oude honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

oude honing

Bericht door henkv » za 08 nov 2003, 19:45

Ik heb nog een aantal potjes oude honing staan. Nu vraag ik me af of het raadzaam is om deze honing in het voorjaar op te voeren aan een bijenvolk. De herkomst van de honing is bekend, dit i.v.m. eventuele ziektekiemen. Ik heb wel eens gehoord dat men eerst de honing kookt voordat men hem teruggeeft aan de bijen, is dit waar en waarom is dat. Of kan ik de gekristalliseerde honingpotjes gewoon onderste boven een voergat zetten.

Ik heb in het voorjaar een potje of 10 heidehoning gekocht in Drenthe. Inmiddels komt bij de potjes die ik nog heb staan de honing bijna uit de pot, dus niet goed meer voor consumptie.
Moet ik deze weggooien of hebben de bijtjes er straks nog iets aan.

Een heel verhaal met veel vragen.


Wie heeft er ervaring mee en kan mij een goed advies geven.

Henk Vermeulen.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door kole.amj » za 08 nov 2003, 22:20

HENK,

Het feit dat de honing uit de pot komt is dat geen teken dat ze opgegeten
wenst te worden?
Als de honing nog goed ruikt,kun je ze opwarmen,smeerbaar maken en
dan mits goed van reuk en smaak consumeren.
Als de reuk en smaak niet goed is dan zullen de bijen er toch ook niet blij mee zijn. Ze krijgen dan op z,n minst een slechte indruk van het
voorjaar......

Groet,
A-3

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: oude honing

Bericht door Frans vanTongeren » za 08 nov 2003, 22:48

Dag Henk,
Die opzwellende heidehoning duidt op gisting door een te hoog watergehalte.
Die honing zou je de bijen niet moeten geven omdat je het volk dan infiltreert met gistcellen.
Voor eigen gebruik...zou je de bovenlaag eraf moeten scheppen en wat daaronder zit is nog te gebruiken voor menselijke consumptie.

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door kole.amj » zo 09 nov 2003, 21:33

Frans,Henk,

Ook mijn eerste honing(WAS NOG GEEN HONING) is gaan gisten.
Dat proces trad echter een tijd nadat het "dansend" de pot was ingegaan op.
Hoe kan dat?
Ook op die potjes lag een schuimlaagje wat ik niet thuis kon brengen.
Nu trad er gisting op maar die is ook weer gestopt.Was het water dan op?Of was er niet genoeg zuurstof meer in de pot?In het laatste geval
verwacht ik een nare geur.
Opvallend,of juist weer niet omdat alcohol verdampt,was dat de honing
helderder/frisser rook na het "au bain marie" vloeibaar maken.
De of het schuim bleef en dat heb ik deze zomer aan een volk gegeven.
Wat nu weer opviel dat alles schoon gemaakt afgeleverd werd.De
nieuwe vraag was "waaruit bestond het schuim dan eigenlijk".
Nu weet ik dat ik niet verzegelde ramen geslingerd heb,omdat ik toen
nog dacht dat overwinteren op honing slecht was.Dus dat gisting een
logisch gevolg was weet ik nu ook.Het hoe en waarom is mij niet duidelijk maar misschien wordt het dat ook weer.
Maar waarom zijn gisten in een bijenvolk slecht als de bijen toch instaat
zijn via enzymen voedsel te conserveren?

Groet,
A-3

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: oude honing

Bericht door Frans vanTongeren » zo 09 nov 2003, 22:20

Dag Adri,
Bijen worden woest/agressief van alcohol; daar schijnen ze niet van te houden
Dus...
Bovendien ga je ze toch geen ongezonde kost opvoeren?
Die schuimlaag (vooral bij voorjaarshoning) is een spulletje waar Romee ooit een zinnig verhaal over heeft geschreven. Via de 'zoekfunctie' kom je het wellicht tegen (maar alles op de website werkt nu wel bijzonder traag.)

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door kole.amj » ma 10 nov 2003, 10:05

FRANS,

Het schuim bevatte,door een niet scherpe hand,nog veel honing en dat gaf ik graag terug.Maar ik miste je lach bij het woord ongezond,dus neem ik het serieus en vraag je wat is ongezond?..de alkohol,het schuim,of het schuim op de alcohol....?
Schuimt MEDE ook ?
Of wordt dat voorzichtig ingeschonken?

PR...OOOST

A-3

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door wilde » ma 10 nov 2003, 11:40

Frans, Adri, Romée schreef wat in het algemeen over de schuimlaag op honing, tenminste wat ik er van kon vinden:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=19

Bij gistende honing gaat het om ander schuim. Iedere honing zit barstens vol met gistsporen, die de bijen van de bloemen meenemen. Daarom is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een goede mede te maken met behulp van zg. wilde gisting.
Bij het gisten worden door de gistcellen suikers verbruikt. Die worden omgezet in alcohol en er komt koolzuurgas vrij. Het schuim op gistende honing wordt dus veroorzaakt door belletjes koolzuurgas. Bij het normale klaren van vers geslingerde honing zijn het luchtbelletjes die naar boven komen en de schuimlaag vormen.

Als bij mij een aangebroken pot slechtere honing in een keukenkastje begon te gisten ging de jampot ook meedoen. Door met hetzelfde mes de boterham te besmeren werden de gistsporen massaal verspreid. Gistende honing is nog goed te eten in de beginfase. Later wordt het erg zuur, maar schadelijk voor de gezondheid is het denk ik niet. Tegenwoordig meet ik al mijn honing en heb ik het niet meer. De honing met te lage suikerwaarde voer ik terug.

Eén van mijn zoons vond die gistende honing juist lekkerder dan normaal. Zo'n pot was net zoiets als de kruik van de weduwe van Sarphat (voor de bijbelkenners). Als je lang genoeg wacht komt het werkelijk de pot uit en een gesloten pot kan dan grote verrassingen geven. Vooral gekristalliseerde honing met een laag suikergehalte zal gaan gisten. De kristallen zijn immers 100% suikers, waardoor de vloeibare honing tussen de kristallen een te hoog watergehalte krijgt. Dat is ideaal voor de gisten om te gedijen.

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door kole.amj » ma 10 nov 2003, 13:04

Albert,

Van koeieboeren weet ik dat hooi ook iets gebroeid moet hebben om
echt lekker te smaken.Er mag zelfs schuim opgestaan hebben,maar
te veel was te veel.
Bedankt voor info en ik zal bij snellere omstandigheden het verhaal
over schuim ook op advies van Frans eens opzoeken,

Groet.
A-3
p

henkv
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 03 jan 2003, 15:57
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door henkv » ma 10 nov 2003, 23:29

Ik heb wel eens gehoord dat men eerst de honing kookt voordat men hem teruggeeft aan de bijen, is dit waar en waarom is dat.
Allen bedankt voor jullie reacties.

Ik heb begrepen dat de heidehoning best nog gegeten kan worden, heb het dus ook geprobeerd en warempel hij smaakt gewoon zoals heidehoning dient te smaken.
Maar op mijn vraag over terugvoeren heb ik nog geen echt duidelijk antwoord gekregen.
Moet de teruggevoerde gekristalliseerde honing eerst worden gekookt alvorens hem terug te voeren.

Wie het weet roept maar.

Henk.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: oude honing

Bericht door wilde » di 11 nov 2003, 09:26

Moet de teruggevoerde gekristalliseerde honing eerst worden gekookt alvorens hem terug te voeren.
Dat zou je kunnen doen. Alle gisten, maar ook alle enzymen zijn dan dood. Het is dan slechts een sterke suikeroplossing, waartegen de bijen zelf niet zoveel bezwaar hebben als je ziet hoe snel ze suikervoerbakken leeghalen in het najaar.

Frans denkt dat het ongezond is voor de bijen, merendeels vanwege de aanwezige alcohol. Dat is denk ik geen goed argument. De alcohol verdampt vrij snel en het gaat om minimale hoeveelheden. Gistend rottend fruit (bijv. gevallen moerbeien, pruimen, appels) worden ook graag bezocht door insecten (vlinders maar ook wel bijen).

Ik heb eens van een ex-imker zeer oude honing (10 jaar oud of zoiets) gekregen om terug te voeren aan de bijen. Het was een vat van 25 kg waarbij steeds uit de gekristalliseerde massa met een lepel de honing in enkele potjes was gedaan om nog lang eigen honing te kunnen blijven eten. Het vat was dus vele malen open geweest in al die jaren en er zat nog een kilo of 10 in. De honing was zuur geworden (gaan gisten) en hij vond het zonde om deze weg te gooien. De smaak viel eigenlijk nog reuze mee. Het was nog lang geen bruisende massa.

Die honing heb ik met een plamuurmes op de bovenkant van de raten gesmeerd en ook een beetje tussen de raten gedrukt. Het was nog een vrij stevige massa. De bijen hadden het in een mum van tijd verwerkt en ik heb er bij geen van de volken enig nadeel van gezien. De vraag is natuurlijk of je er het gisten van honing in de cellen mee zou kunnen bevorderen. Ik denk dat dit nauwelijks het geval is, omdat de bijen de honing weer geheel verwerken tot wat zij voldoende kwaliteit vinden.
Ik heb overigens wel eens zeer beperkt gistende honing in verzegelde cellen gehad. Dat was vermoedelijk te snel verzegeld, zodat het watergehalte nog te hoog was. Ik zie het als een vergissing die gelukkig niet veel voorkomt.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten