gaas voor bodem

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Harmen vd Ende
Contacteer:

gaas voor bodem

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van bijenkasten (spaarkast model).
Momenteel zijn de bodems aan de beurt, maar nu ben ik op zoek naar RVS gaas (40X38). Weet iemand waar ik dit kan krijgen.
Als iemand met iets anders ervaring heeft, is dit ook van harte welkom.[:)]

Groeten Harmen
Frans vanTongeren

Re: gaas voor bodem

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Harm,
Die gaasmaat van jou lijkt me te groot.
Beter is 38x33cm en je kunt het bij 25 depothouders van Het Bijenhuis kopen.
(dus ook bij mij; prijs 5,75)
*
23.03
Ik lees nu dat A-3 2,20 min. eerder in beeld was !
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dat RVS gaas is prachtig mooi spul. Ik ontken het niet. Het is alleen peperduur en als je het moet knippen, ja daar wringt nou juist de handschoen......!! Want hoe moet je dat spul knippen???? Met wat????

Het komt wel eens voor dat je dat spul voor andere dingetje moet gebruiken. Kleinere kastjes of een stuifmeelval etc. etc.

Zelf heb ik ene heel klein electriciteitstangetje, waarvan de ronde zijkanten wat bijgeslepen zijn (helaas ben ik dit tangetje kwijt). Dat tangetje was net klein en scherp genoeg om de rvs draadjes door te kunnen knippen, maar ook nog met dat tangetje is het soms een helskarwei.

J.P.
Harmen vd Ende
Contacteer:

Hallo Allemaal,

bedankt voor jullie reakties, Ik heb bij wijze van expirement Nu Glasvezel Horregaas genomen (kon ik terplaatse kopen) in plaats van RVS. Mijn enige zorg is dat de mazen misschien ietsje te klein zijn waardoor misschien de wasdekseltjes er nie meer door willen. Maar dat ga ik van de week testen met wasmul uit een van mijn volken die ik opgevangen heb.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten.
Verder ben ik nog een beetje bang dat de muizen zich er er misschien doorheen kunnen vreten.

Wat is overigens het adres van Cees van Holland ?

Groeten Harmen
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Harmen,
Het adres van Kees van Holland staat op: http://www.dewerkbij.nl/

JP,
Ik kan het rvs gaas knippen met een blikschaar. Sommige scharen hebben handvatten die enigzins gebogen zijn. op die manier kun je grotere oppervlakken knippen zonder dat je je vingers openhaalt aan de snijkanten.

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

JP, knippen met een oude (hand)heggeschaar gaat ook. Je noemt niet het vervolgprobleem van de losse kanten. Ik loste dat op door de buitenste draden weg te nemen, waardoor je langere uitstekende dwarsdraadjes hebt. Om de 7 cm heb ik die rand wat 'afgehecht' door steeds 5 dwarsdraadjes om te buigen en plat te knijpen met een tang. Begrijpt iemand nog wat ik bedoel?[:o)]
Het werkt goed, maar het is veel werk. Maar je dure gaas wil je liever niet snel zien aftakelen.

Harmen, kunststof lijkt me niks en ook het te fijne horregaas niet. Het eerste is veel te kwetsbaar voor ruwer gebruik (en muizen?) en het tweede zal zeer snel dichtslibben door mul en anders door de bijen worden opgevuld met propolis. Bij de wijdere maasbreedte heb je daar geen last van.

Groetend, Albert
Harmen vd Ende
Contacteer:

Hallo Allemaal,

Wat betreft het bijenhuis, ben ook van mening dat we het daar moeten kopen, maar mijn maat wijkt af. Dat is het probleem.
Ik heb het bijenhuis gebeld, maar ze hebben alleen maar 33x38 daarom mijn vraag op het forum. Ik heb het ook getest met horregaas, en inderdaad dit werkt niet. Dus mijn zoektocht gaat verder. Ik ga naar de wal dit weekend (Sinterklaas) en ga es effe speuren bij de welkoop
Ik kom er wederom op terug.

Harm
Plaats reactie