heeft gelijk
VROEGER PLUKKEN of sneller eten.Een Conference wordt zelden buikziek in de commerciele teelt,veel vaker wordt hij taai of is smaakloos in vergelijking met die van jou.
Het is de kunst van het juist op tijd plukken voor de smaak en iets te vroeg om te bewaren maar dan op de koudste plek op jouw terrein.
Begin ook vroeg met uitdunnen en laat nooit meer dan 100 vruchten
an een boom van 2.50 meter hoog.
Het zetten van een ent van een ander ras op deze boom is mogelijk
neem Doyenne du Comice of Triumph de VIENNE.
Dan heb je kans op kruisbestuiving en langer een lekkere verse peer
en die smaken naar MEER.
Groet,
A-3
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hans, jouw entverhaal gaf mij de volgende inspriratie!!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
WORTELLOOS,
ENT IK SCHIJNDOOD
OP BROOS LEVEN.
BLADLOOS,
STEK IK MIJN IDEAAL
IN ROYAAL STERK WATER.
!ONTLUIK!
DE LOOT
GEEFT
ZICH
BLOOT
ENT IK SCHIJNDOOD
OP BROOS LEVEN.
BLADLOOS,
STEK IK MIJN IDEAAL
IN ROYAAL STERK WATER.
!ONTLUIK!
DE LOOT
GEEFT
ZICH
BLOOT
-
- Contacteer:
Albert en Adrie,
bedankt voor jullie tips, zelf kwam ik nooit verder dan van de nog onrijpe peren stoofperen te maken en en het gekookte product in de diepvries te stoppen. Ga zeker op zoek naar bomen van de 2 perensoorten om enten te bemachtigen.
Els
bedankt voor jullie tips, zelf kwam ik nooit verder dan van de nog onrijpe peren stoofperen te maken en en het gekookte product in de diepvries te stoppen. Ga zeker op zoek naar bomen van de 2 perensoorten om enten te bemachtigen.
Els