Vliegopening wordt verkleind

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Vliegopening wordt verkleind

Bericht door Wim Joosten » za 11 okt 2003, 14:02

Ik heb in juni ergens een zwermpje geschept. Deze gaat nu zelfstandig de winter in.
Ik keek onlangs eens even door de vliegspleet naar binnen en toen zag ik, dat deze dichtgebouwd werd met propolis. De spleethoogte was ongeveer 9 mm. Nu zijn er aan de binnenkantt allemaal soortement grotopeningen voor gebouwd. Daar komt geen muis door!! Ik ga ervan uit dat de bijen het zelf wel het beste weten wat ze moeten doen en dat ik het maar zo laat. Ik ben nog maar kort bezig met het imkeren en heb dus niet zoveel ervaring. Ik vroeg me af of iemand anders dit ook meegemaakt heeft en of iemand hier ideeën over heeft.


Met vriendelijke groet,
Wim

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vliegopening wordt verkleind

Bericht door Henk Klok » za 11 okt 2003, 14:33

Wim,

met een bijenkast heb ik daar geen ervaring mee, maar ik heb een boomstam met daarin een groot gat waar ik bijen in heb. Tegen het gebruik van de stam door vogels, wat een keer is voorgekomen toe er geen bijen in zaten, heb ik het gat provisorisch grotendeels gedicht met een stukje schors en bijenwas. Voor de bijen was het gat blijkbaar toch nog te groot: ze hebben met propolis en de door mij aangebrachte was het gat verkleind, en hebben nu zelfs een soort vliegplankje in het gat gemaakt.
Ik zou zeggen, laat de bijen in je kast maar doen wat ze willen, een kleine opening zullen ze wel aanhouden.

Groeten,
Henk

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Vliegopening wordt verkleind

Bericht door Frans vanTongeren » za 11 okt 2003, 14:43

Dag Wim,
Als je kast een beetje op de wind staat en hij is maar 1 broedkamer hoog, dan willen de bijen de koude wind wel eens afzwakken/keren.
Woont het volk in 2 broedkamers, dan is er minder aanleiding tot het verkleinen van de vliegopening.

Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vliegopening wordt verkleind

Bericht door Æbe » ma 03 nov 2003, 16:48

wim,
het dicht bouwen van de vlieg opening kan er ook op wijzen dat we een strenge winter krijgen , heb ik wel eens gehoort

Æ.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Vliegopening wordt verkleind

Bericht door Wim Joosten » ma 03 nov 2003, 20:19

Ik heb drie kasten naast elkaar staan en ze staan allemaal op twee broedkamers. Alleen die ene heeft de vliegopening dichtgebouwd. Ik zag het onlangs ook bij een andere imker. Meerdere kasten naast elkaar en één in die rij bouwde de vliegopening verder dicht.

Ik ben benieuwd of die weersvoorspelling uitkomt.

Minke, is daar een goede weerspreuk van te maken?

Met vriendelijke groet,
Wim

Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Vliegopening wordt verkleind

Bericht door Henk Klok » ma 03 nov 2003, 20:29

Maken bijen de opening klein,
volgt een winter met venijn.

[;)]
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten