Zulte en Schorren

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » wo 22 okt 2003, 12:44

wensenlijstje: de schorviltbij.
In het boek: Zeldzaam Zeeuws. Bijzondere planten en dieren in Zeeland een uitgave van het Zeeuws Landschap staan ook bijen, waaronder de gezochte schorviltbij. Is dat boek jullie bekend? Zijn het foto's, zo ja gemaakt door wie?
groet,
Huib

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » wo 22 okt 2003, 14:34

op de site van Natuurmonumenten:

Schorzijdebij nu ook op Griend

Op vogeleiland Griend is een groot aantal zeldzame schorzijdebijen (Colletes halophilus) aangetroffen. Recent is dit insect alleen gezien op een paar plaatsen in de Zeeuwse Delta, op Terschelling en Schiermonnikoog.

Deze wilde bijensoort werd gezien op de bloemen van zulte, die bijna overal de begrenzing vormen tussen de lage en hoge delen van het eiland. Er werden twee grote kolonies gevonden, elk met honderden nestgangen in duinzand tussen vrij open helmvegetatie. Hoewel de schorzijdebij in Nederland zeldzaam is, staat het insect niet op Rode Lijst.
einde citaat

Bij mijn weten staat er nog geen een bij op de Rode Lijst, die is namelijk nog niet gepubliceerd in de Staatscourant en nog steeds in voorbereiding.
Huib

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » do 23 okt 2003, 19:36

JP,
Hoever ligt Griend van het vaste land?
Zijn die bijen 'vanzelf' gekomen of heeft NM ze een handje geholpen?
Wat denkt onze friese bioloog?

Deze locatie gaat wat betreft de hoeveelheid schorzijdebijen de concurrentie aan met Zeeland. [8D]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door wilde » do 23 okt 2003, 19:45

In het boek: Zeldzaam Zeeuws. Bijzondere planten en dieren in Zeeland een uitgave van het Zeeuwse Landschap staan ook bijen, waaronder de gezochte schorviltbij. Is dat boek jullie bekend? Zijn het foto's, zo ja gemaakt door wie?
Huib, dat boek heb ik ook, omdat ik lid ben van de Stichting het Zeeuwse landschap. Er staan echter merendeels tekeningen in. Je zou eens contact moeten opnemen met Chiel Jacobusse. Misschien kan hij je aan foto's helpen, want ze hebben er erg veel denk ik, ook geprepareerde insecten, waaronder de door jou gezochte.
http://www.hetzeeuwselandschap.nl/

De zulte heb ik inmiddels nog kunnen fotograferen. In de rubriek 'drachtplanten' zal ik er een onderwerp met illustraties aan wijden.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Harmen vd Ende » za 25 okt 2003, 00:08

Hallo Huib,
Heb ik toch bijna de hele discussie over de zeeaster gemist.
Mijn vrouw maakte mij er op attent, dus ik reageer er nog op
Ik heb deze zomer de bijen naaar de lamsoor gebracht.
Eind augustus hadden we een excursie naar de bosplaat, en het stond vol met zeeaster. Mijn bijen hebben in september nog veel zeeaster honing gehaald. Heerlijke honing overigens. Ik zou een foto maken van de zeeaster maar door omstandigheden is dit er niet van gekomen. Echter mijn collega imker is boswachter bij staatsbosbeheer. En ik hoop dat hij een foto heeft van de zeeaster. Ik heb hem echter nog niet gesproken. Ik probeer dus op het eiland zeker een foto te krijgen.
Jullie horen er nog van.
Verder zal ik voor je uitzoeken hoever het Griend van Terschelling of VLieland af ligt. Mijn gevoel zegt dat de bijen vanaf Terschelling of Vlieland het Griend wel kunnen bereiken. Ik ben geen bioloog, maar wil je meer weten vraag het maar. Ik probeer het hier wel via staatsbosbeheer te vragen.

Groeten Harmen


Ik heb de afstand tussen vlieland en het Griend en Terschelling opgemeten, het is hemelsbreed 6 mijl (11112 meter). Het lijkt veel maar met eb staat een groot gedeelte droog. Dus wie weet.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 27 okt 2003, 11:57

JP,
Hoever ligt Griend van het vaste land?
Zijn die bijen 'vanzelf' gekomen of heeft NM ze een handje geholpen?
Wat denkt onze friese bioloog?

Deze locatie gaat wat betreft de hoeveelheid schorzijdebijen de concurrentie aan met Zeeland.
Heb je het tegen mij?? (Jeeh even dit stukje gemist)

Ik weet toevallig dat Peter de Boer (een zeer deskundig iemand op solitair bijengebied en in dienst van het Fryske Gea onderzoek heeft gedaan op het eiland Griend. Ik meende dat het alleen vlinders betrof, maar het kan ook wel eens heel goed en/of solitaire bijen zijn geweest. Ik zal eens kijken of ik hiernog wat van heb liggen of iets kan vinden.

Maar even op je vraag in te gaan. Het lijkt mij heel goed denkbaar dat er exemplaren van de schorzijde bij daar 'spontaan terecht zijn gekomen' en niet zijn uitgezet. Het lijkt me al lastig om dergelijke insecten uit te zetten. Insecten kunnen goed migreren. Ze hebben vleugels (klinkt wat dom), waarmee ze grote afstanden kunnen afleggen. Bij planten zijn veel meer vervalsingen mogelijk en is het min of meer gemakkelijk om uit te zetten (Maarten is daar het levende bewijs van). Tevens zijn planten veel meer of eigenlijk totaal afhankelijk van dispersiemiddelen zoals water, dieren, (vogels) en wind. Overigens wind heeft maar een marginaal aandeel in zaadverspreiding. Veel kleiner dan aanvankelijk werd gedacht.
Ik denk dat de grootste beperkingen op Griend zijn het aanbod van bloemen en planten en geschikte nestplaatsen. Alhoewel het eiland natuurlijk veel nestplaatsen biedt, door de 'ongereptheid', wat een voordeel is, staat het ook onder onmiddelijke invloed van de zee, die het Griendmilieu minder aantrekkelijk maakt voor insecten. Toch biedt Griend blijkbaar een goedgenoeg milieu aangezien sommige (kwetsbare) soorten er zitten.

J.P.

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Harmen vd Ende » ma 27 okt 2003, 15:05

Jelte,

Van mijn collega imker en boswachter heb ik begrepen dat het op het Griend geel/paars ziet van de zeeaster vandaar...

Groeten harmen

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » ma 27 okt 2003, 15:45

Hoi Harmen en JP,

Ik ben benieuwd wat jullie contacten/onderzoeken zeggen omtrent deze vondst op Griend. De actieradius van honingbijen is (bij goed weer) enkele kilometers. En dacht dat het voor solitaire bijen eerder honderden meters is, maar ik kan het fout hebben.

Ik ga ervan uit dat er op Griend toch regelmatig onderzoek wordt gedaan door Natuurmonumenten, en nu meldt men op 2 locaties op Griend enige honderden nesten. En zouden ze de nestparasiet ook al gevonden hebben (schorviltbij)?
groet
Huib

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 27 okt 2003, 16:21

Huib, het zo goed kunnen dat solitaire bijen maar een actieradius hebben van enkele honderden meters.
Ik heb het nu over migratie! Dat is iets anders dan bijvoorbeeld de afstand die wordt afgelegd om een voedselbron te bezoeken. Die zal beduidend kleiner zijn. Soorten hebben tijdens evolutie hun areaal uitgebreid of zijn juist door geografische omstandigheden genoodzaakt om hun terug te terkken. (Biogeografie van soorten).

Trouwens zo maar even een opmerking die vreemd uit de lucht komt vallen: ik vind alles goed als er maar nooit een apis melifera melifera Griend betreedt.

J.P.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Henk Klok » ma 27 okt 2003, 16:54

--als er maar nooit geen apis melifera melifera Griend betreedt.
Oorspronkelijk geplaatst door Jelte Pieter Dijkstra
nooit geen = altijd wel? [;)]

Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten