losse suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Harmen vd Ende
Contacteer:

losse suiker

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo,

Ik ben bezig met de groentjes door te worstelen vanaf 1953.
en ik ben inmiddels aangeland in 1962, en hierin is een hele verhandeling over hoe goed het wel niet is om droge suiker te gebruiken(Willem wordt wakker..), als er weinig dracht is. De methode beschreven is ook heel eenvoudig namelijk: Je neem een sluitraam en timmert er een extra plankje op die niet helemaal het raam bedekt aan de bovenzijde en stort daarna de suiker erin. In de verhandeling staan vele voordelen die ik nog wel kan noemen als er behoefte aan is, maar mijn vraag is wordt het nog zo gedaan of is het in onbruik geraakt. Ik zit te denken het volgend jaar anders toe te passen......
Graag uw commentaaar

Groeten Harmen
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: losse suiker

Bericht door wilde »

Harmen, een jaar of 20 geleden heb ik een aantal van die sluitblokken gemaakt: met de cirkelzaag een gat gezaagd in de toplat.
Het was geen succes. De bijen gebruikten de suiker niet of nauwelijks. Meestal sleepten ze het er allemaal uit. Ik heb het ook wel nat gemaakt, maar dat werd een harde bonk suiker, waar ze ook niets goeds mee deden. Ik denk dat het een bedenksel is geweest van een niet erg praktische imker, want ik kan me niet voorstellen, dat het bij anderen geweldig goed werkte. Ik heb die sluittramen nog steeds. Altijd bewaard als nostalgisch product. Momenteel imker ik geheel anders, met andere bijen. Als je zorgt voor een permanente minimum hoeveelheid verzegeld voer en ze niet kaal slngert, heb je ook geen problemen.

Groetend, Albert
Frans vanTongeren

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Harmen,
Ooit gebruikte ik die werkwijze voor een volk dat naar de heide werd gebracht.
Niet zo ingewikkeld zoals jij (en ook Albert) beschreef, maar een sluitraam met twee triplex plaatjes aan beide zijde; een van die plaatjes was slechts voor 4/5 deel opgetrokken.
De ruimte vulde je op met kristalsuiker en dat moest voorkomen dat het volk zou verhongeren.
Bij het slingeren vond ik heel wat korrels in de heidehoning zitten. Ik heb er wat uigeplukt en geproefd. Het bleken pure suikerkorrels te zijn.
Daarna heb ik zoiets niet meer toegepast.
Voordat je naar de heide gaat moet het volk wat reservehoning bij zich hebben. Dat ouwe spul maken ze het eerste op. De nieuwste aanwinst bewaren ze het langst.
Henk Klok

Bericht door Henk Klok »

Geen ervaring met droge suiker, dat lijkt me niet goed op te nemen door de bijen. Maar bijna net zulke ramen heb ik ook wel eens gebruikt, toen ik een volk snel wat bij wilde voeren en ik geen voerbak over had. Broedkamerramen heb ik aan beide kanten met een plastic plaat afgedekt, zoals bij een sluitraam, met aan één zijde de plaat niet geheel aansluitend, zodat de bijen erin konden. Niet gevuld met droge suiker echter, maar gevuld met een dikke suikerstroop.
Na enige tijd inhangen hadden de bijen zelfs een deel van de ruimte in de ramen gebruikt om raat in te bouwen.

Groet,
Henk
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hallo,
Ik ben bezig met de groentjes door te worstelen vanaf 1953.
en ik ben inmiddels aangeland in 1962, en hierin is een hele verhandeling over hoe goed het wel niet is om droge suiker te gebruiken(Willem wordt wakker..), als er weinig dracht is. Groeten Harmen
Oorspronkelijk geplaatst door ende - 04/11/2003 :  21:19:37
Willem was in werkelijkheid Maagendans was gemeente sect. van Arnhem. De bijenstal in de Goffert was zijn idee. Hij schreef veel in het "groentje"onder de naam Willem wordt wakker, simuleerde veel imkers in spe.
Ik denk dat het een bedenksel is geweest van een niet erg praktische imker, want ik kan me niet voorstellen, dat het bij anderen geweldig goed werkte.
Groetend, Albert
Oorspronkelijk geplaatst door wilde - 04/11/2003 : 21:19:37

In die tijd hadden we slechte jaren(oogsten) het was een uitkomst om de sluitramen om te bouwen. Als je de opening van het "suikerraam" naar het volk toe keerde, en er was wat dracht, begon het volk de suiker er uit te slepen. Daarvoor in de plaats werd er een raat gebouwd. Draaide je "het suikerraam" om zodat de opening naar "buiten" wees werd er niet gesleept.

Nu pas ik het toe bij koninginenteelt. In de kircainerkastjes gebruik ik in het voedergedeelte drogesuiker. Ook nu als de volkjes veel kunnen halen wordt er soms met wat suiker gesleept. Maar dat weegt niet op bij de dagen waar niets anders dan water is te halen!
Hans.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Mijn neef in Italie wintert zijn bijen helemaal niet met suiker in, maar alleen met de honing van de broedkamer. Eind januari legt hij op elk volk een pak droge suiker op de voeropening. De bijen nemen dat alleen als ze echt honger hebben. Het is dus ook nauwelijks als drijfvoeren te betitelen. Sommige volken komne voor de lente toe aan een tweede of zelfs derde kilo suiker.
In middels heb ik hiermee zelf ook wat ervaring opgedaan en het werkt uitstekend, niet voor een beetje bijvoeren of drijfvoeren , maar alleen als ze echt honger dreigen te hebben.
Harmen vd Ende
Contacteer:

Bericht door Harmen vd Ende »

Bedankt voor jullie reaktie, ik zal het in ieder geval in mijn gedachte houden. Het wordt nog wel toegepast zoals uit Maarten en Hans hun verhaal blijkt. Ik ben alleen benieuwd hoe je dat doet met dat pak suiker. Maak je er gaatjes in ofzo.

Groeten Harmen
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Even een gaatje in het pak maken, en daar wat water op zodat het nat wordt, en niet meteen alle suiker eruit stroomt als je het op z'n kop op het voergat legt.
Plaats reactie