Ereprijs

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
kole.amj
Contacteer:

Ereprijs

Bericht door kole.amj »

Dames,Heren,

In onze boomgaarden zien wij op de randen naast de grasbanen veel ereprijs ontwikkelen. Het vormt velden en massa vergelijkbaar met MUUR. Omdat de Ereprijs ontwikkeld in een periode dat er geen Herbiciden meer toegepast worden en omdat ze voor ons een mooie bodembedekker vormen die voorkomt dat door opspattende regen het fruit besmet raakt met bodemschimmels gaat de ontwikkeling door tot de vorst toeslaat. De overdadige bloei lijkt echter geen aantrekkingskracht te hebben op bijen of is het zo dat door drukte van plukken fruit de bijen elders verzamelen.Ik heb nl het idee dat vooral het stuifmeel een ideale aanvulling voor de bijen zou kunnen leveren.Bij nader onderzoek blijkt ook dat de bloemen gemakkelijk toegankelijk zouden moeten zijn voor onze nektar verzamelaars. Wie weet meer over de waarde als
drachtplant voor bijen van dit mooie gewas EREPRIJS?
GROET,
A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Ereprijs

Bericht door Oude Essink »

Hallo Adri,
Afbeelding
Ereprijs,Veronica, hier een paar cultivars, kent vele soorten; jij zult waarschijnlijk de "gewone Ereprijs" of misschien de "Veronica Spicata" bedoelen; ze hebben met elkaar gemeen, dat zij een ruim nectaraanbod hebben ook voor insecten met kortere tong. Het suikergehalte kan tot 40% oplopen. Kleur van de pollen is grijs/lichtbruin. Goede drachtplanten!

hennie oes

Afbeelding
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Oude Essink,

Ik heb het idee dat de ereprijs de VERONICA CHAMAEDRYS is.Een enkelvoudige ietwat eenvoudige bloem.

Groet,
A-3.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Veronica Chamaedrys - Gewone Ereprijs

Hallo Adri,
De door jouw genoemde Veronica Chamaedrys is de door mij gesuggereerde 'Gewone Veronica'
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

De gewone ereprijs is ook weer zo'n plantje dat in principe overal uitbundig kan groeien, maar toch historisch op veel plaatsen niet (meer) aanwezig is. Een paar polletjes hier en daar in de buurt van de bijenstal gezet kan op de duur een leuke aanvullende dracht geven! Als het er eenmaal weer is, heeft het namenlijk het de neiging zich enorm uit te breiden.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

ik houdt meer van vaste planten ,een uitbundige ereprijs soort is voor mij de langbladige ereprijs,Veronica longifolia ,vaste planten kun je als ze het goed doen,jaarlijks scheuren en als je zelf de tuin vol hebt,weggeven aan liefhebbers,zij blij,jij blij en de bijen blij,
dus als je in de buurt bent,ik heb wel in voorraad

Æ.
kole.amj
Contacteer:

Bericht door kole.amj »

Maarten,Hennie,

Ik ben ook zo,n onkruidspuiter. In het voorjaar en tot aan de zomer probeer ik onder de bomen vrij van lastig onkruid te zijn.Vaak lukt dat niet maar dat heeft ook voordelen.Bij de perebomen,die een hogere groei hebben,kan ik later spuiten en met andere middelen en geen
ereprijs in het najaar wel hondsdraf die nu nog bloeit.
Onder de appels spuiten tot augustus en toch in september/oktober
tot laat in december EREPRIJS.
De vraag is nu vermeerdert Ereprijs onder de grond en laat,na toepassen van herbiciden of vermeerdert het door zaad en zijn de
geproduceerde hoeveelheden dusdanig dat de eerste onkruidbespuitingen geen remming op ontwikkeling als totaal hebben?

Hennie,mooie foto,s wat is de bron?

Groet,
A-3
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Hallo Adri,
Onder de appels spuiten tot augustus en toch in september/oktober tot laat in december EREPRIJS.

vermeerdering Ereprijs gaat vooral ondergronds door uitgroei van het wortelstelsel; vervolgens ook door uitzaai. Wat zou het toch leuk zijn voor jouw bijen, als die drachtplanten imuun zouden zijn voor jouw herbiciden.
Hennie,mooie foto's; wat is de bron?

Veel fotograferen en vervolgens frutselen met Adobe Fotoshop. Als ik foto's van elders gebruik, staat het vermeld; dank overigens voor je compliment; ik besteed er veel zorg aan, omdat je met een goede illustratie beter overkomt dan met een lange tekst.
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie