Trompetboom Catalpa B.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Trompetboom Catalpa B.

Bericht door Oude Essink »

Trompetboom ( Catalpa Bignonioides Walt.)

Nu onze zomers warmer worden, komt voor de grotere tuin de aanplant in beeld van een in alle seizoenen prachtige boom: de Trompetboom meestal Catalpa genoemd. De boom werd ontdekt in Zuid Amerika bij de indianenstam Catawba en ontleent daaraan zijn naam.

Afbeelding

Pas laat in het voorjaar ontvouwt de boom zijn opvallende, hartvormige en bijna transparantgroene bladeren. Daarna valt hij bijzonder op door zijn spectaculaire omhoogstaande pluimen. De bloemtuilen bestaan uit vele witte bloemen met binnenin gele en paarse strepen en een lichtoranje vlek op de onderlip.
De bloeitijd van de boom is Juni/Juli; Hij levert rijkelijk Nectar en dieproze stuifmeel.

Afbeelding

Kugler rangschikt de Catalpa onder de lipbloemigen en daarvan de ondersoort keelbloemigen. Ook de Balsemien en de Monnikskap horen bij deze groep.
De losse kroondelen van de boven- en benedenlip lopen via een keel uit naar de brede, vaak kromme kroonbuis, waarin een nectarschijf zich bevindt op het bovenstandig vruchtbeginsel; van hieruit strekt de stamper zich langs de bovenlip.
De benedenlip dient als landingsplaats en met haar gehele lijf wurmt het insect zich de kroonbuis in; onder de bovenlip bevinden zich meeldraden en stamper. Als het bestuivend insect voor de eerste keer de kroonbuis betreedt heeft de stamper zich gestrekt langs de nog onrijpe meeldraden; de stempel zwiept naar beneden tegen de rug van de indringer en wordt aldus bestoven. Pas na deze bestuiving verwelkt de stamper en worden de helmknoppen rijp en zetten haar dieporanje Pollen af op de rug van de bestuiver die ermee de stempelrijpe volgende bloem bezoekt. Van zelfbestuiving kan geen sprake zijn.

Afbeelding

De vruchten van de Catalpa bestaan uit lange, smalle, neerhangende peulen van wel 20 tot 40 cm. lang. In deze tijd van het jaar zijn ook deze spectaculair en blijven dat tot ver in de winter of voorjaar.
In zijn oorspronkelijke omgeving, de tropische wouden van Z.Amerika komt de plant ook in struikvorm of als liaan voor; in onze omgeving geteeld, zijn deze minder winterhard dan onze trompetboom die onze koude winters goed doorstaat. De boom laat zich telen uit zaad ( de peulen) of ook uit stek of ent.

Hennie oes
Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Trompetboom Catalpa B.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hennie, alweer een tractatie van jewelste!

Een kleine aanvulling:
Volgens mij is deze trompetboom/of de bladeren ervan muggenverdrijvend.
Klopt deze insectenonvriendelijke opmerking?

J.P.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Ik dacht dat ze net als notenbladeren vliegen weren. Muggen weet ik niet.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Inderdaad notenbladeren. Ook Notenboom (Nútebeam in het Frysk) weert muggen en vliegen. Om noten te kunnen eten zul je lang moeten wachten: hier is van toepassing 'boomje groot plantertje dood'. Vandaar dat ik nu al begin met een bomencollectie aan te schaffen. Noot staat hoog op mijn verlanglijstje.

Trouwens Vlier schijnt ook muggen te verdrijven:

Zet een tak Vlier,
In vaas op nachtkast:
de biologische manier
tegen muggenoverlast
('s-nachts)

J.P.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

hee Jelte Pieter,
waarom niet een notenboom of een Trompetboom op je nachtkastje gezet! :D :D [:P]
hennie oes
Afbeelding
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hennie dat zal ik je zeggen.

De Vlier is een echtende stikstofminnende boom/heester. Hij vreet N'en.
Hij groeit daarom supersnel en herstelt makkelijker van een oogst voor biologische muggenbestrijding.
Het zou zonde zijn om bij een notenboom de langzaam groeiende takjes voor ditsoort doeleinden te gebruiken. Ik laat er liever noten aangroeien.

J.P.
Peter Bal
Contacteer:

Bericht door Peter Bal »

Om noten te kunnen eten zul je lang moeten wachten: hier is van toepassing 'boomje groot plantertje dood'. Vandaar dat ik nu al begin met een bomencollectie aan te schaffen.
Oorspronkelijk geplaatst door Jelte Pieter Dijkstra
J.P. Als je een veredelde notenboom aanschaft, dan heb je veel sneller noten. De Broadview bijvoorbeeld draagt soms al in het vierde jaar. (een zaailing pas na een jaar of acht a tien)
De Broadview word ook niet zo'n vreselijk grote boom (geschikt voor in een tuin)
groet,
Peter Bal (Hoogstamliefhebber)
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

JP,

Juist de stikstofminnende boom kan s-morgens genieten van een
scheutje Ureum,beter dan doorspoelen.
En zoals Peter schreef, is tegenwoordig een oogst van een zelfgeplante
notenboom statistisch zeer wel mogelijk.
Als de boom dan je slaapkamerraam uitgroeit zul je s-zomers tot de
ontdekking komen dat er misschien nog meer muggen onder de noten
boom vliegen dan ernaast.
MAW een notenboom weert geen muggen,in ieder geval in Zeeland
niet.En daar staat een zelfgeplante veredelde noot die al vele jaren
noten geeft.

Groet,
A-3
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

MAW een notenboom weert geen muggen,in ieder geval in Zeeland niet.
Adri, helemaal mee eens. Ik heb 2 notenbomen van 55 jaar oud. De kruin van één van de bomen heeft een breedte van 16 meter en hangt voor meer dan de helft boven mijn bijenstal. Als muggen het onaangenaam zouden vinden, lijkt me dat bijen er mogelijk ook een hekel aan hebben. Van de muggenverdrijvende kracht heb ik nooit iets gemerkt. Ook de bijen gedragen zich niet anders dan elders op mijn erf. Ze doen het juist erg goed in de stal.

Groetend, Albert
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Inderdaad notenbladeren. Ook Notenboom (Nútebeam in het Frysk) weert muggen en vliegen. Om noten te kunnen eten zul je lang moeten wachten: hier is van toepassing 'boomje groot plantertje dood'. Vandaar dat ik nu al begin met een bomencollectie aan te schaffen. Noot staat hoog op mijn verlanglijstje.

Trouwens Vlier schijnt ook muggen te verdrijven:

Zet een tak Vlier,
In vaas op nachtkast:
de biologische manier
tegen muggenoverlast
('s-nachts)

J.P.
In 2003!! schreef ik dat een notenboom hoog op mijn verlanglijstje staat. Nou volgende maand is het zover en ben ik de trotse grondbezitter waarop een volwassen notenboom staat met verse noten :dance: !

Vandaag vier boxen met natte (en beetje droge) raat gevuld en daarbij verse notenbladeren gedaan. Op advies van Gerard (weert wasmot en stuifmeelmijt). De bladeren wel wat gekneusd. Dat leek me intuïtief beter. Ik ben zeer benieuwd. In totaal zon 50 ramen. De andere boxen met ijsazijn gevuld.
Overigens kan ik de geur van noot moeilijk thuis brengen. Dan weer lijkt het op zeealsem? Dan weer op levensboom :think:.
JP
Plaats reactie